PIANOo breidt Vragenloket aanbesteden uit

Foto: Ivo Ketelaar

Opdrachtgevers van waterschappen die vragen hebben in de aanloop naar een aanbesteding in de waterbouw, kunnen voortaan terecht bij het Vragenloket van PIANOo. Het Expertisecentrum Aanbesteden van het Ministerie van Economische Zaken start hiervoor een pilot met de Vereniging van Waterbouwers en de Unie van Waterschappen. De drie organisaties willen opdrachtgevers bij waterschappen zo ondersteunen bij een betere aanbesteding die aansluit op de waterbouwmarkt. Op 22 januari 2015 gaven zij de aftrap voor de pilot met de waterschappen tijdens de Marktbijeenkomst ‘Publiek opdrachtgeverschap en de waterschappen’ op InfraTech.

Het Vragenloket van PIANOo is enkele jaren geleden ingesteld om juridische en inkooptechnische vragen van aanbestedende diensten te beantwoorden. Die service wordt nu uitgebreid, zodat opdrachtgevers bij waterschappen ook terecht kunnen met hun marktspecifieke vragen. Denk bijvoorbeeld aan vragen over de invulling van duurzaamheidsdoelstellingen, risicoverdeling, specifieke geschiktheidseisen, de invulling van EMVI-criteria of contractvormen die het best aansluiten bij de opdracht. Dankzij de samenwerking van PIANOo, de Vereniging van Waterbouwers en de Unie van Waterschappen kunnen opdrachtgevers bij waterschappen hierover onafhankelijk advies en informatie inwinnen via het Vragenloket van PIANOo.

‘Tweedelijns helpdesk’
PIANOo legt de marktspecifieke vragen van opdrachtgevers bij de waterschappen voor aan een speciale werkgroep bij de Vereniging van Waterbouwers. Deze werkgroep fungeert als een tweedelijns helpdesk en bestaat uit een doorsnede van de leden uit groot-, midden- en kleinbedrijf. PIANOo toetst de onafhankelijkheid van het advies en stuurt dit naar de vragensteller. PIANOo en Vereniging van Waterbouwers streven naar een korte reactietijd.

Pilot waterschappen
PIANOo en de Vereniging van Waterbouwers starten met een pilot voor de waterschappen, in samenwerking met de Unie van Waterschappen. Arnoud van Vliet, secretarisdirecteur van waterschap Hollandse Delta en lid van de stuurgroep van PIANOo – zegt hierover: ‘In de voorbereiding van een aanbestedingen lopen opdrachtgevers tegen vragen als: Wat kunnen we vragen van de markt? Wat zijn reële eisen? Dankzij de samenwerking kan het Vragenloket van PIANOo een onafhankelijk platform bieden voor dit soort vragen. Een plek waar je als opdrachtgever in de precontractuele fase je vraag neer kan leggen.’

Uitbreiding dienstverlening
Mogelijk kunnen op termijn ook andere opdrachtgevers in de waterbouw via het Vragenloket van PIANOo (info@pianoo.nl) een beroep doen op deze tweedelijns helpdesk. Daarnaast bekijken PIANOo en de Unie van Waterschappen hoe de verstrekte adviezen en informatie ontsloten kunnen worden als branchespecifieke informatie voor andere gebruikers.

Vragenloket PIANOo
Het vragenloket van PIANOo is bereikbaar via info@pianoo.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: PIANOo (Professioneel en Innovatief Aanbesteden, Netwerk voor Overheidsopdrachtgevers)