Bedrijven keren spoor de rug toe

goederenvervoer goederentrein goederenloc locomotief rail spoor

Stijgende kosten, toenemende onzekerheid en onvoldoende prioriteit zorgen ervoor dat handels- en productiebedrijven hun goederen steeds minder over het spoor laten vervoeren. Verladersorganisatie EVO wil daarom dat staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu maatregelen neemt.

EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, signaleert dat bedrijven door alle obstakels overwegen om hun productie te verplaatsen of uit te wijken naar bijvoorbeeld vervoer over de weg. De Tweede Kamer debatteert op 29 april 2015 met de staatssecretaris over het spoor.

Belemmeringen
Omdat de NS spooraansluitingen van de hand wil doen, dreigen bedrijven het spoor dat hun productielocatie op het hoofdnet aansluit tegen aanzienlijke bedragen zelf te moeten overnemen. En dat terwijl de kosten voor het spoorgoederenvervoer reeds stijgen – vanaf 2016 verhoogt het kabinet de kosten voor het gebruik van het spoor met tien procent. Handels- en productiebedrijven, vooral de chemische industrie, worden ook nog eens geconfronteerd met een verminderde capaciteit voor hun aan- en afvoer over het spoor gedurende de werkzaamheden aan het zogenoemde Derde Spoor in Duitsland. Bedrijven maken tijdens de bouwperiode (2016-2022) daarom extra kosten maar krijgen hier geen compensatie voor – vervoerders wel.

Belangrijk
Het spoorgoederenvervoer is namelijk belangrijk voor de concurrentiepositie van Nederland. Het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven is voor een alsmaar belangrijker deel op het spoor aangewezen. Door de economische ontwikkelingen in Oost-Europa wordt het spoorvervoer ook steeds belangrijker voor handels- en productiebedrijven in Nederland. EVO wil daarom dat staatssecretaris Mansveld maatregelen neemt om bedrijven die op het spoor aangesloten zijn niet op kosten te jagen. Ook kan de staatssecretaris tijdens de werkzaamheden in Duitsland voldoende capaciteit garanderen, bijvoorbeeld via andere spoortrajecten. Deze maatregelen moeten de stijgende kosten drukken en de toenemende onzekerheid zoveel mogelijk wegnemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO

Bedrijven keren spoor de rug toe | Infrasite

Bedrijven keren spoor de rug toe

goederenvervoer goederentrein goederenloc locomotief rail spoor

Stijgende kosten, toenemende onzekerheid en onvoldoende prioriteit zorgen ervoor dat handels- en productiebedrijven hun goederen steeds minder over het spoor laten vervoeren. Verladersorganisatie EVO wil daarom dat staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu maatregelen neemt.

EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, signaleert dat bedrijven door alle obstakels overwegen om hun productie te verplaatsen of uit te wijken naar bijvoorbeeld vervoer over de weg. De Tweede Kamer debatteert op 29 april 2015 met de staatssecretaris over het spoor.

Belemmeringen
Omdat de NS spooraansluitingen van de hand wil doen, dreigen bedrijven het spoor dat hun productielocatie op het hoofdnet aansluit tegen aanzienlijke bedragen zelf te moeten overnemen. En dat terwijl de kosten voor het spoorgoederenvervoer reeds stijgen – vanaf 2016 verhoogt het kabinet de kosten voor het gebruik van het spoor met tien procent. Handels- en productiebedrijven, vooral de chemische industrie, worden ook nog eens geconfronteerd met een verminderde capaciteit voor hun aan- en afvoer over het spoor gedurende de werkzaamheden aan het zogenoemde Derde Spoor in Duitsland. Bedrijven maken tijdens de bouwperiode (2016-2022) daarom extra kosten maar krijgen hier geen compensatie voor – vervoerders wel.

Belangrijk
Het spoorgoederenvervoer is namelijk belangrijk voor de concurrentiepositie van Nederland. Het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven is voor een alsmaar belangrijker deel op het spoor aangewezen. Door de economische ontwikkelingen in Oost-Europa wordt het spoorvervoer ook steeds belangrijker voor handels- en productiebedrijven in Nederland. EVO wil daarom dat staatssecretaris Mansveld maatregelen neemt om bedrijven die op het spoor aangesloten zijn niet op kosten te jagen. Ook kan de staatssecretaris tijdens de werkzaamheden in Duitsland voldoende capaciteit garanderen, bijvoorbeeld via andere spoortrajecten. Deze maatregelen moeten de stijgende kosten drukken en de toenemende onzekerheid zoveel mogelijk wegnemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO