Nieuwsbericht | Datum: 02-03-2012



Vijfde dwarsligger Westrandweg (A5) deels over A10 West




Rijkswaterstaat realiseert de Westrandweg (A5) tussen knooppunt Raasdorp en de A10. Eén van de viaducten die in de weg komt te liggen is 3,3 km lang en daarmee het langste wegviaduct in Nederland.

Donderdag 1 maart is met succes de vijfde dwarsligger - soort steunbalk - gedeeltelijk over de A10 West, ter hoogte van de S101 en S102, gedraaid. Het wegverkeer op de A10 West heeft hiervan geen hinder ondervonden.

Een kolompijler met daarop de dwarsligger is in ongeveer 2 uur in zijn geheel 80 graden over de A10 West gedraaid. De pijler en dwarsligger zijn in de afgelopen maanden evenwijdig aan de A10 West vervaardigd. De dwarsligger is 15 meter lang en heeft samen met de kolompijler een gewicht van ongeveer 650.000 kilo. Het indraaien van de pijler met dwarsligger is voor de Westrandweg de vijfde in een serie van zeven en is op deze schaal nog niet eerder uitgevoerd. Het draaien van de laatste twee dwarsliggers is eind maart gepland.

De laatste 3 dwarsliggers zijn kleiner dan de vier dwarsliggers die tussen juni 2010 en november 2011 zijn geplaatst over diverse spoorlijnen. Deze dwarsliggers zijn ruim 27 meter lang en wegen samen met de kolompijler 1 miljoen kilo.

Aanleg wegviaduct
Het wegviaduct - 3,3 kilometer lang - wordt deels boven de bestaande Basisweg in Amsterdam aangelegd. Vanaf september 2009 zijn de heiwerkzaamheden voor 85 steunpunten van het viaduct gestart. Tussen iedere twee horizontale dwarsliggers worden tien betonliggers gelegd, variërend in lengte van 40 tot 45 meter. Met een speciale kraan - de Hercules - worden de liggers aangebracht. Door deze werkmethode heeft het wegverkeer op de Basisweg in Amsterdam weinig hinder tijdens de werkzaamheden. De Combinatie Westpoort (Van Hattum en Blankevoort, KWS Infra en BosKalis) legt de Westrandweg (A5) aan.

Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het volledige tracé open voor het verkeer.



Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]