Nieuwe vakbeurs ecologistiek samen met ecomobiel

emobility elektrisch opladen alfen elektrisch rijden

54Events, de nieuwe organisator van de vakbeurs ecomobiel, lanceert ecologistiek 2013, op 8 en 9 oktober in Ahoy Rotterdam. Het nieuwe platform richt zich op duurzame innovaties in transport en logistiek. Ecologistiek is het antwoord op de vraag van beursbezoekers om meer duurzame logistieke oplossingen op en rond de beursvloer te laten zien. 54Events werkt bij de invulling van het nieuwe platform nauw samen met een adviesgroep van prominente branchevertegenwoordigers.

De vakbeurs ecomobiel heeft zich in vijf jaar ontwikkeld tot een toonaangevend platform voor duurzame mobiliteit en mobiliteitsmanagement. Gestart in 2009 vanuit de ambitie om elektrisch rijden in Nederland meer op de kaart te zetten, verbreedt de beurs zich inmiddels naar andere vormen van mobiliteitsmanagement en aandrijving op alternatieve brandstoffen, van groengas tot waterstof, van CNG tot LNG.

Verbreding

54Events-directeuren Fedde van der Woude en Wendy van de Geijn zagen potentieel voor een verbreding naar transport en logistiek, niet in het minst vanwege gemeenschappelijk aanbod op het gebied van fleet en mobiliteit, smart infra, verkeersmanagement en ICT. “Vorig jaar is een begin gemaakt met het aanbieden van duurzame oplossingen op het gebied van transport en logistiek,” vertelt Van der Woude, “Zo stond op ecomobiel 2012 de grootste vloot van duurzaam aangedreven vrachtwagens ooit bij elkaar gebracht.”

Bezoekersonderzoek

Uit bezoekersonderzoek bleek dat de belangstelling voor transport en logistiek aanzienlijk groeit. “Ruim 40% van de respondenten gaf aan meer te willen zien op het gebied van innovatieve infrastructuur en ITS. Ook staat het thema binnenstedelijke distributie in de belangstelling. Verder zijn TMS en andere automatiseringsoplossingen niet weg te denken op de route naar efficiëntere en dus duurzame goederenstromen.”

Branche

Mede op basis van gesprekken met diverse branchepartijen ontstond ecologistiek. Van de Geijn: “Met deze nieuwe titel kunnen we zichtbaar voor, maar vooral ook samen met de branche het segment transport en logistiek verder ontwikkelen.” Het gaat verder dan het tonen van trucks, benadrukken beide directeuren. Naast transport en distributie gaat het ook om intern transport en warehousing, en modaliteiten.

Adviesgroep

Van der Woude en Van de Geijn betrekken een aantal stakeholders uit de transport- en logistieksector bij de ontwikkeling van ecologistiek. Deze zijn verenigd in een adviesgroep. “Met de adviesgroep stemmen wij bijvoorbeeld de activiteitenkalenders af en werken we samen aan het inhoudelijke programma,” aldus Van de Geijn. Voor ecologistiek werken o.a. TLN, EVO, vLm, Dinalog, Connekt, Greenfreight Europe, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Reed Business Media (Logistiek) en the Blue Road mee aan de lancering. Wilco Volker, marketingmanager van the Blue Road ziet ecologistiek als een belangrijk platform om transport in al zijn facetten te belichten: “Het is onzin dat Nederland vastloopt, er zijn waterwegen genoeg. De uitdaging is om te kiezen voor alternatieve vervoerswijzen en het durven aanpassen van logistieke concepten, gebruikmakend van de bestaande waterinfrastructuur.”

Kostenefficiëntie keten

Programmamanager Harry van den Hoff van Dinalog ziet goede kansen om via ecologistiek aandacht te vestigen op slimme en innovatieve logistieke projecten die duurzaamheidsvoordelen opleveren. Drs. Co Abercrombie, Manager Bedrijfsadvies & TLN Consultancy, vult aan: "Duurzame logistiek, innovatie en samenwerking in de keten, biedt een ondernemer de meeste kansen voor de toekomst; behaalde kostenefficiëntie in de gehele keten draagt bij aan een bestendig en duurzaam logistiek proces."

Beleidsadviseur Daniëlle Gevers Deynoot van EVO: “Deelname aan Green Freight Europe draagt bij aan toepassing van een en dezelfde uniforme meetmethodiek voor CO2. Dit is de basis voor besparen in de keten, zowel voor grote als voor kleine bedrijven.”

Thema

“’Flexibiliteit in mobiliteit’ is het overkoepelende thema voor zowel ecologistiek als ecomobiel,” aldus Wendy van de Geijn. Ecologie en economie vormen de thematische rode draad van de programmering op de twee beursdagen. Eén dag zullen workshops en informatiesessies gericht zijn op alles wat met de omgevingsfactoren en dus ecologie te maken heeft. De andere dag staat in het teken van de economische aspecten van duurzame mobiliteit. De organisatoren zien de combinatie van twee beurzen met elk hun eigen, specifieke focus maar met een gemeenschappelijk thema als een krachtige stimulans om duurzame mobiliteit in al zijn facetten nog breder op de kaart te zetten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: 54Events BV

Nieuwe vakbeurs ecologistiek samen met ecomobiel | Infrasite

Nieuwe vakbeurs ecologistiek samen met ecomobiel

emobility elektrisch opladen alfen elektrisch rijden

54Events, de nieuwe organisator van de vakbeurs ecomobiel, lanceert ecologistiek 2013, op 8 en 9 oktober in Ahoy Rotterdam. Het nieuwe platform richt zich op duurzame innovaties in transport en logistiek. Ecologistiek is het antwoord op de vraag van beursbezoekers om meer duurzame logistieke oplossingen op en rond de beursvloer te laten zien. 54Events werkt bij de invulling van het nieuwe platform nauw samen met een adviesgroep van prominente branchevertegenwoordigers.

