BAM plaatst laatste liggers spoorviaduct voor station Amsterdam RAI

1721 Logo BAM

Tussen 16 mei en 6 juni 2014 zijn de laatste prefab-liggers geplaatst ten behoeve van het nieuwe spoorviaduct dat deel uitmaakt van de uitbreiding van station Amsterdam RAI. In opdracht van ProRail plaatste aannemer BAM Combinatie Amstelspoor in totaal negentig liggers met een lengte variërend van 19 meter tot 25 meter en een gewicht van circa 35 tot 41,5 ton. Het nieuwe viaduct maakt deel uit van project OVSAAL, een belangrijke capaciteitsuitbreiding van het spoortraject tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad.

De liggers zijn over de weg vervoerd naar de bouwlocatie en daar met behulp van zware mobiele kranen over de Europaboulevard geplaatst. Om zo min mogelijk hinder te veroorzaken voor de omgeving is het merendeel van de liggers ‘s nachts geplaatst. De Europaboulevard werd hiervoor tijdelijk afgesloten voor auto-, fiets- en voetgangersverkeer, de bovenleiding van de trambaan is spanningsloos gemaakt en station RAI bleef gesloten. Verder werd om de evenementen in de RAI heen gepland. Zo bleef het aantal nachten waarin drie rijstroken van de A10 werden afgesloten om het laatste sluitveld te plaatsen, beperkt tot twee: het weekend van 24 en 25 mei jl. Er is gekozen om dit gedurende het weekend te doen, zodat de werkzaamheden te combineren waren met asfalteringswerkzaamheden van de gemeente Amsterdam.

BAM Combinatie Amstelspoor bestaat uit de BAM-bedrijven BAM Civiel, BAM Rail, BAM Wegen, BAM Infratechniek en BAM Infraconsult. Het project OVSAAL is eind 2016 gereed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BAM - Koninklijke BAM Groep nv

BAM plaatst laatste liggers spoorviaduct voor station Amsterdam RAI | Infrasite

BAM plaatst laatste liggers spoorviaduct voor station Amsterdam RAI

1721 Logo BAM

Tussen 16 mei en 6 juni 2014 zijn de laatste prefab-liggers geplaatst ten behoeve van het nieuwe spoorviaduct dat deel uitmaakt van de uitbreiding van station Amsterdam RAI. In opdracht van ProRail plaatste aannemer BAM Combinatie Amstelspoor in totaal negentig liggers met een lengte variërend van 19 meter tot 25 meter en een gewicht van circa 35 tot 41,5 ton. Het nieuwe viaduct maakt deel uit van project OVSAAL, een belangrijke capaciteitsuitbreiding van het spoortraject tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad.

De liggers zijn over de weg vervoerd naar de bouwlocatie en daar met behulp van zware mobiele kranen over de Europaboulevard geplaatst. Om zo min mogelijk hinder te veroorzaken voor de omgeving is het merendeel van de liggers ‘s nachts geplaatst. De Europaboulevard werd hiervoor tijdelijk afgesloten voor auto-, fiets- en voetgangersverkeer, de bovenleiding van de trambaan is spanningsloos gemaakt en station RAI bleef gesloten. Verder werd om de evenementen in de RAI heen gepland. Zo bleef het aantal nachten waarin drie rijstroken van de A10 werden afgesloten om het laatste sluitveld te plaatsen, beperkt tot twee: het weekend van 24 en 25 mei jl. Er is gekozen om dit gedurende het weekend te doen, zodat de werkzaamheden te combineren waren met asfalteringswerkzaamheden van de gemeente Amsterdam.

BAM Combinatie Amstelspoor bestaat uit de BAM-bedrijven BAM Civiel, BAM Rail, BAM Wegen, BAM Infratechniek en BAM Infraconsult. Het project OVSAAL is eind 2016 gereed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BAM - Koninklijke BAM Groep nv