Bereikbaarheid Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad fors verbeterd

rail seinen spoorbeveiliging

De spoorverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad wordt verder verbeterd. Daardoor wordt het mogelijk om vanaf 2023 elke tien minuten Intercity’s en elke tien minuten een Sprinter op de corridor (OV SAAL) te laten rijden. Dat zijn staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en de regionale overheden vandaag overeengekomen, in overleg met de spoorsector. De partijen zijn zeer verheugd dat er nu een besluit is genomen.

Mansveld: ’De hoogwaardige ontsluiting van Almere en een grotere bereikbaarheid van de Zuidas en Amsterdam zijn in de eerste plaats goed nieuws voor de reiziger. Met deze nieuwe afspraken kunnen tussen Amsterdam en Flevoland straks geen 8 treinen per uur, maar 16 treinen per uur rijden. Reizigers kunnen dan dus echt spoorboekloos gaan rijden. Daarnaast zijn deze investeringen ook een stimulans voor economische ontwikkeling. Ze geven bovendien een fikse impuls aan de werkgelegenheid.’

Wiebes, duo-bestuurder OV SAAL namens de regionale bestuurders: “Door het realiseren van hoogfrequent spoorvervoer tussen Almere en Amsterdam wordt de economische concurrentiepositie van de Metropoolregio Amsterdam verbeterd.”

De afspraken zijn een aanvulling op de eerder gemaakte afspraken, waardoor nu in totaal ruim 1,4 miljard euro wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Schiphol, Amsterdamse Zuidas en Almere. Met twee sporen extra bij station Weesp kunnen de vele IC’s de vele Sprinters gemakkelijker passeren. Daarnaast zijn goede afspraken gemaakt over de inpassing, waaronder bij Weesp. Ook komt er een oplossing om de dienstregeling op het spoor en de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp op elkaar af te stemmen. Ook kan met de afspraken op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum) elke tien minuten een Sprinter rijden.

Met de investering om te komen tot 16 treinen per uur is een bedrag gemoeid van in totaal ongeveer 500 miljoen. Afgelopen voorjaar besloot de staatssecretaris reeds 225 miljoen euro uit te trekken voor de aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en 70 miljoen voor overige maatregelen. Nu reserveert zij ook 200 miljoen extra voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van de infrastructuur bij Weesp.

Op dit moment wordt voor 900 miljoen euro aan maatregelen voor de korte termijn uitgevoerd in de SAAL-corridor. Het gaat onder meer om een spoorverdubbeling (van twee naar vier sporen) op de Zuidtak van Amsterdam, keervoorzieningen in Almere en geluidschermen op het traject tussen Hoofddorp en Lelystad. Hier komen deze aanvullende afspraken nu dus bij.

OV SAAL

Het project OV SAAL is onderdeel van Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het dient om de capaciteit en kwaliteit van het openbaar vervoer in de SAAL-corridor stapsgewijs te verbeteren. De verbeteringen houden gelijke tred met de ruimtelijke ontwikkelingen -woningbouw in Almere- en de vervoervraag in de regio.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)