Nieuwsbericht | Datum: 24-06-2014



'Vision Zero' in het verkeer is geen utopie




Volgens test- en certificeringsbedrijf DEKRA is ‘Vision Zero’ geen utopie. Het doel om het aantal verkeersdoden omlaag te brengen tot nul is al in honderden Europese steden bereikt. Een nieuwe online tool die door DEKRA werd gepresenteerd tijdens het International Transport Forum (ITF) in Leipzig toont aan welke steden al succesvol hebben gewerkt aan de verkeersveiligheid. Het Road Safety Report ‘Urban Mobility’ van DEKRA stelt dat er nog wel verschillende actiepunten bestaan om de verkeersveiligheid verder te verhogen.

Uit een onderzoek van DEKRA Accident Research naar de ongevallenstatistieken van 17 Europese landen tussen 2009 en 2012 blijkt dat 462 steden met meer dan 50.000 inwoners gedurende deze periode minimaal één keer het aantal van nul slachtoffers hebben heeft behaald. Deze steden vertegenwoordigen ruim 40% van alle steden van dezelfde grootte in de onderzochte landen. Zestien Europese steden meldden geen enkele verkeersdode gedurende de gehele periode tussen 2009 en 2012. Van de steden met meer dan 100.000 inwoners zijn 88 steden – of ruim 23 procent van alle steden – er tenminste één jaar in geslaagd ‘Vision Zero’ te realiseren. Hier vallen ook steden onder met meer dan 200.000 inwoners. Almere is met 193.163 inwoners de grootste stad in Nederland die Vision Zero in ieder geval één keer heeft weten te realiseren.

“Deze cijfers tonen aan dat ‘Vision Zero’ geen utopie is,” zegt Clemens Klinke, lid van de Raad van Bestuur bij DEKRA en hoofd van de afdeling Automotive. “Natuurlijk is het nog niet helemaal realiteit geworden, maar het onderzoek laat zien dat deze doelstelling haalbaar is binnen stedelijke gebieden. Des te meer reden om ons in te blijven zetten voor een hogere verkeersveiligheid om zo dichter bij deze doelstelling te komen, ook met betrekking tot het aantal ernstige gewonden.”

Road Safety Report 2014
Het Road Safety Report 2014 van DEKRA richt zich op stedelijke mobiliteit en de hierbij behorende risico’s op ongevallen. De meeste ongevallen gebeuren in stedelijke gebieden. In de EU kwamen in 2013 25.885 mensen om het leven tijdens een verkeersongeval. Tegelijkertijd zijn ongevallen in stedelijke gebieden verantwoordelijk voor het hoogste aantal zwaar- en lichtgewonden.

Om de komende jaren dichter bij de doelstelling van ‘Vision Zero’ te komen, met name in dorpen en steden, heeft DEKRA verschillende actiepunten in kaart gebracht. Allereerst is het gedrag van de verkeersdeelnemers belangrijk. “Verkeersdeelnemers moeten op straat meer met elkaar samenwerken,” legt Klinke uit. “Vaak zijn weggebruikers zich niet bewust van de risico’s, houden zij geen rekening met elkaar en is er sprake van agressie. Dit zijn in veel gevallen de oorzaken van ongelukken.” Daarnaast zullen ook de elektronische rij-assistentiesystemen een grote rol gaan spelen. Zo kunnen ongevallen voorkomen worden door een systeem dat automobilisten waarschuwt en het voertuig indien nodig afremt wanneer een voetganger oversteekt. Volgens DEKRA moet er meer geïnvesteerd worden in ingebouwde veiligheidssystemen om op deze manier de veiligheid te verhogen. Het laatste belangrijke punt is infrastructuur. Kruispunten, meerbaanswegen of bushaltes, allemaal complexe verkeerssituaties moeten zo eenvoudig mogelijk vormgegeven worden. Ook het optimaliseren van de straatverlichting speelt een belangrijke rol in het voorkomen van ongelukken.

DEKRA richt zich al bijna negentig jaar op de verbetering van de verkeersveiligheid. De expertiseorganisatie was een van de eerste die de EU-Charta voor verkeersveiligheid ondertekende. De EU-Charta ondersteunt het actieprogramma van de EU dat als doel heeft het aantal verkeersdoden van 2010 te halveren voor 2020.

Het complete verkeersveiligheidsrapport kan gedownload worden op http://www.dekra.de/en/verkehrssicherheitsreport-2014.

De online tool die de steden zonder verkeersdoden in 17 Europese landen laat zien, kan gedownload worden via www.dekra-vision-zero.com. De data in de tool wordt continu geüpdatet.


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]