Nieuwsbericht | Datum: 17-03-2011



Transport tunnelelementen Tweede Coentunnel door Rotterdamse haven




zondag 20 maart eerste tunnelelement Tweede Coentunnel in Amsterdam

De Tweede Coentunnel is in een bijzondere fase beland: het transport van de vier tunnelelementen vanuit het bouwdok Barendrecht naar de Coenhaven in Amsterdam gaat van start. Het vervoer vindt plaats met sleep- en duwboten in diverse samenstellingen. Zondag 20 maart 2011 arriveert het eerste tunnelelement in de Coenhaven na een vaartocht van ongeveer 130 kilometer in 41 uur.

Tunnelelementen Tweede Coentunnel
Of het transport doorgaat is afhankelijk van weersomstandigheden. Het transport wordt nauwlettend gevolgd. Er zijn twee uitwijklocaties voor het stoppen van het transport: bij het Calandkanaal (Rotterdam) en in IJmuiden voor het Noordzeesluizencomplex. Voor de andere drie elementen staat de start van het transport gepland voor 23 en 30 maart en voor 6 april. Het afzinken van de tunnelelementen naast de bestaande Coentunnel is gepland op 4, 11 en 25 april en 3 mei. Eventuele uitwijkdata zijn 18 april en 10, 16 en 24 mei. De elementen zijn elk 178 meter lang, 30 meter breed en 8,5 meter hoog.

Go/no go
Op basis van de actuele weersomstandigheden wordt zeven dagen van tevoren bepaald of het transport kan doorgaan. Vervolgens vindt ook nog eens 3 dagen, 48 uur, 24 uur en 12 uur van tevoren afstemming plaats. Drie uur voor het transport wordt een definitief go/no-gobesluit genomen. Dit is gebaseerd op een mix van factoren zoals temperatuur, zicht, windrichtingen en –snelheden, golfhoogten, deining, stroomsnelheden, waterstanden. Het transport kan worden uitgesteld, afhankelijk van de omstandigheden.

Planning transport
Zaterdag 19 maart rond 06.00 uur start het verslepen van het eerste element (TE4) naar Amsterdam. Het sleeptransport gaat via de Oude Maas, Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg en arriveert om 23.00 uur bij Hoek van Holland. Daarna gaat de vaartocht over de Noordzee richting IJmuiden.

Op zondag 20 maart om 13.00 uur komt het transport aan bij de pieren van IJmuiden. Rond 14.00 uur wordt het transport geschut door de Noordersluis. Het schutten neemt ongeveer 3 uur in beslag. De verwachting is dat het eerste element om 23.00 uur bij de Coenhaven in Amsterdam aankomt. Het indraaien en het afmeren van het eerste element duurt ongeveer 3 uur.

Dat betekent dat het element op maandag 21 maart omstreeks 02.00 uur op zijn plek ligt. De Coenhaven is de tijdelijke parkeerplaats voor de vier elementen. Tijdens het transport drijft het tunnelelement op of net boven de waterspiegel. Het transport van alle elementen gebeurt op dezelfde wijze.

Tweede Coentunnel
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het volledige tracé open voor het verkeer.



Deel dit artikel:                   





Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]