Nieuwe technologie in de auto: hoe maak ik het veilig en comfortabel?

Foto: Ivo Ketelaar

Vaak bestaat binnen projecten, programma’s of bij ontwikkelaars van informatieproducten en -diensten behoefte aan kennis over gedrag van gebruikers. Een goed ontworpen verkeersinformatiedienst moet immers ook veilig in gebruik zijn en het is wel zo fijn als de geboden informatie goed wordt opgevolgd. Maar hoe bereik je dat? De nieuwe handreiking ‘Veilig ontwerp van verkeersinformatiediensten’, die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is ontwikkeld, geeft antwoord op belangrijke gedragsgerelateerde vraagstukken. Projecten, ontwikkelaars en andere partijen kunnen daarnaast vragen stellen aan de vraagbaak van Connecting Mobility in samenwerking met DITCM Innovations.

Vaak bestaat binnen projecten, programma’s of bij ontwikkelaars van informatieproducten en -diensten behoefte aan kennis over gedrag van gebruikers. Een goed ontworpen verkeersinformatiedienst moet immers ook veilig in gebruik zijn en het is wel zo fijn als de geboden informatie goed wordt opgevolgd. Maar hoe bereik je dat? De nieuwe handreiking ‘Veilig ontwerp van verkeersinformatiediensten’, die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is ontwikkeld, geeft antwoord op belangrijke gedragsgerelateerde vraagstukken. Projecten, ontwikkelaars en andere partijen kunnen daarnaast vragen stellen aan de vraagbaak van Connecting Mobility in samenwerking met DITCM Innovations.

Aandacht voor de menselijke kant

Het lijkt aannemelijk dat steeds meer (private) partijen informatie zullen vormgeven en verstrekken in het voertuig. Het nationaal actieprogramma Connecting Mobility vindt dat bij deze technologische vernieuwingen voldoende aandacht voor de menselijke kant (de gebruiker) noodzakelijk is. Het kan soms om kleine zaken gaan, waarbij een advies nodig is, maar soms kan het om meer strategische keuzes gaan, bijvoorbeeld hoe je feedback over zijn/haar gedrag geeft aan de bestuurder.

Voor ontwikkelaars is er nu een handreiking ‘Veilig ontwerp van verkeersinformatiediensten’ en een vraagbaak human factors en gebruikersgedrag. De handreiking geeft praktische vuistregels en voorbeelden voor een veilig ontwerp van die diensten op basis van de huidige wetenschappelijke inzichten en de ervaringen van marktpartijen.

In samenwerking met DITCM Innovations is tevens een ‘behaviour’ vraagbaak opgezet. Gedragsexperts van o.a. DITCM Innovations, Rijksuniversiteit Groningen en SWOV bemensen deze vraagbaak en geven kosteloos antwoord op de vragen uit de markt. Deze aanpak om organisaties te helpen met gedragsvragen is nieuw. Het doel is de kennis over gebruikersgedrag en human factors beter te ontsluiten en met de slimmer ontworpen diensten te komen tot betere doorstroming en hogere verkeersveiligheid.

Werkwijze vraagbaak ‘behaviour’

Heeft u een vraag over human factors of gebruikersgedrag in relatie tot nieuwe technologie en informatie in de auto? Stuur uw vraag dan aan behaviour@ditcm.eu. De termijn waarop het antwoord volgt, is deels afhankelijk van het type vraag. We onderscheiden drie categorieën vragen:

– Vragen waar ‘per ommegaande’ antwoord op mogelijk is;

– Vragen die een kleine dag aan expertise vragen;

– Vragen die een klein onderzoek behoeven.

Er zijn twee belangrijke spelregels:

1. De scope van de vraag moet passen binnen het programma van Connecting Mobility. DITCM Innovations zal samen met Connecting Mobility bepalen of dat het geval is.

2. Alle opgedane kennis wordt in generieke zin voor het publiek beschikbaar gesteld, zodat alle organisaties van elkaar kunnen leren. De compacte publieke tekst zal vooraf worden voorgelegd aan de vragensteller. Daarna worden vragen en antwoorden via een vraag en antwoordlijst (FAQ) op regelmatige basis gepubliceerd op de website van Connecting Mobility.

De handreiking is te downloaden op de website van Connecting Mobility en DITCM Innovations.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DITCM Innovations

Nieuwe technologie in de auto: hoe maak ik het veilig en comfortabel? | Infrasite

Nieuwe technologie in de auto: hoe maak ik het veilig en comfortabel?

Foto: Ivo Ketelaar

Vaak bestaat binnen projecten, programma’s of bij ontwikkelaars van informatieproducten en -diensten behoefte aan kennis over gedrag van gebruikers. Een goed ontworpen verkeersinformatiedienst moet immers ook veilig in gebruik zijn en het is wel zo fijn als de geboden informatie goed wordt opgevolgd. Maar hoe bereik je dat? De nieuwe handreiking ‘Veilig ontwerp van verkeersinformatiediensten’, die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is ontwikkeld, geeft antwoord op belangrijke gedragsgerelateerde vraagstukken. Projecten, ontwikkelaars en andere partijen kunnen daarnaast vragen stellen aan de vraagbaak van Connecting Mobility in samenwerking met DITCM Innovations.

Vaak bestaat binnen projecten, programma’s of bij ontwikkelaars van informatieproducten en -diensten behoefte aan kennis over gedrag van gebruikers. Een goed ontworpen verkeersinformatiedienst moet immers ook veilig in gebruik zijn en het is wel zo fijn als de geboden informatie goed wordt opgevolgd. Maar hoe bereik je dat? De nieuwe handreiking ‘Veilig ontwerp van verkeersinformatiediensten’, die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is ontwikkeld, geeft antwoord op belangrijke gedragsgerelateerde vraagstukken. Projecten, ontwikkelaars en andere partijen kunnen daarnaast vragen stellen aan de vraagbaak van Connecting Mobility in samenwerking met DITCM Innovations.

Aandacht voor de menselijke kant

Het lijkt aannemelijk dat steeds meer (private) partijen informatie zullen vormgeven en verstrekken in het voertuig. Het nationaal actieprogramma Connecting Mobility vindt dat bij deze technologische vernieuwingen voldoende aandacht voor de menselijke kant (de gebruiker) noodzakelijk is. Het kan soms om kleine zaken gaan, waarbij een advies nodig is, maar soms kan het om meer strategische keuzes gaan, bijvoorbeeld hoe je feedback over zijn/haar gedrag geeft aan de bestuurder.

Voor ontwikkelaars is er nu een handreiking ‘Veilig ontwerp van verkeersinformatiediensten’ en een vraagbaak human factors en gebruikersgedrag. De handreiking geeft praktische vuistregels en voorbeelden voor een veilig ontwerp van die diensten op basis van de huidige wetenschappelijke inzichten en de ervaringen van marktpartijen.

In samenwerking met DITCM Innovations is tevens een ‘behaviour’ vraagbaak opgezet. Gedragsexperts van o.a. DITCM Innovations, Rijksuniversiteit Groningen en SWOV bemensen deze vraagbaak en geven kosteloos antwoord op de vragen uit de markt. Deze aanpak om organisaties te helpen met gedragsvragen is nieuw. Het doel is de kennis over gebruikersgedrag en human factors beter te ontsluiten en met de slimmer ontworpen diensten te komen tot betere doorstroming en hogere verkeersveiligheid.

Werkwijze vraagbaak ‘behaviour’

Heeft u een vraag over human factors of gebruikersgedrag in relatie tot nieuwe technologie en informatie in de auto? Stuur uw vraag dan aan behaviour@ditcm.eu. De termijn waarop het antwoord volgt, is deels afhankelijk van het type vraag. We onderscheiden drie categorieën vragen:

– Vragen waar ‘per ommegaande’ antwoord op mogelijk is;

– Vragen die een kleine dag aan expertise vragen;

– Vragen die een klein onderzoek behoeven.

Er zijn twee belangrijke spelregels:

1. De scope van de vraag moet passen binnen het programma van Connecting Mobility. DITCM Innovations zal samen met Connecting Mobility bepalen of dat het geval is.

2. Alle opgedane kennis wordt in generieke zin voor het publiek beschikbaar gesteld, zodat alle organisaties van elkaar kunnen leren. De compacte publieke tekst zal vooraf worden voorgelegd aan de vragensteller. Daarna worden vragen en antwoorden via een vraag en antwoordlijst (FAQ) op regelmatige basis gepubliceerd op de website van Connecting Mobility.

De handreiking is te downloaden op de website van Connecting Mobility en DITCM Innovations.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DITCM Innovations