Kijk dit weekend mee met schuifspektakel spoordek Den Haag

Foto: Ivo Ketelaar

Vrijdagavond 31 juli vanaf 20.00 uur tot en met zondag 2 augustus schuiven we het eerste spoordek – van de drie – voor het viaduct van het Haags Startstation Erasmuslijn in Den Haag naar zijn definitieve plek. Het zware spoordek wordt ca 150 meter over het Prins Bernhardviaduct richting station geschoven, met een snelheid van ongeveer 6 meter per uur. Deze spannende klus kan vanaf een tribune en via een webcam worden bekeken.

Tribune & Webcam
De werkzaamheden kunnen op zaterdag 1 en zondag 2 augustus live worden gevolgd vanaf een tribune op het busplatform, bereikbaar via de stationshal. De tribune is open tussen 11.00 en 16.00 uur. De activiteiten zijn ook het hele weekend te volgen via onze webcam

Omleidingen
Tijdens de werkzaamheden gelden diverse omleidingsroutes voor voetgangers, fietsers en automobilisten. De omleidingen worden ter plaatse aangegeven met borden. Onder andere het Prins Bernhardviaduct is afgesloten voor doorgaand verkeer.

Tweede spoordek
Als het eerste spoordek op zijn plaats ligt, begint aannemer BAM met de bouw van het tweede spoordek, dat naar verwachting in oktober wordt verplaatst. Eind 2015 zijn alle drie de spoordekken klaar.

Haags Startstation Erasmuslijn
In november 2014 is ProRail, in opdracht van de gemeente Den Haag, gestart met de bouw van het nieuwe Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) voor de RandstadRailverbinding naar Rotterdam. Architectenbureau Zwarts&Jansma heeft het ontwerp van de nieuwe halte gemaakt. Bouwonderneming BAM realiseert de bouw van de nieuwe halte.

De E-lijn vanuit Rotterdam Slinge zal ter hoogte van het Schenkviaduct aan de noordzijde aftakken van het bestaande spoor. Er komt een nieuw viaduct, dat rust op 10 kolommen. Dit viaduct kruist het Prins Bernhardviaduct bovenlangs, zodat er geen spoorwegovergang nodig is.

De nieuwe eindhalte komt gedeeltelijk boven en gedeeltelijk naast het busplatform te liggen. In de zomer van 2016 is de nieuwe eindhalte klaar voor gebruik.

Op dit moment gebruikt RandstadRail de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal als begin- en eindpunt voor de Erasmuslijn. Zodra de HSE in gebruik is, worden deze sporen weer gebruikt voor treinverkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Kijk dit weekend mee met schuifspektakel spoordek Den Haag | Infrasite

Kijk dit weekend mee met schuifspektakel spoordek Den Haag

Foto: Ivo Ketelaar

Vrijdagavond 31 juli vanaf 20.00 uur tot en met zondag 2 augustus schuiven we het eerste spoordek – van de drie – voor het viaduct van het Haags Startstation Erasmuslijn in Den Haag naar zijn definitieve plek. Het zware spoordek wordt ca 150 meter over het Prins Bernhardviaduct richting station geschoven, met een snelheid van ongeveer 6 meter per uur. Deze spannende klus kan vanaf een tribune en via een webcam worden bekeken.

Tribune & Webcam
De werkzaamheden kunnen op zaterdag 1 en zondag 2 augustus live worden gevolgd vanaf een tribune op het busplatform, bereikbaar via de stationshal. De tribune is open tussen 11.00 en 16.00 uur. De activiteiten zijn ook het hele weekend te volgen via onze webcam

Omleidingen
Tijdens de werkzaamheden gelden diverse omleidingsroutes voor voetgangers, fietsers en automobilisten. De omleidingen worden ter plaatse aangegeven met borden. Onder andere het Prins Bernhardviaduct is afgesloten voor doorgaand verkeer.

Tweede spoordek
Als het eerste spoordek op zijn plaats ligt, begint aannemer BAM met de bouw van het tweede spoordek, dat naar verwachting in oktober wordt verplaatst. Eind 2015 zijn alle drie de spoordekken klaar.

Haags Startstation Erasmuslijn
In november 2014 is ProRail, in opdracht van de gemeente Den Haag, gestart met de bouw van het nieuwe Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) voor de RandstadRailverbinding naar Rotterdam. Architectenbureau Zwarts&Jansma heeft het ontwerp van de nieuwe halte gemaakt. Bouwonderneming BAM realiseert de bouw van de nieuwe halte.

De E-lijn vanuit Rotterdam Slinge zal ter hoogte van het Schenkviaduct aan de noordzijde aftakken van het bestaande spoor. Er komt een nieuw viaduct, dat rust op 10 kolommen. Dit viaduct kruist het Prins Bernhardviaduct bovenlangs, zodat er geen spoorwegovergang nodig is.

De nieuwe eindhalte komt gedeeltelijk boven en gedeeltelijk naast het busplatform te liggen. In de zomer van 2016 is de nieuwe eindhalte klaar voor gebruik.

Op dit moment gebruikt RandstadRail de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal als begin- en eindpunt voor de Erasmuslijn. Zodra de HSE in gebruik is, worden deze sporen weer gebruikt voor treinverkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail