Kabinet kiest voor Europees beveiligingssysteem spoor ERTMS

Het Nederlandse spoor wordt uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dit is het meest moderne beveiligingssysteem voor het spoor en maakt het mogelijk de huidige capaciteit van het spoor beter te benutten en met hogere snelheden te rijden. Voorwaarde is wel dat het systeem voldoende stabiel moet zijn en dat reizigers zo min mogelijk mogen merken van de uitrol. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Het voornemen is opgenomen in de kabinetsreactie op de aanbevelingen van de tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor.

Landelijke invoering van het Europese beveiligingssysteem duurt waarschijnlijk minimaal tien jaar. Om op korte termijn de veiligheid van het spoor te verbeteren kiest het kabinet daarom voor extra investeringen in het huidige beveiligingssysteem ATB-Vv. In een zogenaamde Roadmap, die eind van de zomer verschijnt, wordt de planning en volgorde van ingebruikname van ERTMS bekend.

Over de ordening van de spoorsector neemt het kabinet nog geen definitief besluit. Eerst wordt een Lange Termijn Spooragenda opgesteld. Die agenda bevat zeven hoofddoelen voor het spoor: veiligheid, betrouwbaarheid, mobiliteit, actuele reisinformatie, reisgemak en reiscomfort, efficiency en tot slot duurzaamheid. De Lange Termijn Spooragenda vormt de leidraad voor de keuze voor de ordening. Daarbij worden drie modellen onderzocht:

• Huidige ordening beter en scherper benutten;

• ProRail binnen de overheid plaatsen en NS op afstand houden;

• ProRail en NS meer met elkaar integreren.

Het onderzoek is na de zomer gereed en kan door de Tweede Kamer worden gebruikt voor het maken van keuzes.

Uit internationale vergelijkingen blijkt dat de kwaliteit van het Nederlandse spoor hoog is. Om dit kwaliteitsniveau te behouden heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport de opdracht gekregen vanaf 2013 iedere vijf jaar de kwaliteit van de infrastructuur door te lichten. Ook worden dan de bijbehorende onderhoudsprocedures gecontroleerd. Daarnaast zal ProRail dit najaar laten weten hoe de beheerder de kwaliteit van het spoor wil waarborgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Algemene Zaken

Kabinet kiest voor Europees beveiligingssysteem spoor ERTMS | Infrasite

Kabinet kiest voor Europees beveiligingssysteem spoor ERTMS

Het Nederlandse spoor wordt uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dit is het meest moderne beveiligingssysteem voor het spoor en maakt het mogelijk de huidige capaciteit van het spoor beter te benutten en met hogere snelheden te rijden. Voorwaarde is wel dat het systeem voldoende stabiel moet zijn en dat reizigers zo min mogelijk mogen merken van de uitrol. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Het voornemen is opgenomen in de kabinetsreactie op de aanbevelingen van de tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor.

Landelijke invoering van het Europese beveiligingssysteem duurt waarschijnlijk minimaal tien jaar. Om op korte termijn de veiligheid van het spoor te verbeteren kiest het kabinet daarom voor extra investeringen in het huidige beveiligingssysteem ATB-Vv. In een zogenaamde Roadmap, die eind van de zomer verschijnt, wordt de planning en volgorde van ingebruikname van ERTMS bekend.

Over de ordening van de spoorsector neemt het kabinet nog geen definitief besluit. Eerst wordt een Lange Termijn Spooragenda opgesteld. Die agenda bevat zeven hoofddoelen voor het spoor: veiligheid, betrouwbaarheid, mobiliteit, actuele reisinformatie, reisgemak en reiscomfort, efficiency en tot slot duurzaamheid. De Lange Termijn Spooragenda vormt de leidraad voor de keuze voor de ordening. Daarbij worden drie modellen onderzocht:

• Huidige ordening beter en scherper benutten;

• ProRail binnen de overheid plaatsen en NS op afstand houden;

• ProRail en NS meer met elkaar integreren.

Het onderzoek is na de zomer gereed en kan door de Tweede Kamer worden gebruikt voor het maken van keuzes.

Uit internationale vergelijkingen blijkt dat de kwaliteit van het Nederlandse spoor hoog is. Om dit kwaliteitsniveau te behouden heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport de opdracht gekregen vanaf 2013 iedere vijf jaar de kwaliteit van de infrastructuur door te lichten. Ook worden dan de bijbehorende onderhoudsprocedures gecontroleerd. Daarnaast zal ProRail dit najaar laten weten hoe de beheerder de kwaliteit van het spoor wil waarborgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Algemene Zaken