Gunning weguitbreiding A9 Gaasperdammerweg afgerond

asfalt wegen snelweg

Rijkswaterstaat en consortium IXAS Zuid-Oost hebben op 12 september 2014 het contract ondertekend voor de wegverbreding van de A9 Gaasperdammerweg tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen. Daarmee is de gunning aan het consortium bestaande uit de bedrijven Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure definitief. Op 24 juli had Rijkswaterstaat het werk al voorlopig gegund aan het consortium.

De aanpak van de A9 Gaasperdammerweg betreft het derde traject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) en het tweede project met een DBFM-contract (Design, Build, Finance and Maintain). De aanleg van de weguitbreiding inclusief een drie kilometer lange landtunnel start in 2015 en duurt tot en met 2020. Aansluitend is IXAS Zuid-Oost verantwoordelijk voor het onderhoud voor een periode van 20 jaar. Directeur-generaal Rijkswaterstaat Jan Hendrik Dronkers is tevreden met de afronding van de gunning: ‘Er is een volgende stap gezet in de bereikbaarheid van de Noordelijke randstad. Deze weguitbreiding geeft ook een impuls aan de economie en de leefbaarheid van de regio’.

Bereikbaarheid

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg) naar 5 rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. De werkzaamheden maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) en betreft een uitbreiding van 2 x 2 rijstroken plus twee spitsstroken naar 2 x 5 rijstroken plus een wisselstrook. Tussen rivier de Gaasp en de spoorlijn Amsterdam-Utrecht komt de A9 in een landtunnel. De lengte bedraagt drie kilometer, waarmee het de langste landtunnel van Nederland wordt. Op het dak van de tunnel komt een groot park.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Gunning weguitbreiding A9 Gaasperdammerweg afgerond | Infrasite

Gunning weguitbreiding A9 Gaasperdammerweg afgerond

asfalt wegen snelweg

Rijkswaterstaat en consortium IXAS Zuid-Oost hebben op 12 september 2014 het contract ondertekend voor de wegverbreding van de A9 Gaasperdammerweg tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen. Daarmee is de gunning aan het consortium bestaande uit de bedrijven Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure definitief. Op 24 juli had Rijkswaterstaat het werk al voorlopig gegund aan het consortium.

De aanpak van de A9 Gaasperdammerweg betreft het derde traject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) en het tweede project met een DBFM-contract (Design, Build, Finance and Maintain). De aanleg van de weguitbreiding inclusief een drie kilometer lange landtunnel start in 2015 en duurt tot en met 2020. Aansluitend is IXAS Zuid-Oost verantwoordelijk voor het onderhoud voor een periode van 20 jaar. Directeur-generaal Rijkswaterstaat Jan Hendrik Dronkers is tevreden met de afronding van de gunning: ‘Er is een volgende stap gezet in de bereikbaarheid van de Noordelijke randstad. Deze weguitbreiding geeft ook een impuls aan de economie en de leefbaarheid van de regio’.

Bereikbaarheid

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg) naar 5 rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. De werkzaamheden maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) en betreft een uitbreiding van 2 x 2 rijstroken plus twee spitsstroken naar 2 x 5 rijstroken plus een wisselstrook. Tussen rivier de Gaasp en de spoorlijn Amsterdam-Utrecht komt de A9 in een landtunnel. De lengte bedraagt drie kilometer, waarmee het de langste landtunnel van Nederland wordt. Op het dak van de tunnel komt een groot park.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat