Slimmere aanpak Asset management na herindeling gemeenten

Foto: Ivo Ketelaar

Het herindelen van gemeenten leidt tot professioneler en goedkoper beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Tot deze conclusie kwamen de circa honderd sprekers en deelnemers aan een symposium van ingenieursbureaus Witteveen+Bos en MaxGrip begin februari. Experts van gemeenten, waterschappen, provincies en bedrijven verantwoordelijk voor het beheer van onder andere wegen, kanalen en sluizen bogen zich samen met Witteveen+Bos en MaxGrip over Asset management in Noord-Nederland.

De drie noordelijke provincies beschikken over meer dan 23.000 kilometer wegen, 4.500 kilometer boezemwaterkeringen en drie- tot zesduizend bruggen. De gezamenlijke waarde van deze wegen, dijken, bruggen en gemalen bedraagt meer dan honderd miljard euro. Sprekers van Witteveen+Bos en Wageningen Universiteit constateerden dat heringedeelde gemeenten sneller leren dan andere gemeenten. ‘Grote gemeenten als Sudwest Fryslân denken strategisch na over besteding van hun budgetten voor beheer van wegen, straatmeubilair en riolering’, aldus Loes Schoondermark van Witteveen+Bos. ‘Zij vervangen bijvoorbeeld alleen de rioolbuizen die een grote kans maken op lekkage en combineren dit met wegbeheer. Dit is goedkoper dan blind vervangen en ook prettiger voor de burger’.

In dunbevolkte gebieden als Fryslân, Groningen en Drenthe is efficiënt en goedkoop beheer van publieke werken steeds belangrijker. Door bevolkingskrimp dalen belastinginkomsten, terwijl het aantal wegen en bruggen niet afneemt. ‘De techniek stelt ons steeds beter in staat om te herkennen welke objecten aan vervanging toe zijn en welke nog jaren meekunnen’, aldus Lindy Molenkamp, verantwoordelijk voor wegen, bruggen en sluizen in de provincie Overijssel. Jelle Agema van Wetterskip Fryslân geeft aan: ‘Voor inrichting en beheer is integraal een overgang ingezet van ‘onbewust risico’s lopen’ naar ‘bewust risico’s nemen’. Bij vervanging en renovatie van bijvoorbeeld gemalen kan dan een betere afweging worden gemaakt voor het investerings- en grootonderhouds-programma. Dit resulteert in een goede balans tussen prestaties van de infrastructuur, aanvaardbare risicoprofielen en kosten’. Harm Post, directeur Groningen Seaports: ‘Slim beheer van havens is een onderdeel van onze groeistrategie. Zo zie ik ook de Direct Line, de elektriciteitsverbinding die we van Delfzijl naar Duitsland willen leggen om te kunnen profiteren van goedkope elektriciteit. Slim beheer betekent soms ook investeren’.

Witteveen+Bos en MaxGrip werken samen op het gebied van Asset management. Om experts op het gebied van beheer en onderhoud in het noorden van het land meer inzicht te geven over trends in Asset management organiseerden zij op 5 februari 2015 een symposium in Lemmer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Witteveen+Bos

Slimmere aanpak Asset management na herindeling gemeenten | Infrasite

Slimmere aanpak Asset management na herindeling gemeenten

Foto: Ivo Ketelaar

Het herindelen van gemeenten leidt tot professioneler en goedkoper beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Tot deze conclusie kwamen de circa honderd sprekers en deelnemers aan een symposium van ingenieursbureaus Witteveen+Bos en MaxGrip begin februari. Experts van gemeenten, waterschappen, provincies en bedrijven verantwoordelijk voor het beheer van onder andere wegen, kanalen en sluizen bogen zich samen met Witteveen+Bos en MaxGrip over Asset management in Noord-Nederland.

De drie noordelijke provincies beschikken over meer dan 23.000 kilometer wegen, 4.500 kilometer boezemwaterkeringen en drie- tot zesduizend bruggen. De gezamenlijke waarde van deze wegen, dijken, bruggen en gemalen bedraagt meer dan honderd miljard euro. Sprekers van Witteveen+Bos en Wageningen Universiteit constateerden dat heringedeelde gemeenten sneller leren dan andere gemeenten. ‘Grote gemeenten als Sudwest Fryslân denken strategisch na over besteding van hun budgetten voor beheer van wegen, straatmeubilair en riolering’, aldus Loes Schoondermark van Witteveen+Bos. ‘Zij vervangen bijvoorbeeld alleen de rioolbuizen die een grote kans maken op lekkage en combineren dit met wegbeheer. Dit is goedkoper dan blind vervangen en ook prettiger voor de burger’.

In dunbevolkte gebieden als Fryslân, Groningen en Drenthe is efficiënt en goedkoop beheer van publieke werken steeds belangrijker. Door bevolkingskrimp dalen belastinginkomsten, terwijl het aantal wegen en bruggen niet afneemt. ‘De techniek stelt ons steeds beter in staat om te herkennen welke objecten aan vervanging toe zijn en welke nog jaren meekunnen’, aldus Lindy Molenkamp, verantwoordelijk voor wegen, bruggen en sluizen in de provincie Overijssel. Jelle Agema van Wetterskip Fryslân geeft aan: ‘Voor inrichting en beheer is integraal een overgang ingezet van ‘onbewust risico’s lopen’ naar ‘bewust risico’s nemen’. Bij vervanging en renovatie van bijvoorbeeld gemalen kan dan een betere afweging worden gemaakt voor het investerings- en grootonderhouds-programma. Dit resulteert in een goede balans tussen prestaties van de infrastructuur, aanvaardbare risicoprofielen en kosten’. Harm Post, directeur Groningen Seaports: ‘Slim beheer van havens is een onderdeel van onze groeistrategie. Zo zie ik ook de Direct Line, de elektriciteitsverbinding die we van Delfzijl naar Duitsland willen leggen om te kunnen profiteren van goedkope elektriciteit. Slim beheer betekent soms ook investeren’.

Witteveen+Bos en MaxGrip werken samen op het gebied van Asset management. Om experts op het gebied van beheer en onderhoud in het noorden van het land meer inzicht te geven over trends in Asset management organiseerden zij op 5 februari 2015 een symposium in Lemmer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Witteveen+Bos