Utrecht Centraal: van groot naar werelds

Foto: Ivo Ketelaar

Op vrijdagochtend 31 juli 2015 gaat een nieuw deel van Utrecht Centraal open voor reizigers. Die dag krijgt het station er 12.000 vierkante meter bij, dat is groter dan de oorspronkelijke oppervlakte van het oude station. De reiziger krijgt meer comfort met winkels, horecavoorzieningen, liften en roltrappen. Met het golvende dak is Utrecht een markant gebouw rijker.

Ook de interwijkverbinding tussen het centrum en het Stadskantoor gaat vrijdag 31 juli open voor publiek. NS en ProRail beginnen vervolgens aan de laatste bouwfase van de nieuwe stationshal, die eind 2016 helemaal klaar is.

Meer ruimte, meer licht, nieuwe entree
Met de opening van de noordkant van de hal is 5/6 deel van de nieuwe OV-terminal in gebruik. De reiziger zal meer ruimte krijgen en meer ruimte ervaren door de opzet van de hal, het materiaalgebruik en de hoogte van het dak. Bovendien zorgt de golvende vorm van het dak voor extra lichtinval. Vanaf 31 juli kan iedereen weer in een rechte lijn vanuit de hal Hoog Catharijne inlopen. De entree aan de Jaarbeurskant komt tegenover de ingang van het Stadskantoor. Aan de buitenkant van de stationshal verbindt de 10 meter brede looproute het Jaarbeursplein en de binnenstad.

Nieuwe voorzieningen
Tot eind 2015 gaan stap voor stap winkels in de hal verhuizen en komen er nieuwe formules. Vanaf 31 juli zijn Starbucks, AH to go, Smullers, Bruna en de vernieuwde Kiosk naar de nieuwe hal verhuisd. AH to go heeft ook een winkel aan de interwijkverbinding. Ook opent de fastfoodcourt met een gezamenlijk terras. In augustus volgt de freshfood-versie van het terras. Ondertussen wordt gewerkt aan de inrichting van de andere units en aan de nieuwe 2e verdieping: met een bar, bistro en restaurant. Deze bieden in totaal zo’n 500 zitplaatsen. Bezoekers kunnen elkaar hier ontmoeten, rustig hun tijd doorbrengen of aangenaam wachten op trein, tram of bus.

OV servicewinkel
In de nieuwe OV servicewinkel aan de Centrumzijde bieden U-OV en NS alle informatie over het openbaar vervoer in de regio en over het treinverkeer in binnen- en buitenland. Reizigers kunnen vragen stellen aan de aanwezige medewerkers, zelf een reisadvies opzoeken en printen, tickets kopen en informatie vinden over actuele vertrektijden, omleidingen, verstoringen en acties op de schermen aan de wand. Het huidige U-OV Servicepunt aan de Jaarbeurszijde blijft nog even open, maar wordt later dit jaar omgebouwd tot een gezamenlijke tweede OV servicewinkel.

Wat doen we op 31 juli?
Om deze mijlpaal te vieren, rollen we vrijdagochtend om 07.30 uur de rode loper uit voor de reiziger. Het feestelijke moment wordt vanaf 08.00 uur kracht bijgezet met muziek en verrassende acts.

Wat gaat er nog gebeuren?
De laatste bouwfase van het station gaat onmiddellijk in na 31 juli. Het laatste stuk oude stationshal wordt in tussenstappen afgebroken en opnieuw opgebouwd. De looproutes voor reizigers zullen nog af en toe worden aangepast. Eind 2016 is de OV-terminal helemaal klaar, met een oppervlakte van 25.000 vierkante meter. Utrecht Centraal is nog één stap verwijderd van een station van wereldformaat.

Feiten nieuwe stationshal:

  • Oppervlakte 31 juli 2015: 21.000m2
  • Oppervlakte als stationshal klaar is in 2016: 25.000m2
  • Oppervlakte oude stationshal was: 8.000m2
  • 14 liften (11 personenliften, 3 goederenliften)
  • 19 roltrappen
  • 8 nieuwe perronkappen, waarvan 3 met zonnecellen
  • Energieopbrengst zonnecellen: 85.0000kWh per jaar
  • Bouwtijd 5 jaar: 2011 – 2016
  • 4.194m2 glas voor de buitengevel
  • Hoogste punt stationshal: 18 meter
  • Architect: BenthemCrouwel
  • 22.000 fietsparkeerplaatsen
  • Ruim 280.000 reizigers en passanten per dag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Utrecht Centraal: van groot naar werelds | Infrasite

Utrecht Centraal: van groot naar werelds

Foto: Ivo Ketelaar

Op vrijdagochtend 31 juli 2015 gaat een nieuw deel van Utrecht Centraal open voor reizigers. Die dag krijgt het station er 12.000 vierkante meter bij, dat is groter dan de oorspronkelijke oppervlakte van het oude station. De reiziger krijgt meer comfort met winkels, horecavoorzieningen, liften en roltrappen. Met het golvende dak is Utrecht een markant gebouw rijker.

