Spoorwerk Assen later met oog op reiziger

Foto: Ivo Ketelaar

De vernieuwing van de sporen met aanleg van een keervoorziening voor treinen bij station Assen wordt later uitgevoerd dan gepland. In de beoogde bouwperiode in augustus 2016 is er al zo veel werk op het spoor in Nederland, dat er niet genoeg mensen zijn om ook het werk in Assen uit te voeren. We spreiden het werk nu meer omdat er anders een groot risico zou zijn op extra reizigershinder.

Alternatieven
ProRail, NS, de gemeente Assen en provincies Drenthe, Groningen en Friesland bekijken nu drie alternatieven voor een nieuwe periode voor het spoorwerk in Assen uiterlijk zomer 2017. Voor de afweging van de alternatieven is een nauwe samenwerking met het projectteam Groningen Bereikbaar en de FlorijnAs in Assen. We begrijpen dat het voor alle betrokkenen een tegenvaller is. Toch geloven we dat dit het meest verstandige besluit is.

Omvang
ProRail en de aannemers werken momenteel aan de grootste spoorvernieuwing sinds het ontstaan van de spoorwegen. Het spoor wordt in het hele land uitgebreid, slimmer ingericht en voorzien van de nieuwste materialen zodat het treinverkeer beter wordt. Het maakt vervolgens ook meer treinverkeer mogelijk. Ook stations worden vernieuwd om de reizigersgroei op te vangen en reizen comfortabeler te maken. In 2010 is dat begonnen en momenteel zijn de bouwactiviteiten overal volop gaande.

Spoortechneuten
Het soort spoorwerkzaamheden dat het treinverkeer hindert, wordt zo veel mogelijk in vakantieperioden uitgevoerd omdat er dan minder reizigers zijn. Oorspronkelijk zou het werk aan het spoor in Assen daarom in augustus 2016 plaatsvinden. Het zou dan precies tussen de spoorvernieuwing voor project DSSU (sporen in Utrecht) en het project OV SAAL (sporen bij Schiphol, Amsterdam-Zuid, Almere en Lelystad) plaatsvinden. Zo zouden er zo min mogelijk reizigers hinder van hebben.

Risico
Alle drie deze projecten vragen echter meer capaciteit van de spooraannemers dan oorspronkelijk gedacht, onder andere voor specifieke spoortechnici. Er zijn niet genoeg mensen om al dit werk tegelijkertijd te doen. Het zou ook nog alle eventuele buffers opeisen die belangrijk zijn om eventuele tegenvallers in het werk bij Utrecht of het traject SAAL op te vangen. Het risico op extra reizigershinderd wordt dan onverantwoord groot. De projecten DSSU en OV SAAL zijn reeds aanbesteed. ProRail heeft daarom geconstateerd project Sporen in Assen later uit te moeten voeren.

Pendel
In Assen wordt op verschillende onderdelen op en rond het spoor gewerkt en die grijpen nauw op elkaar in. De vertraging van het spoorwerk heeft gevolgen voor de aanleg van een nieuwe perrontunnel in Assen. Het is namelijk het meest praktisch en minst hinderlijk voor reizigers om die tegelijk aan te leggen met de spooraanpassing. De extra pendel tussen Groningen en Assen kan qua spoorcapaciteit vermoedelijk wel ingepast worden. Hier wordt nu op gestudeerd.

Wel nieuw station
De bouw van het nieuwe stationsgebouw in Assen en ook een nieuwe fietsenkelder kunnen wel gewoon doorgaan. Er zijn wel aanpassingen in de bouwfasering noodzakelijk doordat de perrontunnel later gereed zal zijn. Hierover wordt nu met het programmateam van de Florijnas gesproken.

Sporen in Assen
Project Sporen in Assen maakt onderdeel uit van zowel het Programma Noord Nederland van de Noordelijke provincies als van de gebiedsontwikkeling van de gemeente, programma FlorijnAs geheten. Onderdeel van het project vormen een nieuw stationsgebouw, stationsplein, perrontunnel en verkeerstunnel. Het spoor wordt zodanig aangepast dat goederentreinen beter kunnen passeren. Daardoor is er meer spoorcapaciteit op het traject Zwolle-Assen-Groningen. Ook komt er een keervoorziening voor treinen, waardoor er extra treinen tussen Assen en Groningen kunnen gaan rijden in een gunstige dienstregeling voor overstappn. Met deze spoorprojecten in Assen is circa 85 miljoen euro gemoeid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Spoorwerk Assen later met oog op reiziger | Infrasite

Spoorwerk Assen later met oog op reiziger

Foto: Ivo Ketelaar

De vernieuwing van de sporen met aanleg van een keervoorziening voor treinen bij station Assen wordt later uitgevoerd dan gepland. In de beoogde bouwperiode in augustus 2016 is er al zo veel werk op het spoor in Nederland, dat er niet genoeg mensen zijn om ook het werk in Assen uit te voeren. We spreiden het werk nu meer omdat er anders een groot risico zou zijn op extra reizigershinder.

Alternatieven
ProRail, NS, de gemeente Assen en provincies Drenthe, Groningen en Friesland bekijken nu drie alternatieven voor een nieuwe periode voor het spoorwerk in Assen uiterlijk zomer 2017. Voor de afweging van de alternatieven is een nauwe samenwerking met het projectteam Groningen Bereikbaar en de FlorijnAs in Assen. We begrijpen dat het voor alle betrokkenen een tegenvaller is. Toch geloven we dat dit het meest verstandige besluit is.

Omvang
ProRail en de aannemers werken momenteel aan de grootste spoorvernieuwing sinds het ontstaan van de spoorwegen. Het spoor wordt in het hele land uitgebreid, slimmer ingericht en voorzien van de nieuwste materialen zodat het treinverkeer beter wordt. Het maakt vervolgens ook meer treinverkeer mogelijk. Ook stations worden vernieuwd om de reizigersgroei op te vangen en reizen comfortabeler te maken. In 2010 is dat begonnen en momenteel zijn de bouwactiviteiten overal volop gaande.

Spoortechneuten
Het soort spoorwerkzaamheden dat het treinverkeer hindert, wordt zo veel mogelijk in vakantieperioden uitgevoerd omdat er dan minder reizigers zijn. Oorspronkelijk zou het werk aan het spoor in Assen daarom in augustus 2016 plaatsvinden. Het zou dan precies tussen de spoorvernieuwing voor project DSSU (sporen in Utrecht) en het project OV SAAL (sporen bij Schiphol, Amsterdam-Zuid, Almere en Lelystad) plaatsvinden. Zo zouden er zo min mogelijk reizigers hinder van hebben.

Risico
Alle drie deze projecten vragen echter meer capaciteit van de spooraannemers dan oorspronkelijk gedacht, onder andere voor specifieke spoortechnici. Er zijn niet genoeg mensen om al dit werk tegelijkertijd te doen. Het zou ook nog alle eventuele buffers opeisen die belangrijk zijn om eventuele tegenvallers in het werk bij Utrecht of het traject SAAL op te vangen. Het risico op extra reizigershinderd wordt dan onverantwoord groot. De projecten DSSU en OV SAAL zijn reeds aanbesteed. ProRail heeft daarom geconstateerd project Sporen in Assen later uit te moeten voeren.

Pendel
In Assen wordt op verschillende onderdelen op en rond het spoor gewerkt en die grijpen nauw op elkaar in. De vertraging van het spoorwerk heeft gevolgen voor de aanleg van een nieuwe perrontunnel in Assen. Het is namelijk het meest praktisch en minst hinderlijk voor reizigers om die tegelijk aan te leggen met de spooraanpassing. De extra pendel tussen Groningen en Assen kan qua spoorcapaciteit vermoedelijk wel ingepast worden. Hier wordt nu op gestudeerd.

Wel nieuw station
De bouw van het nieuwe stationsgebouw in Assen en ook een nieuwe fietsenkelder kunnen wel gewoon doorgaan. Er zijn wel aanpassingen in de bouwfasering noodzakelijk doordat de perrontunnel later gereed zal zijn. Hierover wordt nu met het programmateam van de Florijnas gesproken.

Sporen in Assen
Project Sporen in Assen maakt onderdeel uit van zowel het Programma Noord Nederland van de Noordelijke provincies als van de gebiedsontwikkeling van de gemeente, programma FlorijnAs geheten. Onderdeel van het project vormen een nieuw stationsgebouw, stationsplein, perrontunnel en verkeerstunnel. Het spoor wordt zodanig aangepast dat goederentreinen beter kunnen passeren. Daardoor is er meer spoorcapaciteit op het traject Zwolle-Assen-Groningen. Ook komt er een keervoorziening voor treinen, waardoor er extra treinen tussen Assen en Groningen kunnen gaan rijden in een gunstige dienstregeling voor overstappn. Met deze spoorprojecten in Assen is circa 85 miljoen euro gemoeid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail