ProRail pakt storingen overweginstallaties aan

Foto: Ivo Ketelaar

Rijdt de trein stapvoets? Bijzonder lang wachten voor de overweg, terwijl er geen trein in de buurt is? Dan is de kans aanwezig dat er een overweginstallatie dwarsligt, zo blijkt uit analyse van storingsmeldingen door de jaren heen. Handig om te weten, want nu kunnen we het mogelijk ook voorkomen. We reviseren dit jaar daarom 4.500 overwegbomen. Een enorme klus. Speciaal daarvoor zijn vijf monteursploegen van VolkerRail ingezet in het hele land.

Schakelaars
Overwegen bestaan uit een scala aan materialen en technieken. Natuurlijk zijn er de overwegbomen, lampen en geluidsinstallatie. Maar daarachter schuilt een heel systeem van schakelaars, elektromotoren en klemmen. Analyse van storingsgegevens wijst uit dat een flinke revisie van een aantal specifieke onderdelen tot 170 storingen per jaar kan voorkomen.

Preventief
Net als bijvoorbeeld de CV-ketel van een woning, is er soms een flinke onderhoudsbeurt nodig. Zo merkten we dat sommige onderdelen harder slijten dan verwacht. We vervangen die onderdelen nu preventief.

Stapsgewijs
Sinds een maand worden stapsgewijs bij ruim 1580 overwegen de betreffende onderdelen vernieuwd. Het betreft overwegen aan de openbare wegen en die op stations. Sommige overwegen hebben twee overwegbomen, andere weer meer door bijvoorbeeld aparte fietspaden naast de autoweg. Zodoende wordt de apparatuur van een totaal van 4.500 overwegbomen onder handen genomen.

Ploegen
De hele operatie duurt tot eind 2015 en kost 2,3 miljoen euro. Er wordt telkens in ploegen van drie man gewerkt, bestaande uit twee monteurs en een verkeersregelaar/veiligheidsman. Tijdens het werk aan de overweg is er geen hinder voor het treinverkeer. Het wegverkeer kan wel kortdurend, enige hinder ondervinden wanneer de monteur op een van de wegdelen aan het werk is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail pakt storingen overweginstallaties aan | Infrasite

ProRail pakt storingen overweginstallaties aan

Foto: Ivo Ketelaar

Rijdt de trein stapvoets? Bijzonder lang wachten voor de overweg, terwijl er geen trein in de buurt is? Dan is de kans aanwezig dat er een overweginstallatie dwarsligt, zo blijkt uit analyse van storingsmeldingen door de jaren heen. Handig om te weten, want nu kunnen we het mogelijk ook voorkomen. We reviseren dit jaar daarom 4.500 overwegbomen. Een enorme klus. Speciaal daarvoor zijn vijf monteursploegen van VolkerRail ingezet in het hele land.

Schakelaars
Overwegen bestaan uit een scala aan materialen en technieken. Natuurlijk zijn er de overwegbomen, lampen en geluidsinstallatie. Maar daarachter schuilt een heel systeem van schakelaars, elektromotoren en klemmen. Analyse van storingsgegevens wijst uit dat een flinke revisie van een aantal specifieke onderdelen tot 170 storingen per jaar kan voorkomen.

Preventief
Net als bijvoorbeeld de CV-ketel van een woning, is er soms een flinke onderhoudsbeurt nodig. Zo merkten we dat sommige onderdelen harder slijten dan verwacht. We vervangen die onderdelen nu preventief.

Stapsgewijs
Sinds een maand worden stapsgewijs bij ruim 1580 overwegen de betreffende onderdelen vernieuwd. Het betreft overwegen aan de openbare wegen en die op stations. Sommige overwegen hebben twee overwegbomen, andere weer meer door bijvoorbeeld aparte fietspaden naast de autoweg. Zodoende wordt de apparatuur van een totaal van 4.500 overwegbomen onder handen genomen.

Ploegen
De hele operatie duurt tot eind 2015 en kost 2,3 miljoen euro. Er wordt telkens in ploegen van drie man gewerkt, bestaande uit twee monteurs en een verkeersregelaar/veiligheidsman. Tijdens het werk aan de overweg is er geen hinder voor het treinverkeer. Het wegverkeer kan wel kortdurend, enige hinder ondervinden wanneer de monteur op een van de wegdelen aan het werk is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail