Goederen makkelijker per spoor naar buitenland

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

Er komt één internationaal loket voor vervoerders om spoorcapaciteit aan te vragen voor hun goederentrein. Daardoor kunnen containers voortaan makkelijker per spoor van de Rotterdamse haven naar het buitenland worden vervoerd. Nu moeten de vervoerders de capaciteit nog aanvragen in alle landen waar de trein doorheen rijdt.

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft hierover vandaag afspraken gemaakt met haar collega’s uit België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland en Zwitserland.

Goederenvervoerders die gebruik willen maken van de treinverbinding Rotterdam-Keulen-Basel-Genua en het spoor tussen Rotterdam-Luxemburg-Lyon-Basel kunnen vanaf december 2013 bij één internationaal loket terecht voor de dienstregeling die een jaar later start. ProRail gaat hiervoor samenwerken met infrastructuurbeheerders uit de andere landen. Met de zogeheten ‘one-stop-shop’ is het voor goederenvervoerders eenvoudiger containers met de trein te vervoeren, waardoor de Betuweroute beter wordt benut en de wegen worden ontlast.

Staatssecretaris Mansveld is blij met de afspraak. “Met het internationale loket bevorderen we dat goederen vanuit de Rotterdamse haven op een efficiënte en milieuvriendelijke manier op de plaats van bestemming komen. We verbeteren hiermee de samenwerking en de handel in Europa en dat is goed voor de economie.”

Nu gaat nog ruim 58 procent van de containers per vrachtwagen het havengebied uit. Dat mag in 2035 vanaf Maasvlakte 2 nog maar 35 procent zijn. Bedrijven moeten meer gaan vervoeren met spoor en binnenvaart. Op Maasvlakte 2 zijn de grote terminals straks het begin- en eindpunt van containertreinen die de haven verbinden met economische centra door heel Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)

Goederen makkelijker per spoor naar buitenland | Infrasite

Goederen makkelijker per spoor naar buitenland

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

Er komt één internationaal loket voor vervoerders om spoorcapaciteit aan te vragen voor hun goederentrein. Daardoor kunnen containers voortaan makkelijker per spoor van de Rotterdamse haven naar het buitenland worden vervoerd. Nu moeten de vervoerders de capaciteit nog aanvragen in alle landen waar de trein doorheen rijdt.

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft hierover vandaag afspraken gemaakt met haar collega’s uit België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland en Zwitserland.

Goederenvervoerders die gebruik willen maken van de treinverbinding Rotterdam-Keulen-Basel-Genua en het spoor tussen Rotterdam-Luxemburg-Lyon-Basel kunnen vanaf december 2013 bij één internationaal loket terecht voor de dienstregeling die een jaar later start. ProRail gaat hiervoor samenwerken met infrastructuurbeheerders uit de andere landen. Met de zogeheten ‘one-stop-shop’ is het voor goederenvervoerders eenvoudiger containers met de trein te vervoeren, waardoor de Betuweroute beter wordt benut en de wegen worden ontlast.

Staatssecretaris Mansveld is blij met de afspraak. “Met het internationale loket bevorderen we dat goederen vanuit de Rotterdamse haven op een efficiënte en milieuvriendelijke manier op de plaats van bestemming komen. We verbeteren hiermee de samenwerking en de handel in Europa en dat is goed voor de economie.”

Nu gaat nog ruim 58 procent van de containers per vrachtwagen het havengebied uit. Dat mag in 2035 vanaf Maasvlakte 2 nog maar 35 procent zijn. Bedrijven moeten meer gaan vervoeren met spoor en binnenvaart. Op Maasvlakte 2 zijn de grote terminals straks het begin- en eindpunt van containertreinen die de haven verbinden met economische centra door heel Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)