OV loket: 7,50 voor nieuwe OV-chipkaart niet noodzakelijk

station bijlmermeer arena amsterdam glas perron

Reizigers met een OV-chipkaart moeten hun kaart elke vijf jaar ‘gratis’ kunnen laten vervangen. Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, vraagt openbaar vervoerbedrijven om de vijfjaarlijkse bijdrage van 7,50 euro die reizigers voor een nieuwe kaart moeten betalen, te “heroverwegen”. De kosten van de kaart kunnen volgens het OV loket ook in de tarieven verwerkt worden.

OV-bedrijven vinden het logisch om reizigers eens per vijf jaar een bijdrage te vragen in de kosten van de OV-chipkaart en de dienstverlening die daarbij hoort. “Het is de vraag of dit logisch is”, aldus het OV loket. “Kosten van het ‘betaalcircuit’ van het openbaar vervoer waren er ook voor de invoering van de OV-chipkaart; deze werden toen op een andere manier verrekend.”

Klachten over de bijdrage van € 7,50 ontvangt het OV loket zeer regelmatig. Het materiaal van de kaart en de bijbehorende technologie is volgens de vervoerders na vijf jaar aan vervanging toe. Een probleem daarbij is niet alleen de eigen bijdrage die daarvoor aan gebruikers wordt gevraagd, maar ook het feit dat het overzetten van ‘saldo’ van de oude kaart op de nieuwe vaak problematisch is. Dat gaat namelijk niet automatisch.

Het OV loket, dat klachten behandelt van reizigers die zich niet voldoende gehoord voelen door OV-bedrijven, doet de suggestie van de ‘gratis’ OV-chipkaart in een rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar.

In deze rapportage pleit het OV loket ook voor voorzichtigheid bij het afsluiten van stations (door de poortjes in gebruik te nemen) uit het oogpunt van sociale veiligheid. Van de 410 Nederlandse stations zullen er uiteindelijk 82 alleen toegankelijk worden voor wie gebruik maakt van zijn of haar OV-chipkaart.

In de praktijk blijken nu echter problemen te ontstaan omdat reizigers verkeerde tarieven in rekening gebracht krijgen, problemen krijgen met overstappen of poortjes in het geheel niet meer opengaan. De maatregel om poortjes uit veiligheidsoverwegingen te sluiten, noemt het OV loket op zichzelf “begrijpelijk”. “Waar echter de randvoorwaarden voor reizigers (nog) niet goed geregeld zijn, moeten de poortjes ook nog niet gesloten zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: OV Ombudsman

OV loket: 7,50 voor nieuwe OV-chipkaart niet noodzakelijk | Infrasite

OV loket: 7,50 voor nieuwe OV-chipkaart niet noodzakelijk

station bijlmermeer arena amsterdam glas perron

Reizigers met een OV-chipkaart moeten hun kaart elke vijf jaar ‘gratis’ kunnen laten vervangen. Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, vraagt openbaar vervoerbedrijven om de vijfjaarlijkse bijdrage van 7,50 euro die reizigers voor een nieuwe kaart moeten betalen, te “heroverwegen”. De kosten van de kaart kunnen volgens het OV loket ook in de tarieven verwerkt worden.

OV-bedrijven vinden het logisch om reizigers eens per vijf jaar een bijdrage te vragen in de kosten van de OV-chipkaart en de dienstverlening die daarbij hoort. “Het is de vraag of dit logisch is”, aldus het OV loket. “Kosten van het ‘betaalcircuit’ van het openbaar vervoer waren er ook voor de invoering van de OV-chipkaart; deze werden toen op een andere manier verrekend.”

Klachten over de bijdrage van € 7,50 ontvangt het OV loket zeer regelmatig. Het materiaal van de kaart en de bijbehorende technologie is volgens de vervoerders na vijf jaar aan vervanging toe. Een probleem daarbij is niet alleen de eigen bijdrage die daarvoor aan gebruikers wordt gevraagd, maar ook het feit dat het overzetten van ‘saldo’ van de oude kaart op de nieuwe vaak problematisch is. Dat gaat namelijk niet automatisch.

Het OV loket, dat klachten behandelt van reizigers die zich niet voldoende gehoord voelen door OV-bedrijven, doet de suggestie van de ‘gratis’ OV-chipkaart in een rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar.

In deze rapportage pleit het OV loket ook voor voorzichtigheid bij het afsluiten van stations (door de poortjes in gebruik te nemen) uit het oogpunt van sociale veiligheid. Van de 410 Nederlandse stations zullen er uiteindelijk 82 alleen toegankelijk worden voor wie gebruik maakt van zijn of haar OV-chipkaart.

In de praktijk blijken nu echter problemen te ontstaan omdat reizigers verkeerde tarieven in rekening gebracht krijgen, problemen krijgen met overstappen of poortjes in het geheel niet meer opengaan. De maatregel om poortjes uit veiligheidsoverwegingen te sluiten, noemt het OV loket op zichzelf “begrijpelijk”. “Waar echter de randvoorwaarden voor reizigers (nog) niet goed geregeld zijn, moeten de poortjes ook nog niet gesloten zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: OV Ombudsman