Nieuwsbericht | Datum: 24-06-2014



'Vision Zero' in het verkeer is geen utopie




Volgens test- en certificeringsbedrijf DEKRA is ‘Vision Zero’ geen utopie. Het doel om het aantal verkeersdoden omlaag te brengen tot nul is al in honderden Europese steden bereikt. Een nieuwe online tool die door DEKRA werd gepresenteerd tijdens het International Transport Forum (ITF) in Leipzig toont aan welke steden al succesvol hebben gewerkt aan de verkeersveiligheid. Het Road Safety Report ‘Urban Mobility’ van DEKRA stelt dat er nog wel verschillende actiepunten bestaan om de verkeersveiligheid verder te verhogen.

Uit een onderzoek van DEKRA Accident Research naar de ongevallenstatistieken van 17 Europese landen tussen 2009 en 2012 blijkt dat 462 steden met meer dan 50.000 inwoners gedurende deze periode minimaal één keer het aantal van nul slachtoffers hebben heeft behaald. Deze steden vertegenwoordigen ruim 40% van alle steden van dezelfde grootte in de onderzochte landen. Zestien Europese steden meldden geen enkele verkeersdode gedurende de gehele periode tussen 2009 en 2012. Van de steden met meer dan 100.000 inwoners zijn 88 steden – of ruim 23 procent van alle steden – er tenminste één jaar in geslaagd ‘Vision Zero’ te realiseren. Hier vallen ook steden onder met meer dan 200.000 inwoners. Almere is met 193.163 inwoners de grootste stad in Nederland die Vision Zero in ieder geval één keer heeft weten te realiseren.

“Deze cijfers tonen aan dat ‘Vision Zero’ geen utopie is,” zegt Clemens Klinke, lid van de Raad van Bestuur bij DEKRA en hoofd van de afdeling Automotive. “Natuurlijk is het nog niet helemaal realiteit geworden, maar het onderzoek laat zien dat deze doelstelling haalbaar is binnen stedelijke gebieden. Des te meer reden om ons in te blijven zetten voor een hogere verkeersveiligheid om zo dichter bij deze doelstelling te komen, ook met betrekking tot het aantal ernstige gewonden.”

Road Safety Report 2014
Het Road Safety Report 2014 van DEKRA richt zich op stedelijke mobiliteit en de hierbij behorende risico’s op ongevallen. De meeste ongevallen gebeuren in stedelijke gebieden. In de EU kwamen in 2013 25.885 mensen om het leven tijdens een verkeersongeval. Tegelijkertijd zijn ongevallen in stedelijke gebieden verantwoordelijk voor het hoogste aantal zwaar- en lichtgewonden.

Om de komende jaren dichter bij de doelstelling van ‘Vision Zero’ te komen, met name in dorpen en steden, heeft DEKRA verschillende actiepunten in kaart gebracht. Allereerst is het gedrag van de verkeersdeelnemers belangrijk. “Verkeersdeelnemers moeten op straat meer met elkaar samenwerken,” legt Klinke uit. “Vaak zijn weggebruikers zich niet bewust van de risico’s, houden zij geen rekening met elkaar en is er sprake van agressie. Dit zijn in veel gevallen de oorzaken van ongelukken.” Daarnaast zullen ook de elektronische rij-assistentiesystemen een grote rol gaan spelen. Zo kunnen ongevallen voorkomen worden door een systeem dat automobilisten waarschuwt en het voertuig indien nodig afremt wanneer een voetganger oversteekt. Volgens DEKRA moet er meer geïnvesteerd worden in ingebouwde veiligheidssystemen om op deze manier de veiligheid te verhogen. Het laatste belangrijke punt is infrastructuur. Kruispunten, meerbaanswegen of bushaltes, allemaal complexe verkeerssituaties moeten zo eenvoudig mogelijk vormgegeven worden. Ook het optimaliseren van de straatverlichting speelt een belangrijke rol in het voorkomen van ongelukken.

DEKRA richt zich al bijna negentig jaar op de verbetering van de verkeersveiligheid. De expertiseorganisatie was een van de eerste die de EU-Charta voor verkeersveiligheid ondertekende. De EU-Charta ondersteunt het actieprogramma van de EU dat als doel heeft het aantal verkeersdoden van 2010 te halveren voor 2020.

Het complete verkeersveiligheidsrapport kan gedownload worden op http://www.dekra.de/en/verkehrssicherheitsreport-2014.

De online tool die de steden zonder verkeersdoden in 17 Europese landen laat zien, kan gedownload worden via www.dekra-vision-zero.com. De data in de tool wordt continu geüpdatet.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel








[Banners]