Nieuwsbericht | Datum: 02-03-2012



Vijfde dwarsligger Westrandweg (A5) deels over A10 West




Rijkswaterstaat realiseert de Westrandweg (A5) tussen knooppunt Raasdorp en de A10. Eén van de viaducten die in de weg komt te liggen is 3,3 km lang en daarmee het langste wegviaduct in Nederland.

Donderdag 1 maart is met succes de vijfde dwarsligger - soort steunbalk - gedeeltelijk over de A10 West, ter hoogte van de S101 en S102, gedraaid. Het wegverkeer op de A10 West heeft hiervan geen hinder ondervonden.

Een kolompijler met daarop de dwarsligger is in ongeveer 2 uur in zijn geheel 80 graden over de A10 West gedraaid. De pijler en dwarsligger zijn in de afgelopen maanden evenwijdig aan de A10 West vervaardigd. De dwarsligger is 15 meter lang en heeft samen met de kolompijler een gewicht van ongeveer 650.000 kilo. Het indraaien van de pijler met dwarsligger is voor de Westrandweg de vijfde in een serie van zeven en is op deze schaal nog niet eerder uitgevoerd. Het draaien van de laatste twee dwarsliggers is eind maart gepland.

De laatste 3 dwarsliggers zijn kleiner dan de vier dwarsliggers die tussen juni 2010 en november 2011 zijn geplaatst over diverse spoorlijnen. Deze dwarsliggers zijn ruim 27 meter lang en wegen samen met de kolompijler 1 miljoen kilo.

Aanleg wegviaduct
Het wegviaduct - 3,3 kilometer lang - wordt deels boven de bestaande Basisweg in Amsterdam aangelegd. Vanaf september 2009 zijn de heiwerkzaamheden voor 85 steunpunten van het viaduct gestart. Tussen iedere twee horizontale dwarsliggers worden tien betonliggers gelegd, variërend in lengte van 40 tot 45 meter. Met een speciale kraan - de Hercules - worden de liggers aangebracht. Door deze werkmethode heeft het wegverkeer op de Basisweg in Amsterdam weinig hinder tijdens de werkzaamheden. De Combinatie Westpoort (Van Hattum en Blankevoort, KWS Infra en BosKalis) legt de Westrandweg (A5) aan.

Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het volledige tracé open voor het verkeer.



Deel dit artikel:                   





ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]