Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-04-2014



Staatssecretaris Mansveld maakt afspraken over spoor in Limburg




Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag een bezoek gebracht aan Limburg. In Limburg tekende zij een convenant voor de decentralisatie van de stoptreinen op het spoor tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard. Daarnaast verrichtte de staatssecretaris de starthandeling voor de elektrificatie van het spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath.

Vanochtend bracht Mansveld een bezoek aan bedrijventerrein Tradeport Noord in Venlo en de toekomstige plaats van de nieuwe railterminal. Hier maakte ze met gedeputeerde Beurskens en wethouder Stephan Satijn van Venlo afspraken over de aansluiting van het hoofdspoor op de terminal. Daarna stapte ze in de trein en reisde ze over de Maaslijn naar Roermond.

Grensoverschrijdende spoorverbinding
Rijk en Provincie hechten veel belang aan goede openbaar vervoersverbindingen tussen Nederland en het buitenland. De verbindingen met de regio Aken zijn van groot belang voor een sterkere economie in Zuid Limburg en binnen de regio Parkstad Limburg en tussen de technologische topregio’s Zuid-Oost Nederland en Aken. Het is de bedoeling dat vanaf december 2017 een nieuwe,rechtstreekse sneltrein van Maastricht, via Heerlen en Herzogenrath naar Aken rijdt binnen de nieuwe vervoersconcessie van de Provincie Limburg. Het spoor van Landgraaf naar de grens bijHerzogenrath wordt geëlektrificeerd, waardoor er elektrische treinen kunnen rijden in plaats van dieseltreinen.

Mansveld verrichtte bij station Landgraaf de starthandeling voor deze elektrificatie in aanwezigheid van de Limburgs gedeputeerde Patrick van der Broeck, Parkstad Limburg-bestuurder Richard de Boer, Karl Schultheis van de Duitse vervoersautoriteit Nahverkehr Rheinland en burgemeesters en wethouders van de betrokken Nederlandse en Duitse gemeenten, onder wie Marcel Philipp van Aken.

Decentralisatie stoptreinen
Limburg was al verantwoordelijk voor de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) en Heuvellandlijn (Maastricht-Heerlen-Kerkrade). Daar komen straks de gedecentraliseerde lijnen Roermond-Maastricht Randwyck en Heerlen-Sittard bij. Op dit moment verzorgt de NS nog het treinverkeer op beide lijnen. Na een aanbesteding door de provincie kunnen er straks stoptreinen van een andere vervoerder rijden. NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity’s. De overgang naar decentralisatie bekrachtigde de staatssecretaris door de ondertekening van een convenantmet gedeputeerde Van der Broeck.


Deel dit artikel:                   





Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht
Bouw Digitaliserings Raad vergroot slagkracht bij digitaliseringsopgave
Nieuwsbericht
Circulair inkopen met normen
Nieuwsbericht
Wavin presenteert toekomstvisie aan werknemers
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]