Bedrijfsleven: Snelle aanpak A27 begint bij Gorinchem

doorgaand verkeer waar mogelijk scheiden van lokaal verkeer

Het gezamenlijk bedrijfsleven wil een snelle en ‘voordelige’ aanpak van A27 tussen Breda en Utrecht, waarbij waar mogelijk doorgaand verkeer wordt gescheiden van lokaal verkeer. Door het scheiden van het verkeer is het netwerk beter bestand tegen calamiteiten en incidenten en is de verkeersveiligheid gediend. Dit kan worden uitgevoerd zonder ernstige effecten voor natuur en landschap. Lokale negatieve effecten kunnen effectief en kostenefficiënt worden ingepast.

Het bedrijfsleven is tevreden over het advies van de Maatschappelijke organisaties dat donderdagochtend 25 februari 2010 aan de gedeputeerde van Nieuwenhuizen is aangeboden, omdat er geen belemmeringen meer zijn en er dus snel kan worden doorgepakt. Vanwege de kosten pleiten naast het bedrijfsleven ook andere maatschappelijke organisaties ervoor om bij Gorinchem een brug over de Merwede te bouwen in plaats van een tunnel. Een regionale verbinding langs de A15 moet een oplossing gaan bieden voor overlast door sluipverkeer in de stad.

Met name rond knooppunt Gorinchem zijn snelle maatregelen nodig. Iedere dag staan hier lange files tijdens de ochtend- en avondspits. Daardoor loopt ook het verkeer in Gorinchem zelf dramatisch vast. Wanneer niets wordt gedaan, nemen de problemen alleen maar toe. Berekeningen wijzen uit dat het verkeer tot 2020 met 20 procent zal toenemen (referentie 2000). Op het onderliggende wegennet zelfs met 30 procent.

Bij knooppunt Lunetten moet goede aansluiting bij de plannen voor de Ring Utrecht worden gezocht. Tussen Scheiwijk en de aansluiting Werkendam moeten 4 x 2 rijstroken komen, opgebouwd uit hoofd- en parallelrijbanen. Op de tussentrajecten Lunnetten – Scheiwijk en Werkendam – Hooipolder wordt een naar 2 x 3 rijstroken verbrede snelweg, met een ruimtereservering voor een vierde rijstrook in beide richtingen als een toekomstvaste oplossing onderschreven.

EVO ,Transport en Logistiek Nederland, VNO-NCW, VNO-NCW West, VNO-NCW Midden, BZW, MKB Nederland en de Kamers van Koophandel Midden-Nederland, -Brabant en – Zuid-West Nederland reageren daarmee namens het bedrijfsleven in de regio op het 1e fase MER rapport van Rijkswaterstaat over traject Lunetten – Hooipolder. In dit rapport werden vier alternatieven onderzocht. Het huidige voorstel van het bedrijfsleven komt overeen met het advies dat de Maatschappelijke AdviesGroep (MAG), waarin ook de natuur- en milieuorganisaties vertegenwoordigd zijn. Daardoor is breed draagvlak voor deze oplossing. Het Advies van de MAG is donderdag 25 februari 2010 aan gedeputeerde van Nieuwenhuizen* aangeboden. Van Nieuwenhuizen is voorzitter van de Bestuurlijke AdviesGroep (BAG) waarin de Provincies Noord-Brabant, Zuid-Holland en Utrecht alsook alle gemeentes langs de A27 Lunetten Hooipolder zijn vertegenwoordigd.

VNO-NCW is de grootste ondernemingsorganisatie in Nederland. Zij behartigt zowel op nationaal als op internationaal niveau de gemeenschappelijke belangen van het Nederlandse bedrijfsleven.
De Kamers van Koophandel in Nederland zijn publiekrechtelijke zelfstandige bestuursorganen onder toezicht van Economische Zaken. De KvK’s beheren het handelsregister, geven voorlichting aan (startende) ondernemers en stimuleren de economische ontwikkeling in de regio.
Koninklijke Vereniging MKB-Nederland is dé centrale werkgeversorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf.

*Mevrouw Van Nieuwenhuizen is verkeersgedeputeerde van de provincie Brabant (red.)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Vereniging VNO-NCW