De vakbeurs ecomobiel heeft zich in vijf jaar ontwikkeld tot een toonaangevend platform voor duurzame mobiliteit en mobiliteitsmanagement. Gestart in 2009 vanuit de ambitie om elektrisch rijden in Nederland meer op de kaart te zetten, verbreedt de beurs zich inmiddels naar andere vormen van mobiliteitsmanagement en aandrijving op alternatieve brandstoffen, van groengas tot waterstof, van CNG tot LNG.

Verbreding

54Events-directeuren Fedde van der Woude en Wendy van de Geijn zagen potentieel voor een verbreding naar transport en logistiek, niet in het minst vanwege gemeenschappelijk aanbod op het gebied van fleet en mobiliteit, smart infra, verkeersmanagement en ICT. “Vorig jaar is een begin gemaakt met het aanbieden van duurzame oplossingen op het gebied van transport en logistiek,” vertelt Van der Woude, “Zo stond op ecomobiel 2012 de grootste vloot van duurzaam aangedreven vrachtwagens ooit bij elkaar gebracht.”

Bezoekersonderzoek

Uit bezoekersonderzoek bleek dat de belangstelling voor transport en logistiek aanzienlijk groeit. “Ruim 40% van de respondenten gaf aan meer te willen zien op het gebied van innovatieve infrastructuur en ITS. Ook staat het thema binnenstedelijke distributie in de belangstelling. Verder zijn TMS en andere automatiseringsoplossingen niet weg te denken op de route naar efficiëntere en dus duurzame goederenstromen.”

Branche

Mede op basis van gesprekken met diverse branchepartijen ontstond ecologistiek. Van de Geijn: “Met deze nieuwe titel kunnen we zichtbaar voor, maar vooral ook samen met de branche het segment transport en logistiek verder ontwikkelen.” Het gaat verder dan het tonen van trucks, benadrukken beide directeuren. Naast transport en distributie gaat het ook om intern transport en warehousing, en modaliteiten.

Adviesgroep

Van der Woude en Van de Geijn betrekken een aantal stakeholders uit de transport- en logistieksector bij de ontwikkeling van ecologistiek. Deze zijn verenigd in een adviesgroep. “Met de adviesgroep stemmen wij bijvoorbeeld de activiteitenkalenders af en werken we samen aan het inhoudelijke programma,” aldus Van de Geijn. Voor ecologistiek werken o.a. TLN, EVO, vLm, Dinalog, Connekt, Greenfreight Europe, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Reed Business Media (Logistiek) en the Blue Road mee aan de lancering. Wilco Volker, marketingmanager van the Blue Road ziet ecologistiek als een belangrijk platform om transport in al zijn facetten te belichten: “Het is onzin dat Nederland vastloopt, er zijn waterwegen genoeg. De uitdaging is om te kiezen voor alternatieve vervoerswijzen en het durven aanpassen van logistieke concepten, gebruikmakend van de bestaande waterinfrastructuur.”

Kostenefficiëntie keten

Programmamanager Harry van den Hoff van Dinalog ziet goede kansen om via ecologistiek aandacht te vestigen op slimme en innovatieve logistieke projecten die duurzaamheidsvoordelen opleveren. Drs. Co Abercrombie, Manager Bedrijfsadvies & TLN Consultancy, vult aan: "Duurzame logistiek, innovatie en samenwerking in de keten, biedt een ondernemer de meeste kansen voor de toekomst; behaalde kostenefficiëntie in de gehele keten draagt bij aan een bestendig en duurzaam logistiek proces."

Beleidsadviseur Daniëlle Gevers Deynoot van EVO: “Deelname aan Green Freight Europe draagt bij aan toepassing van een en dezelfde uniforme meetmethodiek voor CO2. Dit is de basis voor besparen in de keten, zowel voor grote als voor kleine bedrijven.”

Thema

“’Flexibiliteit in mobiliteit’ is het overkoepelende thema voor zowel ecologistiek als ecomobiel,” aldus Wendy van de Geijn. Ecologie en economie vormen de thematische rode draad van de programmering op de twee beursdagen. Eén dag zullen workshops en informatiesessies gericht zijn op alles wat met de omgevingsfactoren en dus ecologie te maken heeft. De andere dag staat in het teken van de economische aspecten van duurzame mobiliteit. De organisatoren zien de combinatie van twee beurzen met elk hun eigen, specifieke focus maar met een gemeenschappelijk thema als een krachtige stimulans om duurzame mobiliteit in al zijn facetten nog breder op de kaart te zetten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: 54Events BV