270 miljoen voor betere doorstroming Utrecht Centraal

Foto: Ivo Ketelaar

Betere doorstroming, minder verstoringen en ruimte voor meer treinen op Utrecht Centraal. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft hiervoor 270 miljoen euro uitgetrokken. Dat maakte zij vandaag bekend tijdens een bezoek aan het station. “Utrecht Centraal is het drukste station van Nederland. Wie van bovenaf naar het station kijkt, ziet een spaghetti van sporen. Door deze spaghetti te ontwarren, geven we het treinverkeer meer ruimte. Zo kunnen reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven en tussen Schiphol en Nijmegen straks nog vaker een trein pakken en neemt de betrouwbaarheid op dit spoorknooppunt toe”, aldus Mansveld.

ProRail verwijdert hiervoor de komende jaren ruim 130 van de huidige 200 wissels. Ook wordt de afstand tussen seinen verkleind, zodat treinen dichter op elkaar kunnen rijden en een volgende trein eerder langs het perron gereed staat. Deze maatregelen aan de infrastructuur zorgen dat de doorstroming verbetert en ook de betrouwbaarheid van het spoor voor de reiziger toeneemt. De maatregelen moeten in 2016 zijn afgerond.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Het aanpassen van het spoorweginfrastructuur maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dit programma heeft als doel reizigers op de drukste trajecten in de Randstad en naar Gelderland en Brabant in de toekomst ‘spoorboekloos’ te laten reizen. Op die trajecten rijden treinen dan in metroachtige frequenties: reizigers kunnen straks elke tien minuten een trein pakken.

Aanpak Utrecht

Naast de aanpak van de spoorweginfrastructuur, worden ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. Komende tijd bouwt ProRail samen met NS en de gemeente Utrecht de OV terminal af. Reizigers hebben daar straks meer ruimte en een betere verbinding naar de sporen. De verbouwing van station Utrecht is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen.

Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd. Nieuwbouwwijken rond Utrecht worden ontsloten waardoor straks meer mensen vanaf verschillende plekken rond Utrecht met de trein kunnen reizen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)

270 miljoen voor betere doorstroming Utrecht Centraal | Infrasite

270 miljoen voor betere doorstroming Utrecht Centraal

Foto: Ivo Ketelaar

Betere doorstroming, minder verstoringen en ruimte voor meer treinen op Utrecht Centraal. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft hiervoor 270 miljoen euro uitgetrokken. Dat maakte zij vandaag bekend tijdens een bezoek aan het station. “Utrecht Centraal is het drukste station van Nederland. Wie van bovenaf naar het station kijkt, ziet een spaghetti van sporen. Door deze spaghetti te ontwarren, geven we het treinverkeer meer ruimte. Zo kunnen reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven en tussen Schiphol en Nijmegen straks nog vaker een trein pakken en neemt de betrouwbaarheid op dit spoorknooppunt toe”, aldus Mansveld.

ProRail verwijdert hiervoor de komende jaren ruim 130 van de huidige 200 wissels. Ook wordt de afstand tussen seinen verkleind, zodat treinen dichter op elkaar kunnen rijden en een volgende trein eerder langs het perron gereed staat. Deze maatregelen aan de infrastructuur zorgen dat de doorstroming verbetert en ook de betrouwbaarheid van het spoor voor de reiziger toeneemt. De maatregelen moeten in 2016 zijn afgerond.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Het aanpassen van het spoorweginfrastructuur maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dit programma heeft als doel reizigers op de drukste trajecten in de Randstad en naar Gelderland en Brabant in de toekomst ‘spoorboekloos’ te laten reizen. Op die trajecten rijden treinen dan in metroachtige frequenties: reizigers kunnen straks elke tien minuten een trein pakken.

Aanpak Utrecht

Naast de aanpak van de spoorweginfrastructuur, worden ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. Komende tijd bouwt ProRail samen met NS en de gemeente Utrecht de OV terminal af. Reizigers hebben daar straks meer ruimte en een betere verbinding naar de sporen. De verbouwing van station Utrecht is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen.

Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd. Nieuwbouwwijken rond Utrecht worden ontsloten waardoor straks meer mensen vanaf verschillende plekken rond Utrecht met de trein kunnen reizen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)