Nieuwsbericht | Datum: 17-03-2011



Transport tunnelelementen Tweede Coentunnel door Rotterdamse haven




zondag 20 maart eerste tunnelelement Tweede Coentunnel in Amsterdam

De Tweede Coentunnel is in een bijzondere fase beland: het transport van de vier tunnelelementen vanuit het bouwdok Barendrecht naar de Coenhaven in Amsterdam gaat van start. Het vervoer vindt plaats met sleep- en duwboten in diverse samenstellingen. Zondag 20 maart 2011 arriveert het eerste tunnelelement in de Coenhaven na een vaartocht van ongeveer 130 kilometer in 41 uur.

Tunnelelementen Tweede Coentunnel
Of het transport doorgaat is afhankelijk van weersomstandigheden. Het transport wordt nauwlettend gevolgd. Er zijn twee uitwijklocaties voor het stoppen van het transport: bij het Calandkanaal (Rotterdam) en in IJmuiden voor het Noordzeesluizencomplex. Voor de andere drie elementen staat de start van het transport gepland voor 23 en 30 maart en voor 6 april. Het afzinken van de tunnelelementen naast de bestaande Coentunnel is gepland op 4, 11 en 25 april en 3 mei. Eventuele uitwijkdata zijn 18 april en 10, 16 en 24 mei. De elementen zijn elk 178 meter lang, 30 meter breed en 8,5 meter hoog.

Go/no go
Op basis van de actuele weersomstandigheden wordt zeven dagen van tevoren bepaald of het transport kan doorgaan. Vervolgens vindt ook nog eens 3 dagen, 48 uur, 24 uur en 12 uur van tevoren afstemming plaats. Drie uur voor het transport wordt een definitief go/no-gobesluit genomen. Dit is gebaseerd op een mix van factoren zoals temperatuur, zicht, windrichtingen en –snelheden, golfhoogten, deining, stroomsnelheden, waterstanden. Het transport kan worden uitgesteld, afhankelijk van de omstandigheden.

Planning transport
Zaterdag 19 maart rond 06.00 uur start het verslepen van het eerste element (TE4) naar Amsterdam. Het sleeptransport gaat via de Oude Maas, Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg en arriveert om 23.00 uur bij Hoek van Holland. Daarna gaat de vaartocht over de Noordzee richting IJmuiden.

Op zondag 20 maart om 13.00 uur komt het transport aan bij de pieren van IJmuiden. Rond 14.00 uur wordt het transport geschut door de Noordersluis. Het schutten neemt ongeveer 3 uur in beslag. De verwachting is dat het eerste element om 23.00 uur bij de Coenhaven in Amsterdam aankomt. Het indraaien en het afmeren van het eerste element duurt ongeveer 3 uur.

Dat betekent dat het element op maandag 21 maart omstreeks 02.00 uur op zijn plek ligt. De Coenhaven is de tijdelijke parkeerplaats voor de vier elementen. Tijdens het transport drijft het tunnelelement op of net boven de waterspiegel. Het transport van alle elementen gebeurt op dezelfde wijze.

Tweede Coentunnel
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het volledige tracé open voor het verkeer.



Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]