Vijfde dwarsligger Westrandweg (A5) deels over A10 West

Rijkswaterstaat realiseert de Westrandweg (A5) tussen knooppunt Raasdorp en de A10. Eén van de viaducten die in de weg komt te liggen is 3,3 km lang en daarmee het langste wegviaduct in Nederland.

Donderdag 1 maart is met succes de vijfde dwarsligger – soort steunbalk – gedeeltelijk over de A10 West, ter hoogte van de S101 en S102, gedraaid. Het wegverkeer op de A10 West heeft hiervan geen hinder ondervonden.

Een kolompijler met daarop de dwarsligger is in ongeveer 2 uur in zijn geheel 80 graden over de A10 West gedraaid. De pijler en dwarsligger zijn in de afgelopen maanden evenwijdig aan de A10 West vervaardigd. De dwarsligger is 15 meter lang en heeft samen met de kolompijler een gewicht van ongeveer 650.000 kilo. Het indraaien van de pijler met dwarsligger is voor de Westrandweg de vijfde in een serie van zeven en is op deze schaal nog niet eerder uitgevoerd. Het draaien van de laatste twee dwarsliggers is eind maart gepland.

De laatste 3 dwarsliggers zijn kleiner dan de vier dwarsliggers die tussen juni 2010 en november 2011 zijn geplaatst over diverse spoorlijnen. Deze dwarsliggers zijn ruim 27 meter lang en wegen samen met de kolompijler 1 miljoen kilo.

Aanleg wegviaduct

Het wegviaduct – 3,3 kilometer lang – wordt deels boven de bestaande Basisweg in Amsterdam aangelegd. Vanaf september 2009 zijn de heiwerkzaamheden voor 85 steunpunten van het viaduct gestart. Tussen iedere twee horizontale dwarsliggers worden tien betonliggers gelegd, variërend in lengte van 40 tot 45 meter. Met een speciale kraan – de Hercules – worden de liggers aangebracht. Door deze werkmethode heeft het wegverkeer op de Basisweg in Amsterdam weinig hinder tijdens de werkzaamheden. De Combinatie Westpoort (Van Hattum en Blankevoort, KWS Infra en BosKalis) legt de Westrandweg (A5) aan.

Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het volledige tracé open voor het verkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat