Tweede editie Week van de Openbare Ruimte 2014 een succes

3337 logo WOR14 week van de openbare ruimte 2014

De tweede editie van de Week van de Openbare Ruimte, die van 7-10 april werd gehouden op Landgoed De Vanenburg in Putten, was een succes. De bezoekers beoordeelden het unieke meerdaagse kennisevenement met een gemiddeld cijfer van een 7,8. Met name het opdoen van nieuwe ideeën en het leggen van contacten op hoog niveau werden vaak genoemd als reden om volgend jaar weer deel te nemen aan de Week.

Kwalitatief programma

De dagprogramma’s waren samengesteld met behulp van gerenommeerde partners in de overheid, wetenschap en de kennis- en adviesbranche en boden een gevarieerde greep uit actuele trends en ontwikkelingen, onderzoeken, praktische tools en visies. Met namen als Adriaan Geuze, Joop de Boer en Ron Voskuilen waren de keynotes een sterke afsluiting van de dag. Het algemeen kennisniveau van het programma werd door de bezoekers beoordeeld met een 7,6.

“Het kennisniveau was op de dag zeer hoog.”

(heer Dooremalen)

“Ik ben op een aantal zaken echt bijgespijkerd en zit weer vol nieuwe ideeën.”

(heer Geijtenbeek)

Nieuwe debatsessies schot in de roos

Nieuw deze Week waren de debatsessies. Op een aantal uitzonderingen na – waaronder een druk bezochte debatsessie van het CROW over mechanisch straten – waren de discussies georkestreerd rondom gerealiseerde participatieprojecten en vergaande burgerinitiatieven. Ze werden geleid door Mark Verhijde en Maarten Bosman, de auteurs van het boek Regel die Burgerinitiatieven. Het onderwerp bleek een schot in de roos. De debatten waren over het algemeen populair, vooral tijdens de themadag Groen, en de discussies laaiden meer dan eens hoog op. Kernvragen bleken vooral te draaien om sociale doeleinden versus kwaliteitsbewaking, continuïteit, veiligheid en oneerlijke concurrentie. De aanwezigen bedrijven presenteerden genuanceerde visies met zowel voor- als tegenreacties, waaruit blijkt dat ook de bedrijven in Nederland op zoek zijn naar methoden om om te gaan met, en in te spelen op, de meewerkende burgers in ‘hun’ openbare ruimte.

“De debatvorm is erg boeiend. Mark Verhijde wist heel goed de juiste toon te vinden en kon het publiek goed bij de discussie betrekken.”

(mevrouw Van Eerden)

“Verschillende actoren en stakeholders samen. Leuke voorbeelden!”

(mevrouw Hijlkema)

Bezoekers op juiste niveau

Het merendeel van de bezoekers werkte voor de lokale overheid, en ook zelfstandigen, kennisinstituten, stichtingen, het hoger en academisch onderwijs en onderzoeks-, advies- en ontwerpbureaus waren goed vertegenwoordigd. Jean Paul Boon: “Het aantal bezoekers mag altijd hoger, maar bij deze tweede editie waren al veel meer vertegenwoordigers van de juiste doelgroep aanwezig, die functioneren op beleidsmatig en bestuurlijk niveau in samenwerking met, in opdracht van of voor de overheid. De doelgroep is zich duidelijk aan het vormen in de richting voor wie de Week daadwerkelijk bedoeld is.” Een veel gehoord geluid van sprekers was dan ook dat er veel interactie was met de mensen in de zaal en dat er flink werd gediscussieerd.

“Tijdens de Week van de Openbare Ruimte kan in korte tijd veel nieuwe kennis opgedaan worden en het leggen van contacten in gelijkwaardige functies gaat gemakkelijk.”

(Heer Hulshof)

De Week van de Openbare Ruimte 2015

Uiteraard gaven de bezoekers ook ideeën om de Week verder te verbeteren, waaronder het verlengen van de parallelsessies om nog beter tot de kern te kunnen komen en langer het debat aan te kunnen gaan. Ook wordt nog gekeken naar de mogelijkheden om in het concept twee van de dagen te comprimeren om zo het programma en de bezoekersaantallen te intensiveren. Feit is in ieder geval dat er meer dan genoeg reden was te besluiten om ook in april 2015 de Week van de Openbare Ruimte te organiseren. Want:

 

“Het is een mooie bundeling van kennisuitwisseling. En het concept van de Week van de Openbare Ruimte onderstreept het belang.”

(heer Loeffen)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Week van de Openbare Ruimte

Tweede editie Week van de Openbare Ruimte 2014 een succes | Infrasite

Tweede editie Week van de Openbare Ruimte 2014 een succes

3337 logo WOR14 week van de openbare ruimte 2014

De tweede editie van de Week van de Openbare Ruimte, die van 7-10 april werd gehouden op Landgoed De Vanenburg in Putten, was een succes. De bezoekers beoordeelden het unieke meerdaagse kennisevenement met een gemiddeld cijfer van een 7,8. Met name het opdoen van nieuwe ideeën en het leggen van contacten op hoog niveau werden vaak genoemd als reden om volgend jaar weer deel te nemen aan de Week.

Kwalitatief programma

De dagprogramma’s waren samengesteld met behulp van gerenommeerde partners in de overheid, wetenschap en de kennis- en adviesbranche en boden een gevarieerde greep uit actuele trends en ontwikkelingen, onderzoeken, praktische tools en visies. Met namen als Adriaan Geuze, Joop de Boer en Ron Voskuilen waren de keynotes een sterke afsluiting van de dag. Het algemeen kennisniveau van het programma werd door de bezoekers beoordeeld met een 7,6.

“Het kennisniveau was op de dag zeer hoog.”

(heer Dooremalen)

“Ik ben op een aantal zaken echt bijgespijkerd en zit weer vol nieuwe ideeën.”

(heer Geijtenbeek)

Nieuwe debatsessies schot in de roos

Nieuw deze Week waren de debatsessies. Op een aantal uitzonderingen na – waaronder een druk bezochte debatsessie van het CROW over mechanisch straten – waren de discussies georkestreerd rondom gerealiseerde participatieprojecten en vergaande burgerinitiatieven. Ze werden geleid door Mark Verhijde en Maarten Bosman, de auteurs van het boek Regel die Burgerinitiatieven. Het onderwerp bleek een schot in de roos. De debatten waren over het algemeen populair, vooral tijdens de themadag Groen, en de discussies laaiden meer dan eens hoog op. Kernvragen bleken vooral te draaien om sociale doeleinden versus kwaliteitsbewaking, continuïteit, veiligheid en oneerlijke concurrentie. De aanwezigen bedrijven presenteerden genuanceerde visies met zowel voor- als tegenreacties, waaruit blijkt dat ook de bedrijven in Nederland op zoek zijn naar methoden om om te gaan met, en in te spelen op, de meewerkende burgers in ‘hun’ openbare ruimte.

“De debatvorm is erg boeiend. Mark Verhijde wist heel goed de juiste toon te vinden en kon het publiek goed bij de discussie betrekken.”

(mevrouw Van Eerden)

“Verschillende actoren en stakeholders samen. Leuke voorbeelden!”

(mevrouw Hijlkema)

Bezoekers op juiste niveau

Het merendeel van de bezoekers werkte voor de lokale overheid, en ook zelfstandigen, kennisinstituten, stichtingen, het hoger en academisch onderwijs en onderzoeks-, advies- en ontwerpbureaus waren goed vertegenwoordigd. Jean Paul Boon: “Het aantal bezoekers mag altijd hoger, maar bij deze tweede editie waren al veel meer vertegenwoordigers van de juiste doelgroep aanwezig, die functioneren op beleidsmatig en bestuurlijk niveau in samenwerking met, in opdracht van of voor de overheid. De doelgroep is zich duidelijk aan het vormen in de richting voor wie de Week daadwerkelijk bedoeld is.” Een veel gehoord geluid van sprekers was dan ook dat er veel interactie was met de mensen in de zaal en dat er flink werd gediscussieerd.

“Tijdens de Week van de Openbare Ruimte kan in korte tijd veel nieuwe kennis opgedaan worden en het leggen van contacten in gelijkwaardige functies gaat gemakkelijk.”

(Heer Hulshof)

De Week van de Openbare Ruimte 2015

Uiteraard gaven de bezoekers ook ideeën om de Week verder te verbeteren, waaronder het verlengen van de parallelsessies om nog beter tot de kern te kunnen komen en langer het debat aan te kunnen gaan. Ook wordt nog gekeken naar de mogelijkheden om in het concept twee van de dagen te comprimeren om zo het programma en de bezoekersaantallen te intensiveren. Feit is in ieder geval dat er meer dan genoeg reden was te besluiten om ook in april 2015 de Week van de Openbare Ruimte te organiseren. Want:

 

“Het is een mooie bundeling van kennisuitwisseling. En het concept van de Week van de Openbare Ruimte onderstreept het belang.”

(heer Loeffen)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Week van de Openbare Ruimte