VISI ingezet voor de weg van de toekomst N329

Omdat de oostelijke ontsluitingsweg van Oss – de N329 – meer verkeer te verwerken kreeg, lag een grote vernieuwing in de rede. Verbreding over 6,5 kilometer,een grote ongelijkvloerse kruising, een spoorviaduct, drie fietstunnels, nieuwe installaties en groen. Kortom: een uitgebreid project voor provincie en gemeente.‘En toen werden we ook nog aangewezen als weg van de toekomst,’ lacht projectcoördinator Carla Vosmaer.

Spannende nieuwe mogelijkheden

Provincie Brabant wil innovatie en duurzaamheid stimuleren met proeftuinen. De N329 zou dan als voorbeeld gaan dienen voor de weg van de toekomst.Carla Vosmaer: ‘We zijn toen breed gaan inventariseren wat dat zou kunnen zijn. Welke ideeën zijn haalbaar, welke hebben zin?’‘Vervolgens hebben we aanbesteed op de meeste kwaliteit binnen budget. Daarbij konden aannemers extra punten verdienen met ideeën inzake zichtbarevernieuwing of duurzaamheid. We hebben dus bewust ambitie toegevoegd. Nu biedt de weg extra’s als innovaties in dynamisch verkeersmanagement,een energieneutraal netwerk met zonnebomen en zonnebloemen, LED-verlichting, faunapassages en interactief beeld en geluid in één van de brede fietstunnels.’

VISI wordt ingezet om te sturen

Carla: ‘Het was duidelijk dat er in het project veel documenten heen en weer zouden gaan, en dat wilden we gestructureerd laten verlopen.Daarom hebben we gekozen voor B&S VISI. Hierin staat het berichtenverkeer en het vastleggen van de formele contacten tussen de partijen centraal,inclusief alle documenten. Dat gaf voor ons de doorslag. Want wij willen sturen op de communicatiestromen.’Het project is in 2008 van start gegaan met de ontwerpfase,in 2010 was de aanbesteding en de oplevering staat gepland voor medio 2013.

Systeem werkt steeds beter

Het ging niet gelijk van een leien dakje. Carla: ‘We hadden verwacht dat de aannemers al een systeem hadden. Dat bleek niet zo, waardoor we VISI moesten selecterenen opbouwen terwijl het project al startte. Dat bleek lastig, we konden er nu niet vanaf dag één in de volle breedte mee communiceren.Ook moesten we allemaal onze organisaties inrichten op de meer gestructureerde werkwijze. Vervolgens bleek onze aannemer koepeldocumenten met veel bijlagenaan te leveren, waarvan sommige wel, en andere niet werden goedgekeurd. Daar was VISI niet op ingericht. We hebben samen met Bakker & Spees uiteindelijk een goede maniergevonden om daarmee om te gaan. Een ander punt was, dat bestanden veel groter waren dan de CROW-specificaties waar VISI op gebaseerd is.Ook dat heeft Bakker & Spees snel op kunnen lossen.

Als opdrachtgever zijn we nu erg blij met VISI. Wij gebruiken het echt als ons naslagwerk en kunnen de vinger aan de pols houden. En voor de aannemer, die het meeste moeten aanleveren, is er na de stroomlijning en updates nu ook steeds beter mee te werken.’

Carla Vosmaer is projectcoördinator ‘weg van de toekomst N329’ te Oss.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bakker & Spees