Nieuwsbericht | Datum: 25-03-2011



Transport derde en vierde element Tweede Coentunnel vervroegd




aankomst derde tunnelelement Tweede Coentunnel in Amsterdam zondag 27 maart 2011

Vanwege de gunstige weersomstandigheden is het transport van het derde tunnelelement (TE2) van de Tweede Coentunnel naar de Coenhaven in Amsterdam vervroegd. Het derde element komt op zondag 27 maart 2011 op de plaats van bestemming aan, in plaats van 30 maart. Het vervoer vindt plaats met sleep- en duwboten in diverse samenstellingen. De start van het transport van het vierde - en laatste - element staat gepland voor woensdag 30 maart. De vaartocht die de elementen afleggen is ongeveer 130 km en duurt gemiddeld 41 uur.

Donderdag 24 maart 2011 rond 21.30 uur arriveerde het tweede tunnelelement (TE3) in de Coenhaven. Dit transport is succesvol verlopen.

Het afzinken van de tunnelelementen naast de bestaande Coentunnel is gepland op 4, 11 en 25 april en 3 mei. Eventuele uitwijkdata zijn 18 april en 10, 16 en 24 mei. De elementen zijn elk 178 meter lang, 30 meter breed en 8,5 meter hoog.

Bij teveel kijkers op de sluizen van IJmuiden overweegt Rijkswaterstaat de verkeersroute af te sluiten tijdens het schutten van het transport door de Noordersluis. De overwegingen hierbij zijn: waarborgen veiligheid voor publiek en verkeer en voorkomen stagnatie van het schutproces. Rijkswaterstaat zet inspecteurs in, om hierop toe te zien. Doorgaand verkeer wordt geadviseerd een andere route te nemen.

Planning transport derde element
Zaterdag 26 maart rond 11.15 uur start het verslepen van het derde element (TE3) naar Amsterdam. Het sleeptransport gaat via de Oude Maas, Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg en arriveert op zondag 27 maart om circa 03.55 uur bij Hoek van Holland. Daarna gaat de vaartocht over de Noordzee richting IJmuiden.

Op zondag 27 maart om circa 14.10 uur komt het transport aan bij de pieren van IJmuiden. Het schutten van het transport door de Noordersluis start rond 15.55 uur. De verwachting is dat het derde element op zondag 27 maart circa 22.55 uur bij de Coenhaven in Amsterdam aankomt. Het indraaien en het afmeren van het derde element duurt ongeveer 3 uur.

Dat betekent dat het element op maandag 28 maart omstreeks 01.55 uur op zijn plek ligt. De Coenhaven is de tijdelijke parkeerplaats voor de elementen. Tijdens het transport komt het dak van het tunnelelement net boven de waterspiegel. Het transport van alle elementen gebeurt op dezelfde wijze. Er zijn twee uitwijklocaties onderweg voor het stoppen van het transport: bij het Calandkanaal (Rotterdam) en in IJmuiden voor het Noordzeesluizencomplex.

Go/no go minutenwerk
Op basis van de actuele weersomstandigheden wordt zeven dagen van tevoren bepaald of het transport kan doorgaan. Vervolgens vindt ook nog eens 3 dagen, 48 uur, 24 uur en 12 uur van tevoren afstemming plaats. Drie uur voor het transport wordt een definitief go/no go besluit genomen. Dit is gebaseerd op een mix van factoren zoals temperatuur, zicht, windrichtingen en –snelheden, golfhoogten, deining, stroomsnelheden, waterstanden. Het transport kan worden uitgesteld, afhankelijk van de omstandigheden.

Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het volledige tracé open voor het verkeer.



Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]