Nieuwsbericht | Datum: 14-09-2010



EVO en TLN: overgangsperiode voor nieuwe tunnelwet vereist

Bron: EVO



realistische tunneleisen voorkomen vertraging en onnodige kosten

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) willen dat de Nederlandse overheid ervoor kiest om nieuwe tunnels pas vanaf 2014 te laten voldoen aan de strengere Europese veiligheidseisen en een realistischer tunnelbeleid hanteert. Deze wensen hebben de organisaties onder de aandacht gebracht van de Tweede Kamer, die op dinsdag 14 september het ‘Actieplan Wegtunnels’ bespreekt dat demissionair minister Eurlings onlangs naar de Tweede Kamer stuurde.

Overgangsperiode noodzakelijk
EVO en TLN onderschrijven de noodzaak voor versoepeling van de veiligheidseisen en een uniforme aanpak bij de bouw van tunnels, waarvoor Eurlings pleit in zijn ‘Actieplan Wegtunnels’. Daarnaast doet Nederland er volgens EVO en TLN goed aan om te kiezen voor een overgangsperiode tot 2014 en af te zien van het handhaven van strengere veiligheidsregels dan Brussel voorschrijft.

Alle tunnels die na februari 2006 in aanbouw zijn genomen, moeten bij oplevering al voldoen aan de Europese veiligheidseisen, maar voor bestaande tunnels geldt dat dit pas per 2014 hoeft. Door het hanteren van een overgangsperiode voor nieuwe tunnels, heeft Rijkswaterstaat extra tijd voor het uitvoerig testen van veiligheidssystemen. Op die manier kunnen technische problemen zoals bij de oplevering van de A73-tunnels worden voorkomen en dus ook de hiermee gepaard gaande economische schade voor het verladend en vervoerend bedrijfsleven.

Realistischer tunneleisen Nederland
Het vervoerend en verladend bedrijfsleven vindt uiteraard ook dat veiligheid boven alles gaat, maar het is wel van groot belang dat de gestelde eisen realistisch zijn. Doordat de Nederlandse wetgeving strenger is dan de Europese richtlijn voorschrijft, worden onnodig extra kosten veroorzaakt tijdens realisatie en beheer van bestaande en nieuwe tunnels. Zo is in Nederland bijvoorbeeld uitsluitend eenrichtingsverkeer in tunnelbuizen toegestaan, zodat het verkeer bij wegwerkzaamheden moet worden omgeleid over provinciale wegen dwars door de dorpskernen. Dit omrijden veroorzaakt een extra uitstoot van schadelijke stoffen en hoge economische schade voor het bedrijfsleven en heeft bovendien een negatief effect op de integrale verkeersveiligheid.



Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Actieplan wegtunnels



Deel dit artikel:                   





Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]