Covalent ontwikkelt trainingssysteem tunnel A4

4275 logo Covalent

Rijkswaterstaat werkt aan een nieuwe snelweg tussen Delft en Schiedam; de A4. De nieuwe snelweg, waaronder ook een landtunnel van 2 km lang, wordt aangelegd door aannemerscombinatie A4all. Onderdeel van het OTO-programma (Opleiden, Trainen en Oefenen) van Rijkswaterstaat is een trainingssysteem voor de toekomstige verkeerleiders. Covalent kreeg van A4all de opdracht het systeem te ontwikkelen.

De Tunnelwet vereist dat verkeersleiders aantoonbaar opgeleid zijn in het bedienen van een tunnel. Om hieraan te voldoen is het opleiden met behulp van een zogenaamde ‘knoppentrainer’ opgenomen in het OTO-programma van Rijkswaterstaat. Adviesbureau en softwareproducent Covalent kreeg afgelopen maand de opdracht om dit trainingssysteem voor de tientallen toekomstige verkeersleiders van de nieuwe tunnel A4 Delft-Schiedam te ontwikkelen. Covalent maakte eerder ook een knoppentrainer voor in aanbouw zijnde tunnel in Nijverdal.

Trainingssysteem verkeersleiders

In het trainingssysteem wordt de bediening van alle installatietechniek in de tunnel nagebootst. Verkeersleiders leren hoe de bediening van de Tunnel Technische Installaties (TTI) in de tunnel werkt, zoals ventilatie en verlichting. Maar ook het omgaan met calamiteiten, het afsluiten van rijstroken en bijvoorbeeld het informeren van hulpdiensten maakt onderdeel uit van de training. Omdat de bediening van de installaties middels knoppen verloopt, wordt het systeem ook wel een ‘knoppentrainer’ genoemd.

Web-based en multi-location

De nieuwe knoppentrainer wordt web-based gebouwd. Dit is nog niet eerder vertoont en kent veel voordelen ten opzichte van de traditionele werkwijze. Diderick Oerlemans, projectmanager en partner van Covalent: ‘Op verschillende locaties kan eenvoudig gelijktijdig en met meerdere groepen tegelijk getraind worden. Wij zien het als een mooie uitdaging om de uitgebreide interactie met de bedienapplicatie volledig web-gebaseerd te maken.’

Rijkswaterstaat heeft de intentie om het systeem voor meer generieke doeleinden te gaan gebruiken. Oerlemans: ‘De nieuwe tunnel heeft een gangbare configuratie en dat maakt dit project zeer bruikbaar voor toekomstige tunnelprojecten.’

Scrum

Covalent zet een scrumteam in, bestaande uit ontwikkelaars, testers en een architect. Ook betrekt Covalent Soltegro bij de ontwikkeling, op basis van hun kennis over het project A4 Delft-Schiedam vanuit de ontwerpfase. De oplevering van de knoppentrainer is gepland in maart 2015. Oerlemans: ‘Geheel volgens de Agile methode zullen er meerdere deelleveringen zijn, waardoor Rijkswaterstaat al eerder ervaring kan opdoen in het werken met het systeem.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Covalent ITS

Covalent ontwikkelt trainingssysteem tunnel A4 | Infrasite

Covalent ontwikkelt trainingssysteem tunnel A4

4275 logo Covalent

Rijkswaterstaat werkt aan een nieuwe snelweg tussen Delft en Schiedam; de A4. De nieuwe snelweg, waaronder ook een landtunnel van 2 km lang, wordt aangelegd door aannemerscombinatie A4all. Onderdeel van het OTO-programma (Opleiden, Trainen en Oefenen) van Rijkswaterstaat is een trainingssysteem voor de toekomstige verkeerleiders. Covalent kreeg van A4all de opdracht het systeem te ontwikkelen.

De Tunnelwet vereist dat verkeersleiders aantoonbaar opgeleid zijn in het bedienen van een tunnel. Om hieraan te voldoen is het opleiden met behulp van een zogenaamde ‘knoppentrainer’ opgenomen in het OTO-programma van Rijkswaterstaat. Adviesbureau en softwareproducent Covalent kreeg afgelopen maand de opdracht om dit trainingssysteem voor de tientallen toekomstige verkeersleiders van de nieuwe tunnel A4 Delft-Schiedam te ontwikkelen. Covalent maakte eerder ook een knoppentrainer voor in aanbouw zijnde tunnel in Nijverdal.

Trainingssysteem verkeersleiders

In het trainingssysteem wordt de bediening van alle installatietechniek in de tunnel nagebootst. Verkeersleiders leren hoe de bediening van de Tunnel Technische Installaties (TTI) in de tunnel werkt, zoals ventilatie en verlichting. Maar ook het omgaan met calamiteiten, het afsluiten van rijstroken en bijvoorbeeld het informeren van hulpdiensten maakt onderdeel uit van de training. Omdat de bediening van de installaties middels knoppen verloopt, wordt het systeem ook wel een ‘knoppentrainer’ genoemd.

Web-based en multi-location

De nieuwe knoppentrainer wordt web-based gebouwd. Dit is nog niet eerder vertoont en kent veel voordelen ten opzichte van de traditionele werkwijze. Diderick Oerlemans, projectmanager en partner van Covalent: ‘Op verschillende locaties kan eenvoudig gelijktijdig en met meerdere groepen tegelijk getraind worden. Wij zien het als een mooie uitdaging om de uitgebreide interactie met de bedienapplicatie volledig web-gebaseerd te maken.’

Rijkswaterstaat heeft de intentie om het systeem voor meer generieke doeleinden te gaan gebruiken. Oerlemans: ‘De nieuwe tunnel heeft een gangbare configuratie en dat maakt dit project zeer bruikbaar voor toekomstige tunnelprojecten.’

Scrum

Covalent zet een scrumteam in, bestaande uit ontwikkelaars, testers en een architect. Ook betrekt Covalent Soltegro bij de ontwikkeling, op basis van hun kennis over het project A4 Delft-Schiedam vanuit de ontwerpfase. De oplevering van de knoppentrainer is gepland in maart 2015. Oerlemans: ‘Geheel volgens de Agile methode zullen er meerdere deelleveringen zijn, waardoor Rijkswaterstaat al eerder ervaring kan opdoen in het werken met het systeem.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Covalent ITS