Volledige lengte tunnel Delft bereikt

Foto: Ivo Ketelaar

De ruwbouw van de oostelijke tunnelbuis van de spoortunnel in Delft is gereed. Dat betekent dat wanden, dak, vloer en tussenwand, over de volle lengte van 2,3 kilometer, staan. Tien mensen (twitteraars waaronder bewoners) krijgen de kans door de tunnel te fietsen, nu het spoor er nog niet ligt.

Één geheel

De tunnel is gebouwd in tunneldelen en waren gescheiden door zogenaamde compartimenteringsschermen. Nu het laatste scherm is verwijderd, loopt de tunnel in één stuk vanaf toerit zuid naar toerit noord.

Ondergronds fietsen van noord naar zuid

Omdat de spoortunnel op volle lengte open is, transformeert deze voor één dag in een fietstunnel. Want nu er nog geen sporen in liggen is dit dé kans voor een fietstocht. Spoorzone Delft verloot voor deze fietstocht tien ‘fietsplekken’ onder haar volgers (waaronder bewoners) op Twitter. Een unieke kans! Na de zomer start de aanleg van de sporen en wordt de tunnel en het ondergronds station afgebouwd.

In 2015 gereed

ProRail en de gemeente Delft zijn opdrachtgever voor de bouw van de spoortunnel en werken samen aan de realisatie van Spoorzone Delft. In 2015 rijdt de eerste trein ondergronds door de oostelijke tunnelbuis en wordt het viaduct afgebroken. Het ondergrondse station en de stationshal zijn dan ook klaar voor gebruik. Inmiddels is ook gestart met de bouw van de tweede, westelijke, tunnelbuis. Deze is in 2017 gereed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Volledige lengte tunnel Delft bereikt | Infrasite

Volledige lengte tunnel Delft bereikt

Foto: Ivo Ketelaar

De ruwbouw van de oostelijke tunnelbuis van de spoortunnel in Delft is gereed. Dat betekent dat wanden, dak, vloer en tussenwand, over de volle lengte van 2,3 kilometer, staan. Tien mensen (twitteraars waaronder bewoners) krijgen de kans door de tunnel te fietsen, nu het spoor er nog niet ligt.

Één geheel

De tunnel is gebouwd in tunneldelen en waren gescheiden door zogenaamde compartimenteringsschermen. Nu het laatste scherm is verwijderd, loopt de tunnel in één stuk vanaf toerit zuid naar toerit noord.

Ondergronds fietsen van noord naar zuid

Omdat de spoortunnel op volle lengte open is, transformeert deze voor één dag in een fietstunnel. Want nu er nog geen sporen in liggen is dit dé kans voor een fietstocht. Spoorzone Delft verloot voor deze fietstocht tien ‘fietsplekken’ onder haar volgers (waaronder bewoners) op Twitter. Een unieke kans! Na de zomer start de aanleg van de sporen en wordt de tunnel en het ondergronds station afgebouwd.

In 2015 gereed

ProRail en de gemeente Delft zijn opdrachtgever voor de bouw van de spoortunnel en werken samen aan de realisatie van Spoorzone Delft. In 2015 rijdt de eerste trein ondergronds door de oostelijke tunnelbuis en wordt het viaduct afgebroken. Het ondergrondse station en de stationshal zijn dan ook klaar voor gebruik. Inmiddels is ook gestart met de bouw van de tweede, westelijke, tunnelbuis. Deze is in 2017 gereed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail