Limburg wil treinagenda voltooien

rail trein spoor bovenleiding spoorbaan

De Provincie Limburg heeft een Europees subsidieverzoek ingediend voor onderzoeken naar betere grensoverschrijdende spoorverbindingen. Het gaat om de intercityverbindingen Düsseldorf-Venlo-Eindhoven en Keulen-Aken-Heerlen-Eindhoven en de treinverbindingen Brussel-Leuven-Luik-Maastricht en Antwerpen-Hamont-Weert. Hiermee wil gedeputeerde Patrick van der Broeck de Limburgse spooragenda voltooien.

Het geld wordt gebruikt om de criteria te onderzoeken waaraan de vernieuwde verbindingen moet voldoen. De studie kijkt onder andere naar de benodigde infrastructuur, de veiligheidssystemen, de sociale veiligheid, de frequentie van dienstregeling, de vorm van treinkaartjesverkoop en het benodigde treinmaterieel. Dit laatste is nodig omdat Nederland, Duitsland en België verschillende spanningen op de bovenleiding hanteren. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd als een bouwkundig bestek waarmee netwerkbeheerders, vervoerders en vervoersautoriteiten meteen aan de slag kunnen.

Economische toekomst
Volgens gedeputeerde Van der Broeck is Nederland onvoldoende aangehaakt op het snelle internationale spoornetwerk en benadrukt de cruciale ligging van Limburg. “De Randstad, de Vlaamse Ruit en Rhein-Rhur zijn drie krachtige en belangrijke economische regio’s in Europa. Samen overstijgen de drie regio’s in economische kracht zelfs Londen en Parijs. Verbetering van deze vier spoorverbindingen, alsmede van de Maaslijn, zijn nodig om deze driehoek, met Limburg in het midden, uit te laten groeien tot de omvangrijkste economische regio in ons deel van Europa.” Verwacht wordt dat het aantal reizigers op deze verbindingen twee tot drie keer zo groot zal worden.

Steunbetuigingen
Omdat de bestuursmacht van de Provincie ophoudt aan de (lands)grens heeft Van der Broeck diverse steunbetuigingen gekregen. De overheden Noordrijn-Westfalen en de Duitse en Nederlandse ministeries van Transport, een kennisinstelling, de toeristische sector en NS International onderschrijven het belang van een goede treinverbinding en hebben een steunbetuiging ingediend in Brussel. Alle partijen vinden een betere spoorverbinding essentieel voor een snelle OV-ontsluiting en de economische ontwikkeling van de Euregio. Alle vier de verbindingen zijn ook opgenomen in de top 5 van de tien internationale treinverbindingen die de NS graag wil realiseren.

Naar verwachting is in het najaar bekend of Brussel de subsidieaanvraag honoreert. De onderzoekskosten bedragen in totaal 10 miljoen euro. De Provincie Limburg heeft hiervoor een Europees subsidieverzoek ingediend van 5 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Limburg

Limburg wil treinagenda voltooien | Infrasite

Limburg wil treinagenda voltooien

rail trein spoor bovenleiding spoorbaan

De Provincie Limburg heeft een Europees subsidieverzoek ingediend voor onderzoeken naar betere grensoverschrijdende spoorverbindingen. Het gaat om de intercityverbindingen Düsseldorf-Venlo-Eindhoven en Keulen-Aken-Heerlen-Eindhoven en de treinverbindingen Brussel-Leuven-Luik-Maastricht en Antwerpen-Hamont-Weert. Hiermee wil gedeputeerde Patrick van der Broeck de Limburgse spooragenda voltooien.

Het geld wordt gebruikt om de criteria te onderzoeken waaraan de vernieuwde verbindingen moet voldoen. De studie kijkt onder andere naar de benodigde infrastructuur, de veiligheidssystemen, de sociale veiligheid, de frequentie van dienstregeling, de vorm van treinkaartjesverkoop en het benodigde treinmaterieel. Dit laatste is nodig omdat Nederland, Duitsland en België verschillende spanningen op de bovenleiding hanteren. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd als een bouwkundig bestek waarmee netwerkbeheerders, vervoerders en vervoersautoriteiten meteen aan de slag kunnen.

Economische toekomst
Volgens gedeputeerde Van der Broeck is Nederland onvoldoende aangehaakt op het snelle internationale spoornetwerk en benadrukt de cruciale ligging van Limburg. “De Randstad, de Vlaamse Ruit en Rhein-Rhur zijn drie krachtige en belangrijke economische regio’s in Europa. Samen overstijgen de drie regio’s in economische kracht zelfs Londen en Parijs. Verbetering van deze vier spoorverbindingen, alsmede van de Maaslijn, zijn nodig om deze driehoek, met Limburg in het midden, uit te laten groeien tot de omvangrijkste economische regio in ons deel van Europa.” Verwacht wordt dat het aantal reizigers op deze verbindingen twee tot drie keer zo groot zal worden.

Steunbetuigingen
Omdat de bestuursmacht van de Provincie ophoudt aan de (lands)grens heeft Van der Broeck diverse steunbetuigingen gekregen. De overheden Noordrijn-Westfalen en de Duitse en Nederlandse ministeries van Transport, een kennisinstelling, de toeristische sector en NS International onderschrijven het belang van een goede treinverbinding en hebben een steunbetuiging ingediend in Brussel. Alle partijen vinden een betere spoorverbinding essentieel voor een snelle OV-ontsluiting en de economische ontwikkeling van de Euregio. Alle vier de verbindingen zijn ook opgenomen in de top 5 van de tien internationale treinverbindingen die de NS graag wil realiseren.

Naar verwachting is in het najaar bekend of Brussel de subsidieaanvraag honoreert. De onderzoekskosten bedragen in totaal 10 miljoen euro. De Provincie Limburg heeft hiervoor een Europees subsidieverzoek ingediend van 5 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Limburg