FNV Bondgenoten: De enige ‘richtlijn’ is als treindeuren maar dicht kunnen

Op een aantal trajecten blijkt in de ochtend- en avondspits de trein overvol te zijn. Het gaat om duizenden reizigers per dag. In die situaties is het voor de reizigers geen pretje: ze staan als ‘haringen in een ton’ in de trein. Met als gevolg dat de conducteur zijn werk onvoldoende verantwoord kan uitoefenen. Een calamiteit met een overvolle trein in een tunnel of op een brug kan ernstige gevolgen hebben. De machinist moet bij een naderende botsing de vluchtdeur kunnen gebruiken.

FNV Spoor wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek doet naar de capaciteitsproblemen die leiden tot overvolle treinen. Tevens dient de Inspectie aanbevelingen te formuleren voor de spoorpersonenvervoerders.

Roel Berghuis, vakbondsbestuurder FNV Spoor: “Er bestaan geen normen die bepalen wat een overvolle trein is. Die zouden er wel moeten komen, zodat het personeel hier professioneel en adequaat mee om kan gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV

FNV Bondgenoten: De enige ‘richtlijn’ is als treindeuren maar dicht kunnen | Infrasite

FNV Bondgenoten: De enige ‘richtlijn’ is als treindeuren maar dicht kunnen

Op een aantal trajecten blijkt in de ochtend- en avondspits de trein overvol te zijn. Het gaat om duizenden reizigers per dag. In die situaties is het voor de reizigers geen pretje: ze staan als ‘haringen in een ton’ in de trein. Met als gevolg dat de conducteur zijn werk onvoldoende verantwoord kan uitoefenen. Een calamiteit met een overvolle trein in een tunnel of op een brug kan ernstige gevolgen hebben. De machinist moet bij een naderende botsing de vluchtdeur kunnen gebruiken.

FNV Spoor wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek doet naar de capaciteitsproblemen die leiden tot overvolle treinen. Tevens dient de Inspectie aanbevelingen te formuleren voor de spoorpersonenvervoerders.

Roel Berghuis, vakbondsbestuurder FNV Spoor: “Er bestaan geen normen die bepalen wat een overvolle trein is. Die zouden er wel moeten komen, zodat het personeel hier professioneel en adequaat mee om kan gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV