Minister geeft startsein bouw station Breda

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag de starthandeling verricht voor de bouw van het nieuwe station in Breda. Dat deed ze samen met president-directeur Bert Meerstadt van NS, loco-burgemeester Alfred Arbouw van gemeente Breda, gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant, directeur projecten Patrick Buck van ProRail en Geert Hurks van de bouwcombinatie Ballast Nedam/Hurks. Breda krijgt een uniek station waar mensen straks in één gebouw kunnen wonen, werken, winkelen en reizen. Een moderne toegangspoort tot Breda en een comfortabele opstapplaats voor de HSL naar Schiphol en België.

Uniek project

In het nieuwe gebouw van architect Koen van Velsen kunnen mensen reizen, wonen, werken en winkelen. Het zal medio 2015 zijn gerealiseerd. Het telt zes sporen en drie perrons waar zestien treinen per uur kunnen stoppen waaronder vier hogesnelheid-shuttles. Daarnaast zit in het gebouw een busstation, 20.000 vierkante meter kantoorruimte, 150 woningen, een parkeerplaats op het dak voor 720 auto’s, fietsenstallingen voor ruim 4200 fietsen en is er een ruime ondergrondse passage die noord en zuid met elkaar verbindt met 9.000 vierkante meter aan winkelruimte. Met al deze voorzieningen brengt Breda Centraal mensen bij elkaar in een omgeving die past bij de allure van een hogesnelheidslijn.

Vergroten mobiliteit

Breda is de laatste van de zes grote stations die door het Rijk zijn aangewezen als de Nieuwe Sleutelprojecten. Al deze stations hebben een aansluiting op de hogesnelheidslijn en vergroten de mobiliteit van reizigers zowel lokaal, nationaal en internationaal. Het draagt ook bij aan het doel om de huidige capaciteit van het spoor overal in Nederland te vergroten. De komende jaren zal het aantal reizigers in Breda groeien van 27duizend naar ruim 57 duizend per dag in 2020.

Verbouwing

Het nieuwe station wordt gebouwd door ProRail en opgeleverd in 2015. De uitvoering is gegund aan de bouwcombinatie Ballast Nedam / Hurks voor een bedrag van ruim 130 miljoen euro. Het is een samenwerkingsproject tussen NS, de gemeente Breda en ProRail. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, alsmede de provincie Noord-Brabant zijn belangrijke mede-financiers van dit project.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Minister geeft startsein bouw station Breda | Infrasite

Minister geeft startsein bouw station Breda

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag de starthandeling verricht voor de bouw van het nieuwe station in Breda. Dat deed ze samen met president-directeur Bert Meerstadt van NS, loco-burgemeester Alfred Arbouw van gemeente Breda, gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant, directeur projecten Patrick Buck van ProRail en Geert Hurks van de bouwcombinatie Ballast Nedam/Hurks. Breda krijgt een uniek station waar mensen straks in één gebouw kunnen wonen, werken, winkelen en reizen. Een moderne toegangspoort tot Breda en een comfortabele opstapplaats voor de HSL naar Schiphol en België.

Uniek project

In het nieuwe gebouw van architect Koen van Velsen kunnen mensen reizen, wonen, werken en winkelen. Het zal medio 2015 zijn gerealiseerd. Het telt zes sporen en drie perrons waar zestien treinen per uur kunnen stoppen waaronder vier hogesnelheid-shuttles. Daarnaast zit in het gebouw een busstation, 20.000 vierkante meter kantoorruimte, 150 woningen, een parkeerplaats op het dak voor 720 auto’s, fietsenstallingen voor ruim 4200 fietsen en is er een ruime ondergrondse passage die noord en zuid met elkaar verbindt met 9.000 vierkante meter aan winkelruimte. Met al deze voorzieningen brengt Breda Centraal mensen bij elkaar in een omgeving die past bij de allure van een hogesnelheidslijn.

Vergroten mobiliteit

Breda is de laatste van de zes grote stations die door het Rijk zijn aangewezen als de Nieuwe Sleutelprojecten. Al deze stations hebben een aansluiting op de hogesnelheidslijn en vergroten de mobiliteit van reizigers zowel lokaal, nationaal en internationaal. Het draagt ook bij aan het doel om de huidige capaciteit van het spoor overal in Nederland te vergroten. De komende jaren zal het aantal reizigers in Breda groeien van 27duizend naar ruim 57 duizend per dag in 2020.

Verbouwing

Het nieuwe station wordt gebouwd door ProRail en opgeleverd in 2015. De uitvoering is gegund aan de bouwcombinatie Ballast Nedam / Hurks voor een bedrag van ruim 130 miljoen euro. Het is een samenwerkingsproject tussen NS, de gemeente Breda en ProRail. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, alsmede de provincie Noord-Brabant zijn belangrijke mede-financiers van dit project.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail