Technisch specialisten in Nederland onderbetaald

steigers veiligheid bouw civiele engineering

Technici die financieel een stap willen maken, moeten vaak (noodgedwongen) een management-functie accepteren of een staffunctie. Uit de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey van Yacht blijkt dat hoogopgeleide technici het salaris veruit op de eerste plaats zetten als belangrijkste motivator voor het kiezen van een nieuwe baan. Het probleem is dat dit hogere salaris uitsluitend is te vinden in een management of staffunctie. Juist daar waar de echte hardcore-techneut niet gelukkiger van gaat worden. ‘Beloon technisch specialisten beter, zodat er meer mensen in de echte techniek blijven werken, waardoor je een deel van de schaarste oplost’, aldus Stijn Berden, competence director van Yacht.

Berden: ‘We hebben een schreeuwende behoefte aan technici. En hier zit de discrepantie. De techneut is van huis uit tamelijk honkvast en als je blijft zitten op je plek maak je veelal geen grote financiële sprong voorwaarts. Nu zien we dat technici best willen bewegen op de arbeidsmarkt. Maar liefst 65% van deze technici is zelfs latent op zoek naar een nieuwe functie. De vraag is hoe we de technici kunnen behouden voor de markt en voor het werk wat gedaan moet worden? De factor beloning speelt daarin wel een belangrijke rol. Een management functie of een staffunctie betaalt beter, maar geeft geen voldoening en je raakt technici kwijt in zo’n functie.’

Hij vervolgt: ‘Uit ervaring weten wij namelijk dat échte technici doodongelukkig worden van leidinggeven of organisatorische zaken. Een verstandige organisatie moet in staat zijn dit om te draaien en managers een faciliterende omgeving te laten creëren waarin ‘de knappe koppen’ het hoogst worden beloond. Dit brengt ook ingenieurs in managementrollen in verleiding om terug te keren naar hun echte vak, terug naar de harde technische disciplines. Want diep in het hart zijn velen hiervan techneut met passie voor het vak. In feite een enorm potentieel aan technisch vernuft en creativiteit, om oplossingen te verzinnen voor steeds complexer wordende technologie.’

Durven switchen voor meer geld

85% Van de ondervraagden heeft momenteel een vast contract, men hecht dan ook erg veel aan zekerheid. Berden: ‘Zaken als een gezin of een hypotheek zijn veelal de belangrijkste redenen die deze behoefte aan zekerheid bepalen. Maar als je het goed beschouwt, in het kader van een hoge baangarantie in de techniek en een significante salarissprong in het vooruitzicht, is het toch wel aantrekkelijk om het roer eens om te gooien. Een mooie nieuwe uitdaging, persoonlijke ontwikkeling en een hoger salaris liggen dan in het verschiet’. In voorgaande onderzoeken stonden juist de inhoud van het werk en de uitdaging bovenaan het verlanglijstje. Salaris kwam pas op de derde plaats. De schaarste aan technici brengt kennelijk ook een verandering teweeg in de wensen die deze doelgroep heeft.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Yacht

Technisch specialisten in Nederland onderbetaald | Infrasite

Technisch specialisten in Nederland onderbetaald

steigers veiligheid bouw civiele engineering

Technici die financieel een stap willen maken, moeten vaak (noodgedwongen) een management-functie accepteren of een staffunctie. Uit de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey van Yacht blijkt dat hoogopgeleide technici het salaris veruit op de eerste plaats zetten als belangrijkste motivator voor het kiezen van een nieuwe baan. Het probleem is dat dit hogere salaris uitsluitend is te vinden in een management of staffunctie. Juist daar waar de echte hardcore-techneut niet gelukkiger van gaat worden. ‘Beloon technisch specialisten beter, zodat er meer mensen in de echte techniek blijven werken, waardoor je een deel van de schaarste oplost’, aldus Stijn Berden, competence director van Yacht.

Berden: ‘We hebben een schreeuwende behoefte aan technici. En hier zit de discrepantie. De techneut is van huis uit tamelijk honkvast en als je blijft zitten op je plek maak je veelal geen grote financiële sprong voorwaarts. Nu zien we dat technici best willen bewegen op de arbeidsmarkt. Maar liefst 65% van deze technici is zelfs latent op zoek naar een nieuwe functie. De vraag is hoe we de technici kunnen behouden voor de markt en voor het werk wat gedaan moet worden? De factor beloning speelt daarin wel een belangrijke rol. Een management functie of een staffunctie betaalt beter, maar geeft geen voldoening en je raakt technici kwijt in zo’n functie.’

Hij vervolgt: ‘Uit ervaring weten wij namelijk dat échte technici doodongelukkig worden van leidinggeven of organisatorische zaken. Een verstandige organisatie moet in staat zijn dit om te draaien en managers een faciliterende omgeving te laten creëren waarin ‘de knappe koppen’ het hoogst worden beloond. Dit brengt ook ingenieurs in managementrollen in verleiding om terug te keren naar hun echte vak, terug naar de harde technische disciplines. Want diep in het hart zijn velen hiervan techneut met passie voor het vak. In feite een enorm potentieel aan technisch vernuft en creativiteit, om oplossingen te verzinnen voor steeds complexer wordende technologie.’

Durven switchen voor meer geld

85% Van de ondervraagden heeft momenteel een vast contract, men hecht dan ook erg veel aan zekerheid. Berden: ‘Zaken als een gezin of een hypotheek zijn veelal de belangrijkste redenen die deze behoefte aan zekerheid bepalen. Maar als je het goed beschouwt, in het kader van een hoge baangarantie in de techniek en een significante salarissprong in het vooruitzicht, is het toch wel aantrekkelijk om het roer eens om te gooien. Een mooie nieuwe uitdaging, persoonlijke ontwikkeling en een hoger salaris liggen dan in het verschiet’. In voorgaande onderzoeken stonden juist de inhoud van het werk en de uitdaging bovenaan het verlanglijstje. Salaris kwam pas op de derde plaats. De schaarste aan technici brengt kennelijk ook een verandering teweeg in de wensen die deze doelgroep heeft.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Yacht