B&S VISI helpt ProRail complex project Hanzelijn te managen

Na bijna zes jaar bouwen gaan er eind 2012 treinen rijden over de Hanzelijn, die Lelystad met Zwolle verbindt.

De nieuwe schakel in het spoornet brengt de noordelijke provincies dichter bij de Randstad en ontlast de knooppunten Amersfoort en Utrecht.

Het gaat om vijftig kilometer spoor met de nieuwe stations Dronten en Kampen, diverse complexe werken zoals een vervangende spoorbrug over de IJssel (sinds medio 2011 al in gebruik) en de 790 meter lange Drontermeer tunnel en tientallen kleinere werken zoals viaducten.

Bouwbegeleiding essentieel om zaak in juiste spoor te houden

Een complex project met vele uitvoerders en een waarde van ruim € 1,1 miljard, waar miscommunicatie, budget­overschrijdingen en uitlopende planningen op de loer liggen.

Hoofdaannemer Prorail zet daarom B&S VISI in om overzicht te houden op alle overeenkomsten, tekeningen, afspraken, wijzigingen en opleveringen.

VISI is een door de bouwbranche gestandaardiseerde systematiek voor communicatie tussen spelers in een bouwproject. Bakker & Spees heeft dit geautomatiseerd in B&S VISI.

VISI standaard in elk groter ProRail contract

Bouwadministrateur en key user Martin Elverding werkt zo’n drie jaar op het Hanzelijn bouw­bureau in Kampen.

Hij is erg tevreden over B&S VISI: “Ik vind het een goede manier om snel en betrouw­baar te communiceren. Zowel intern bij Prorail als met onze opdrachtnemers.

Die moeten dus ook met VISI werken. Eerst waren wij daarin de trekker en we droegen direct de kosten. Maar sinds een jaar of twee is VISI opgenomen in onze contracten; zonder dat kun je niet meedoen.”

“Blij met de discipline die het oplevert”

“Mensen mopperen weleens, maar dat is vooral omdat ze bij de les gehouden worden. Als administrateur zet ik onder andere vragen van de aannemers uit bij onze adviseurs, die daarop moeten antwoorden. Essentieel voor het project, maar als men te lang wacht met antwoorden, hopen de berichten zich op en kleuren rood als men te laat is.

Hierdoor wordt duidelijk waar de communicatie wordt vertraagd, dat wordt niet door iedereen als prettig ervaren het zorgt echter wel voor overzicht, voortgang en discipline!”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bakker & Spees

B&S VISI helpt ProRail complex project Hanzelijn te managen | Infrasite

B&S VISI helpt ProRail complex project Hanzelijn te managen

Na bijna zes jaar bouwen gaan er eind 2012 treinen rijden over de Hanzelijn, die Lelystad met Zwolle verbindt.

De nieuwe schakel in het spoornet brengt de noordelijke provincies dichter bij de Randstad en ontlast de knooppunten Amersfoort en Utrecht.

Het gaat om vijftig kilometer spoor met de nieuwe stations Dronten en Kampen, diverse complexe werken zoals een vervangende spoorbrug over de IJssel (sinds medio 2011 al in gebruik) en de 790 meter lange Drontermeer tunnel en tientallen kleinere werken zoals viaducten.

Bouwbegeleiding essentieel om zaak in juiste spoor te houden

Een complex project met vele uitvoerders en een waarde van ruim € 1,1 miljard, waar miscommunicatie, budget­overschrijdingen en uitlopende planningen op de loer liggen.

Hoofdaannemer Prorail zet daarom B&S VISI in om overzicht te houden op alle overeenkomsten, tekeningen, afspraken, wijzigingen en opleveringen.

VISI is een door de bouwbranche gestandaardiseerde systematiek voor communicatie tussen spelers in een bouwproject. Bakker & Spees heeft dit geautomatiseerd in B&S VISI.

VISI standaard in elk groter ProRail contract

Bouwadministrateur en key user Martin Elverding werkt zo’n drie jaar op het Hanzelijn bouw­bureau in Kampen.

Hij is erg tevreden over B&S VISI: “Ik vind het een goede manier om snel en betrouw­baar te communiceren. Zowel intern bij Prorail als met onze opdrachtnemers.

Die moeten dus ook met VISI werken. Eerst waren wij daarin de trekker en we droegen direct de kosten. Maar sinds een jaar of twee is VISI opgenomen in onze contracten; zonder dat kun je niet meedoen.”

“Blij met de discipline die het oplevert”

“Mensen mopperen weleens, maar dat is vooral omdat ze bij de les gehouden worden. Als administrateur zet ik onder andere vragen van de aannemers uit bij onze adviseurs, die daarop moeten antwoorden. Essentieel voor het project, maar als men te lang wacht met antwoorden, hopen de berichten zich op en kleuren rood als men te laat is.

Hierdoor wordt duidelijk waar de communicatie wordt vertraagd, dat wordt niet door iedereen als prettig ervaren het zorgt echter wel voor overzicht, voortgang en discipline!”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bakker & Spees