Aanbestedingen GWW en Kennis volledig digitaal

Foto: Ivo Ketelaar

Marktpartijen kunnen zich vanaf 1 september 2015 alleen nog digitaal aanmelden en inschrijven voor aanbestedingen van de inkoopdomeinen Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) en Kennis. Indienen kan dan uitsluitend digitaal via TenderNed.

Rijkswaterstaat heeft na overleg met brancheverenigingen besloten de digitale handtekening verplicht te stellen binnen de inkoopdomeinen GWW en Kennis. Marktpartijen kunnen vanaf 1 september 2015 dus geen ondertekende papieren documenten meer inleveren. Ook digitale kopieën van handgeschreven documenten (pdf) worden pas geaccepteerd als ze digitaal zijn ondertekend.

Pilots en ervaringen
Sinds de Aanbestedingswet 2012 kunnen aanbestedingen volledig digitaal verlopen. Rijkswaterstaat heeft hier sinds 2013 ervaring mee opgedaan binnen het inkoopdomein GWW door geïnteresseerden de mogelijkheid te bieden digitaal in te schrijven. Veel bedrijven hadden in het begin nog geen digitale handtekening. Daarom waren naast de digitale inschrijving ook ondertekende papieren documenten vereist.

Geen mix meer
Analoge en digitale inschrijvingen door elkaar zorgt echter voor problemen. Daarom stelt Rijkswaterstaat de digitale handtekening verplicht. Papieren documenten worden volledig vervangen door digitale aanmeldingen en inschrijvingen. Bij de overige inkoopdomeinen is hier nog minder ervaring mee. Johan Kessels, adviseur inkoop- en contractmanagement bij Rijkswaterstaat: ‘Bij de overige inkoopdomeinen is het ook mogelijk aanbestedingen volledig digitaal te doorlopen. Daar stellen we het alleen nog niet verplicht.’

Voordelen digitale aanbestedingen
Het grootste voordeel van digitale aanbestedingen? Inschrijven kan waar en wanneer de marktpartij het wil. Kessels: ‘Er is alleen een computer met de juiste software, een PKIoverheid-certificaat en een internetverbinding nodig. Bovendien zijn er minder administratieve lasten: geen print- en koerierskosten en minder wachttijd.’

Digitale handtekening
Om een document digitaal te ondertekenen, is een digitale handtekening op basis van een zogeheten PKIoverheid-certificaat nodig. Dit certificaat maakt de digitale handtekening rechtsgeldig. Wettelijke gezien is deze digitale handtekening gelijk aan de handgeschreven variant. Kijk voor meer informatie over de aanschaf van een PKIoverheid-certificaat op de website PKIoverheid.nl

Meer weten?
Op de pagina Veelgestelde vragen leest u meer over het digitaal aanmelden en inschrijven voor aanbestedingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Aanbestedingen GWW en Kennis volledig digitaal | Infrasite

Aanbestedingen GWW en Kennis volledig digitaal

Foto: Ivo Ketelaar

Marktpartijen kunnen zich vanaf 1 september 2015 alleen nog digitaal aanmelden en inschrijven voor aanbestedingen van de inkoopdomeinen Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) en Kennis. Indienen kan dan uitsluitend digitaal via TenderNed.

Rijkswaterstaat heeft na overleg met brancheverenigingen besloten de digitale handtekening verplicht te stellen binnen de inkoopdomeinen GWW en Kennis. Marktpartijen kunnen vanaf 1 september 2015 dus geen ondertekende papieren documenten meer inleveren. Ook digitale kopieën van handgeschreven documenten (pdf) worden pas geaccepteerd als ze digitaal zijn ondertekend.

Pilots en ervaringen
Sinds de Aanbestedingswet 2012 kunnen aanbestedingen volledig digitaal verlopen. Rijkswaterstaat heeft hier sinds 2013 ervaring mee opgedaan binnen het inkoopdomein GWW door geïnteresseerden de mogelijkheid te bieden digitaal in te schrijven. Veel bedrijven hadden in het begin nog geen digitale handtekening. Daarom waren naast de digitale inschrijving ook ondertekende papieren documenten vereist.

Geen mix meer
Analoge en digitale inschrijvingen door elkaar zorgt echter voor problemen. Daarom stelt Rijkswaterstaat de digitale handtekening verplicht. Papieren documenten worden volledig vervangen door digitale aanmeldingen en inschrijvingen. Bij de overige inkoopdomeinen is hier nog minder ervaring mee. Johan Kessels, adviseur inkoop- en contractmanagement bij Rijkswaterstaat: ‘Bij de overige inkoopdomeinen is het ook mogelijk aanbestedingen volledig digitaal te doorlopen. Daar stellen we het alleen nog niet verplicht.’

Voordelen digitale aanbestedingen
Het grootste voordeel van digitale aanbestedingen? Inschrijven kan waar en wanneer de marktpartij het wil. Kessels: ‘Er is alleen een computer met de juiste software, een PKIoverheid-certificaat en een internetverbinding nodig. Bovendien zijn er minder administratieve lasten: geen print- en koerierskosten en minder wachttijd.’

Digitale handtekening
Om een document digitaal te ondertekenen, is een digitale handtekening op basis van een zogeheten PKIoverheid-certificaat nodig. Dit certificaat maakt de digitale handtekening rechtsgeldig. Wettelijke gezien is deze digitale handtekening gelijk aan de handgeschreven variant. Kijk voor meer informatie over de aanschaf van een PKIoverheid-certificaat op de website PKIoverheid.nl

Meer weten?
Op de pagina Veelgestelde vragen leest u meer over het digitaal aanmelden en inschrijven voor aanbestedingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat