Project Brabant in-car III op A67 succesvol afgerond

Foto: Ivo Ketelaar

De provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat hebben het project Brabant in-car III voor het ontwikkelen van slimme technieken om de doorstroming op de weg te verbeteren afgesloten. Conclusie is dat het op maat geven van rijadvies aan weggebruikers bijdraagt aan een betere doorstroming en dat weggebruikers ook bereid zijn om hun rijstijl op basis van deze adviezen aan te passen. Cruciaal voor het daadwerkelijk verminderen van files is het percentage weggebruikers dat de dienst gebruikt.

Het project Brabant-in-car III, dat op initiatief van voormalig Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en met medewerking van Rijkswaterstaat werd ingezet op de snelweg A67, heeft aangetoond dat deze technieken in de praktijk kunnen werken. De resultaten van het project zijn vandaag gepresenteerd tijdens de Automotive Week 2015. Uit de proef blijkt dat 85 procent van de deelnemers de rijadviezen soms tot altijd opvolgt. 83% van de deelnemers kiest zijn snelheid op basis van een mix tussen eigen waarneming, de matrixborden boven de weg en de adviezen van de apps. Dat maakt de apps een goede aanvulling voor een juiste snelheidskeuze en maakt het mogelijk om files en gevaarlijke situaties door snelheidsverschillen te voorkomen. Bij Brabant in-car III hebben meer dan 3.000 mensen de apps gedownload en gemiddeld waren er 150 gebruikers per dag die de apps actief gebruikten. In totaal zijn er 12.000 ritten met de apps gemaakt. Om de doorstroming op de weg daadwerkelijk te verbeteren is gebleken dat het percentage weggebruikers dat de rijadviezen opvolgt cruciaal is. Dat moet meer dan 2% zijn om files te kunnen voorkomen en verminderen.

Belang van Brabant
Voor Brabant was het een logische keuze om het project uit te voeren. Gedeputeerde Ruud van Heugten: “Bereikbaarheid, mobiliteit en leefbaarheid zijn essentieel voor de ontwikkeling van Noord-Brabant. De A67 is een grote exportader, en door het vele vracht- en autoverkeer, is een goede doorstroming op deze weg niet altijd gegarandeerd. Als we die weg berijdbaar willen houden, moeten we daarin durven te investeren en moeten we onderzoeken welke nieuwe technieken daaraan bijdragen. Het feit dat Brabant en de regio Eindhoven in het bijzonder een lange geschiedenis op het gebied van innovaties en de automotive sector hebben, maakt dat het logisch is om deze landelijke praktijkproef op de A67 uit te voeren.”

Stap verder
Minister Schultz van Haegen: “Brabant in-car III heeft ons een stap verder gebracht in de ontwikkeling van slimme technieken die helpen om het verkeer vlotter te laten doorstromen. Het project heeft laten zien dat er potentie in de systemen zit en de apps op ook op andere snelwegen in Nederland te gebruiken zijn. We gaan nu samen met marktpartijen inzetten op een grootschaligere toepassing van de nieuwe technieken.”

Beter Benutten
Brabant in-car III is onderdeel van het programma Beter Benutten. Rijk, regio en bedrijfsleven ontwikkelen samen slimme oplossingen om de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren. Met projecten op het gebied van Intelligente Transport Systemen (ITS) wil Beter Benutten reizigers, transporteurs en andere belanghebbenden vooraf en tijdens hun reis beter informeren en assisteren. Deze projecten zijn gericht op een bredere toepassing van door de markt ontwikkelde technologie en diensten die via internet, apps, navigatie- en communicatiesystemen reizigers betere informatie geven. Daarmee kunnen reizigers hun reis zo efficiënt mogelijk plannen en organiseren. Of dat nu over de weg, het water of het spoor is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant