Vijf nieuwe reisinformatiediensten gelanceerd

Foto: Ivo Ketelaar

Reizigers kunnen vanaf nu gebruik maken van vijf nieuwe reisinformatiediensten. De diensten geven de reiziger zowel voorafgaand als tijdens de reis realtime reisinformatie en tonen maximumsnelheden, wegwerkzaamheden, incidenten en de gevolgen voor het verkeer bij grote evenementen. De diensten geven ook informatie over de mogelijkheden voor openbaar vervoer, de fiets, P&R en parkeren.

Met de diensten krijgen reizigers reisinformatie die meer dan ooit actueel en gericht op hun persoonlijke voorkeur is. De diensten zijn via apps en websites beschikbaar op smartphone, tablet en pc en heten Go About, Filejeppen, Mobile Ninja, TimesUpp en VID. Ze zijn op 27 maart 2014 gelanceerd tijdens de Intertraffic in Amsterdam.

Met de nieuwe diensten, die voor heel Nederland beschikbaar zijn, kunnen reizigers hun reis van deur tot deur steeds beter plannen en uitvoeren. De diensten zijn tot stand gekomen op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en regionale overheden.

Minister Schultz van Haegen: “Goed geïnformeerde reizigers reizen sneller en met meer comfort. De nieuwe reisinformatiediensten zijn goed voor de mobiliteit.”

Goed geïnformeerde reizigers helpen bij een betere bereikbaarheid. Bijvoorbeeld omdat zij beter kunnen inspelen op onverwachte situaties. Daarom geven het ministerie van IenM en regionale overheden gezamenlijk een impuls aan reisinformatiediensten. Via een prijsvraag hebben de overheden vijf goede ideeën voor nieuwe of verbeterde reisinformatiediensten geselecteerd. De prijs bestond uit een bijdrage om het idee te realiseren. Uitgangspunt is dat de reisinformatiediensten daarna zelfstandig kunnen voortbestaan.

De gezamenlijke overheden stimuleren de ontwikkeling van nieuwe diensten voor de reiziger ook door te bevorderen dat er steeds meer data beschikbaar komen. Bijvoorbeeld over maximumsnelheden, files, wegwerkzaamheden, de afhandelingstijd van incidenten, het OV, parkeren en grote evenementen. Die data komt van uiteenlopende organisaties zoals verkeerscentrales, NDW, wegbeheerders en OV-organisaties.

ITS reisinformatiediensten komt voort uit het Beter Benutten-programma van het ministerie van IenM. Tien Beter Benutten-regio’s werken daarbij samen: Arnhem-Nijmegen, Maastricht, Brabant, Haaglanden, Rotterdam, Groningen-Assen, Zwolle-Kampen, Midden-Nederland, Twente en Leeuwarden. De Stadsregio Arnhem Nijmegen voert namens deze partijen de regie.

Beter Benutten staat voor minder files, groei op het spoor en meer gebruik van vaarwegen, zodat de economie kan groeien. Rijk, regio en bedrijfsleven nemen samen in de drukste regio’s innovatieve maatregelen die de bereikbaarheid verbeteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)

Vijf nieuwe reisinformatiediensten gelanceerd | Infrasite

Vijf nieuwe reisinformatiediensten gelanceerd

Foto: Ivo Ketelaar

Reizigers kunnen vanaf nu gebruik maken van vijf nieuwe reisinformatiediensten. De diensten geven de reiziger zowel voorafgaand als tijdens de reis realtime reisinformatie en tonen maximumsnelheden, wegwerkzaamheden, incidenten en de gevolgen voor het verkeer bij grote evenementen. De diensten geven ook informatie over de mogelijkheden voor openbaar vervoer, de fiets, P&R en parkeren.

Met de diensten krijgen reizigers reisinformatie die meer dan ooit actueel en gericht op hun persoonlijke voorkeur is. De diensten zijn via apps en websites beschikbaar op smartphone, tablet en pc en heten Go About, Filejeppen, Mobile Ninja, TimesUpp en VID. Ze zijn op 27 maart 2014 gelanceerd tijdens de Intertraffic in Amsterdam.

Met de nieuwe diensten, die voor heel Nederland beschikbaar zijn, kunnen reizigers hun reis van deur tot deur steeds beter plannen en uitvoeren. De diensten zijn tot stand gekomen op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en regionale overheden.

Minister Schultz van Haegen: “Goed geïnformeerde reizigers reizen sneller en met meer comfort. De nieuwe reisinformatiediensten zijn goed voor de mobiliteit.”

Goed geïnformeerde reizigers helpen bij een betere bereikbaarheid. Bijvoorbeeld omdat zij beter kunnen inspelen op onverwachte situaties. Daarom geven het ministerie van IenM en regionale overheden gezamenlijk een impuls aan reisinformatiediensten. Via een prijsvraag hebben de overheden vijf goede ideeën voor nieuwe of verbeterde reisinformatiediensten geselecteerd. De prijs bestond uit een bijdrage om het idee te realiseren. Uitgangspunt is dat de reisinformatiediensten daarna zelfstandig kunnen voortbestaan.

De gezamenlijke overheden stimuleren de ontwikkeling van nieuwe diensten voor de reiziger ook door te bevorderen dat er steeds meer data beschikbaar komen. Bijvoorbeeld over maximumsnelheden, files, wegwerkzaamheden, de afhandelingstijd van incidenten, het OV, parkeren en grote evenementen. Die data komt van uiteenlopende organisaties zoals verkeerscentrales, NDW, wegbeheerders en OV-organisaties.

ITS reisinformatiediensten komt voort uit het Beter Benutten-programma van het ministerie van IenM. Tien Beter Benutten-regio’s werken daarbij samen: Arnhem-Nijmegen, Maastricht, Brabant, Haaglanden, Rotterdam, Groningen-Assen, Zwolle-Kampen, Midden-Nederland, Twente en Leeuwarden. De Stadsregio Arnhem Nijmegen voert namens deze partijen de regie.

Beter Benutten staat voor minder files, groei op het spoor en meer gebruik van vaarwegen, zodat de economie kan groeien. Rijk, regio en bedrijfsleven nemen samen in de drukste regio’s innovatieve maatregelen die de bereikbaarheid verbeteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)