Ook de interwijkverbinding tussen het centrum en het Stadskantoor gaat vrijdag 31 juli open voor publiek. NS en ProRail beginnen vervolgens aan de laatste bouwfase van de nieuwe stationshal, die eind 2016 helemaal klaar is.

Meer ruimte, meer licht, nieuwe entree
Met de opening van de noordkant van de hal is 5/6 deel van de nieuwe OV-terminal in gebruik. De reiziger zal meer ruimte krijgen en meer ruimte ervaren door de opzet van de hal, het materiaalgebruik en de hoogte van het dak. Bovendien zorgt de golvende vorm van het dak voor extra lichtinval. Vanaf 31 juli kan iedereen weer in een rechte lijn vanuit de hal Hoog Catharijne inlopen. De entree aan de Jaarbeurskant komt tegenover de ingang van het Stadskantoor. Aan de buitenkant van de stationshal verbindt de 10 meter brede looproute het Jaarbeursplein en de binnenstad.

Nieuwe voorzieningen
Tot eind 2015 gaan stap voor stap winkels in de hal verhuizen en komen er nieuwe formules. Vanaf 31 juli zijn Starbucks, AH to go, Smullers, Bruna en de vernieuwde Kiosk naar de nieuwe hal verhuisd. AH to go heeft ook een winkel aan de interwijkverbinding. Ook opent de fastfoodcourt met een gezamenlijk terras. In augustus volgt de freshfood-versie van het terras. Ondertussen wordt gewerkt aan de inrichting van de andere units en aan de nieuwe 2e verdieping: met een bar, bistro en restaurant. Deze bieden in totaal zo’n 500 zitplaatsen. Bezoekers kunnen elkaar hier ontmoeten, rustig hun tijd doorbrengen of aangenaam wachten op trein, tram of bus.

OV servicewinkel
In de nieuwe OV servicewinkel aan de Centrumzijde bieden U-OV en NS alle informatie over het openbaar vervoer in de regio en over het treinverkeer in binnen- en buitenland. Reizigers kunnen vragen stellen aan de aanwezige medewerkers, zelf een reisadvies opzoeken en printen, tickets kopen en informatie vinden over actuele vertrektijden, omleidingen, verstoringen en acties op de schermen aan de wand. Het huidige U-OV Servicepunt aan de Jaarbeurszijde blijft nog even open, maar wordt later dit jaar omgebouwd tot een gezamenlijke tweede OV servicewinkel.

Wat doen we op 31 juli?
Om deze mijlpaal te vieren, rollen we vrijdagochtend om 07.30 uur de rode loper uit voor de reiziger. Het feestelijke moment wordt vanaf 08.00 uur kracht bijgezet met muziek en verrassende acts.

Wat gaat er nog gebeuren?
De laatste bouwfase van het station gaat onmiddellijk in na 31 juli. Het laatste stuk oude stationshal wordt in tussenstappen afgebroken en opnieuw opgebouwd. De looproutes voor reizigers zullen nog af en toe worden aangepast. Eind 2016 is de OV-terminal helemaal klaar, met een oppervlakte van 25.000 vierkante meter. Utrecht Centraal is nog één stap verwijderd van een station van wereldformaat.

Feiten nieuwe stationshal:

  • Oppervlakte 31 juli 2015: 21.000m2
  • Oppervlakte als stationshal klaar is in 2016: 25.000m2
  • Oppervlakte oude stationshal was: 8.000m2
  • 14 liften (11 personenliften, 3 goederenliften)
  • 19 roltrappen
  • 8 nieuwe perronkappen, waarvan 3 met zonnecellen
  • Energieopbrengst zonnecellen: 85.0000kWh per jaar
  • Bouwtijd 5 jaar: 2011 – 2016
  • 4.194m2 glas voor de buitengevel
  • Hoogste punt stationshal: 18 meter
  • Architect: BenthemCrouwel
  • 22.000 fietsparkeerplaatsen
  • Ruim 280.000 reizigers en passanten per dag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail