EVO en TLN: overgangsperiode voor nieuwe tunnelwet vereist

realistische tunneleisen voorkomen vertraging en onnodige kosten

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) willen dat de Nederlandse overheid ervoor kiest om nieuwe tunnels pas vanaf 2014 te laten voldoen aan de strengere Europese veiligheidseisen en een realistischer tunnelbeleid hanteert. Deze wensen hebben de organisaties onder de aandacht gebracht van de Tweede Kamer, die op dinsdag 14 september het ‘Actieplan Wegtunnels’ bespreekt dat demissionair minister Eurlings onlangs naar de Tweede Kamer stuurde.

Overgangsperiode noodzakelijk
EVO en TLN onderschrijven de noodzaak voor versoepeling van de veiligheidseisen en een uniforme aanpak bij de bouw van tunnels, waarvoor Eurlings pleit in zijn ‘Actieplan Wegtunnels’. Daarnaast doet Nederland er volgens EVO en TLN goed aan om te kiezen voor een overgangsperiode tot 2014 en af te zien van het handhaven van strengere veiligheidsregels dan Brussel voorschrijft.

Alle tunnels die na februari 2006 in aanbouw zijn genomen, moeten bij oplevering al voldoen aan de Europese veiligheidseisen, maar voor bestaande tunnels geldt dat dit pas per 2014 hoeft. Door het hanteren van een overgangsperiode voor nieuwe tunnels, heeft Rijkswaterstaat extra tijd voor het uitvoerig testen van veiligheidssystemen. Op die manier kunnen technische problemen zoals bij de oplevering van de A73-tunnels worden voorkomen en dus ook de hiermee gepaard gaande economische schade voor het verladend en vervoerend bedrijfsleven.

Realistischer tunneleisen Nederland
Het vervoerend en verladend bedrijfsleven vindt uiteraard ook dat veiligheid boven alles gaat, maar het is wel van groot belang dat de gestelde eisen realistisch zijn. Doordat de Nederlandse wetgeving strenger is dan de Europese richtlijn voorschrijft, worden onnodig extra kosten veroorzaakt tijdens realisatie en beheer van bestaande en nieuwe tunnels. Zo is in Nederland bijvoorbeeld uitsluitend eenrichtingsverkeer in tunnelbuizen toegestaan, zodat het verkeer bij wegwerkzaamheden moet worden omgeleid over provinciale wegen dwars door de dorpskernen. Dit omrijden veroorzaakt een extra uitstoot van schadelijke stoffen en hoge economische schade voor het bedrijfsleven en heeft bovendien een negatief effect op de integrale verkeersveiligheid.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Actieplan wegtunnels

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO