5 nieuwe naadbeschermers op snelwegen

rws rijkswaterstaat westraven rijksgebouwendienst utrecht

Rijkswaterstaat laat 5 nieuwe typen ‘naadbeschermers’ toe op het wegennet om de verbinding (naad) tussen 2 aangrenzende stroken asfalt te beschermen. De nieuwe naadbeschermers zijn de winnende oplossingen van een door Rijkswaterstaat uitgeschreven prijsvraag. Inmiddels worden ze op enkele plekken gebruikt, bijvoorbeeld in de A73 tussen Venlo en Maastricht.

Verbinding tussen oud en nieuw

De rechterrijstrook slijt sneller omdat er meer verkeer over rijdt. In het kader van levensduurverlengend onderhoud brengt Rijkswaterstaat op veel plaatsen nieuw zeer open asfaltbeton (zoab) aan. De verbinding (naad) tussen 2 aangrenzende stroken zoab, vooral tussen oud en nieuw zoab, vormt een zwakke schakel in de weg. Om openstaande naden en materiaalverlies te voorkomen, brengen we naadbeschermers aan.

Glimmende streep

De huidige naadbeschermers hadden enkele nadelen. Adviseur asfalt bij Rijkswaterstaat Jan Voskuilen legt uit: ‘Ze zijn vaak als glimmende streep zichtbaar. Bij neerslag kan dit tot verwarring leiden, omdat weggebruikers de streep als spookmarkering kunnen ervaren. Ook kan de naadbeschermer glad worden, wat vooral voor motorrijders gevaarlijk is.’

Prijsvraag

Daarom heeft Rijkswaterstaat in 2013 een prijsvraag uitgeschreven. Doel was het ontwikkelen van een veilige naadbeschermer die stroef is en blijft, de waterafvoer niet blokkeert en die niet glimt en dus ook niet of nauwelijks zichtbaar is. Daarnaast moest het systeem betaalbaar zijn en het milieu niet extra belasten. Een deskundige, onafhankelijke jury toetste de 11 inschrijvingen op deze criteria. Daaruit kwamen 5 mogelijk geschikte oplossingen die zijn uitgetest in het laboratorium en op een proefvlak in de A59 bij Waalwijk.

Wakker geschud

Alle 5 geteste naadbeschermers van de 4 bedrijven Heijmans, Boskalis, Wegenbouw Van den Broek Heteren en Esha Infra Solutions voldoen nu aan de gestelde eisen en kunnen voortaan op alle wegen van Rijkswaterstaat gebruikt worden. Voskuilen: ‘We zijn blij met de uitkomst. Naadbeschermers zijn een heel specifiek onderdeel van de weg, waarvoor meestal niet zoveel aandacht is. We hadden niet verwacht om zoveel inschrijvingen te krijgen. Dankzij deze prijsvraag zijn ook andere aannemers wakker geschud: naadbeschermers moeten stroef zijn en dat ook blijven. Daar moeten we alert op zijn.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

5 nieuwe naadbeschermers op snelwegen | Infrasite

5 nieuwe naadbeschermers op snelwegen

rws rijkswaterstaat westraven rijksgebouwendienst utrecht

Rijkswaterstaat laat 5 nieuwe typen ‘naadbeschermers’ toe op het wegennet om de verbinding (naad) tussen 2 aangrenzende stroken asfalt te beschermen. De nieuwe naadbeschermers zijn de winnende oplossingen van een door Rijkswaterstaat uitgeschreven prijsvraag. Inmiddels worden ze op enkele plekken gebruikt, bijvoorbeeld in de A73 tussen Venlo en Maastricht.

Verbinding tussen oud en nieuw

De rechterrijstrook slijt sneller omdat er meer verkeer over rijdt. In het kader van levensduurverlengend onderhoud brengt Rijkswaterstaat op veel plaatsen nieuw zeer open asfaltbeton (zoab) aan. De verbinding (naad) tussen 2 aangrenzende stroken zoab, vooral tussen oud en nieuw zoab, vormt een zwakke schakel in de weg. Om openstaande naden en materiaalverlies te voorkomen, brengen we naadbeschermers aan.

Glimmende streep

De huidige naadbeschermers hadden enkele nadelen. Adviseur asfalt bij Rijkswaterstaat Jan Voskuilen legt uit: ‘Ze zijn vaak als glimmende streep zichtbaar. Bij neerslag kan dit tot verwarring leiden, omdat weggebruikers de streep als spookmarkering kunnen ervaren. Ook kan de naadbeschermer glad worden, wat vooral voor motorrijders gevaarlijk is.’

Prijsvraag

Daarom heeft Rijkswaterstaat in 2013 een prijsvraag uitgeschreven. Doel was het ontwikkelen van een veilige naadbeschermer die stroef is en blijft, de waterafvoer niet blokkeert en die niet glimt en dus ook niet of nauwelijks zichtbaar is. Daarnaast moest het systeem betaalbaar zijn en het milieu niet extra belasten. Een deskundige, onafhankelijke jury toetste de 11 inschrijvingen op deze criteria. Daaruit kwamen 5 mogelijk geschikte oplossingen die zijn uitgetest in het laboratorium en op een proefvlak in de A59 bij Waalwijk.

Wakker geschud

Alle 5 geteste naadbeschermers van de 4 bedrijven Heijmans, Boskalis, Wegenbouw Van den Broek Heteren en Esha Infra Solutions voldoen nu aan de gestelde eisen en kunnen voortaan op alle wegen van Rijkswaterstaat gebruikt worden. Voskuilen: ‘We zijn blij met de uitkomst. Naadbeschermers zijn een heel specifiek onderdeel van de weg, waarvoor meestal niet zoveel aandacht is. We hadden niet verwacht om zoveel inschrijvingen te krijgen. Dankzij deze prijsvraag zijn ook andere aannemers wakker geschud: naadbeschermers moeten stroef zijn en dat ook blijven. Daar moeten we alert op zijn.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat