Vooruitstrevende nieuwe techniek bij realisatie viaduct Westrandweg

dwarsligger van 30 meter en 100 ton over spoor geschoven

Rijkswaterstaat voert in het weekend van 3 en 4 juli 2010 werkzaamheden uit aan het viaduct van 3,3 km dat onderdeel is van de Westrandweg (A5) in aanbouw. Tijdens dit weekend wordt op een bijzondere wijze een dwarsligger met een lengte van 30 meter en een gewicht van 100 ton over het spoortracé Zaandam – Amsterdam geschoven. De spoorkruising bevindt zich ter hoogte van de Basisweg/Noordzeeweg in het Westelijk Havengebied van Amsterdam.

Vervolg werkzaamheden viaduct Westrandweg
Op dit moment worden twee éénkolomspijlers evenwijdig aan het spoor vervaardigd. Tijdens twee treinvrije weekenden in de periode na 4 juli worden de twee dwarsliggers die op de pijlers liggen 60° over het spoortracé gedraaid, waardoor deze over het spoor komen te liggen. Een dergelijke werkwijze is in Nederland niet eerder toegepast.

Noodzaak aanleg Tweede Coentunnel/Westrandweg
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en de nieuwe Westrandweg (A5) zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk havengebied van Amsterdam. De A10 West wordt verbreed om een goede doorstroming te bevorderen van en naar de Coentunnel. Daarnaast wordt de A8 verbreed en wordt het Coenplein aangepast. Nadat de Tweede Coentunnel en de Westrandweg in 2012 gereed zijn, wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd. Eind 2013 wordt het volledige tracé opengesteld voor het verkeer.

Het Informatiecentrum Tweede Coentunnel is iedere woensdag- en vrijdagmiddag geopend van 12.30 tot 16.30 uur en is te vinden aan de Westpoortweg 22 in Amsterdam. Meer informatie over het project Tweede Coentunnel/Westrandweg is ook te vinden op: www.rijkswaterstaat.nl/tweedecoentunnel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland