Nieuwsbericht | Datum: 14-09-2010



EVO en TLN: overgangsperiode voor nieuwe tunnelwet vereist

Bron: EVO



realistische tunneleisen voorkomen vertraging en onnodige kosten

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) willen dat de Nederlandse overheid ervoor kiest om nieuwe tunnels pas vanaf 2014 te laten voldoen aan de strengere Europese veiligheidseisen en een realistischer tunnelbeleid hanteert. Deze wensen hebben de organisaties onder de aandacht gebracht van de Tweede Kamer, die op dinsdag 14 september het ‘Actieplan Wegtunnels’ bespreekt dat demissionair minister Eurlings onlangs naar de Tweede Kamer stuurde.

Overgangsperiode noodzakelijk
EVO en TLN onderschrijven de noodzaak voor versoepeling van de veiligheidseisen en een uniforme aanpak bij de bouw van tunnels, waarvoor Eurlings pleit in zijn ‘Actieplan Wegtunnels’. Daarnaast doet Nederland er volgens EVO en TLN goed aan om te kiezen voor een overgangsperiode tot 2014 en af te zien van het handhaven van strengere veiligheidsregels dan Brussel voorschrijft.

Alle tunnels die na februari 2006 in aanbouw zijn genomen, moeten bij oplevering al voldoen aan de Europese veiligheidseisen, maar voor bestaande tunnels geldt dat dit pas per 2014 hoeft. Door het hanteren van een overgangsperiode voor nieuwe tunnels, heeft Rijkswaterstaat extra tijd voor het uitvoerig testen van veiligheidssystemen. Op die manier kunnen technische problemen zoals bij de oplevering van de A73-tunnels worden voorkomen en dus ook de hiermee gepaard gaande economische schade voor het verladend en vervoerend bedrijfsleven.

Realistischer tunneleisen Nederland
Het vervoerend en verladend bedrijfsleven vindt uiteraard ook dat veiligheid boven alles gaat, maar het is wel van groot belang dat de gestelde eisen realistisch zijn. Doordat de Nederlandse wetgeving strenger is dan de Europese richtlijn voorschrijft, worden onnodig extra kosten veroorzaakt tijdens realisatie en beheer van bestaande en nieuwe tunnels. Zo is in Nederland bijvoorbeeld uitsluitend eenrichtingsverkeer in tunnelbuizen toegestaan, zodat het verkeer bij wegwerkzaamheden moet worden omgeleid over provinciale wegen dwars door de dorpskernen. Dit omrijden veroorzaakt een extra uitstoot van schadelijke stoffen en hoge economische schade voor het bedrijfsleven en heeft bovendien een negatief effect op de integrale verkeersveiligheid.



Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Actieplan wegtunnels



Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]