Intertraffic Innovation Award 2010: Jury selecteert 17 kandidaten

winnaar wordt tijdens Intertraffic Amsterdam bekend gemaakt

De internationale vakjury van de Intertraffic Innovation Award heeft 17 kandidaten genomineerd. De winnaar van deze prestigieuze prijs voor het meest innovatieve product in de verkeersindustrie wordt tijdens Intertraffic Amsterdam bekend gemaakt. In lijn met het verrijkte concept van de beurs worden de vakprijzen deze keer toegekend in zes categorieën: ‘Parkeren’, ‘ITS Verkeersmanagement’, ‘Duurzaamheid’, ‘Infrastructuur’, ‘Veiligheid’, en ‘Coöperatieve systemen’. Intertraffic Amsterdam vindt plaats van 23 tot en met 26 maart 2010 in Amsterdam RAI.

Nominaties in de categorie ‘Infrastructuur’

  • HOKA Verkeerstechniek (onderdeel van BAM Wegen), het afschermen van bestemmingen op verkeersborden door middel van lasertechnologie (Nederland – Stand 11.409)
    In plaats van zwarte of gele tape, wordt laserlicht gebruikt om bepaalde bestemmingen op verkeersborden af te schermen bij wegwerkzaamheden of omleidingen. Dit betrekkelijk simpele doch zeer effectieve middel heeft een groot aantal voordelen, in het bijzonder de beperking van verkeershinder doordat er geen rijstroken hoeven te worden afgezet. Daarnaast vergroot het de veiligheid van wegwerkers die niet langer op ladders of hoogwerkers hoeven te klimmen om de bestemmingen handmatig af te plakken;
  • Crown International, VMC Pole (Groot-Brittannië – Stand 11.930)
    Op deze nieuwe paal (instelbaar in een groot aantal maten) kunnen verschillende verkeerscomponenten worden aangebracht zoals VMS, CCTV, snelheidscamera’s etc. Het consolesysteem kan omhoog en omlaag bewegen om de apparatuur te bereiken hetgeen de veiligheid vergroot en de onderhoudskosten vermindert. Daarnaast kan het systeem binnen 90 seconden worden geïnspecteerd zonder overlast voor de verkeersstroom te veroorzaken;
  • Ramböll Sweden AB, Wegmarkeringtester (Zweden – Stand 11.226)
    Met deze real-time analyse-apparatuur kunnen wegbeheerders de kwaliteit van wegmarkering snel meten en tegelijkertijd data verzamelen over retroreflectie in droge en natte omstandigheden, helderheid, frictie, dikte, en breedte/lengte/tussenruimte/ontwerp. Daardoor kunnen er meer kilometers worden afgelegd tegen lagere kosten. Bovendien is er ook geen handmatige – en mogelijk gevaarlijke – dataverzamelmethode meer nodig.

Nominaties in de categorie ‘Veiligheid’

  • Badennova, BIV (Spanje – Stand 11.721)
    In deze verkeersdrempel zit een speciale vloeistof die vervormt als auto’s er met de correcte snelheid overheen rijden, waardoor deze geen weerstand biedt en geen schade aan auto’s veroorzaakt. Aan auto’s die te hard rijden, biedt de drempel dezelfde weerstand als een normale verkeersdrempel. Volgens de producent kunnen de vloeistof en het drempelontwerp worden aangepast aan elke snelheidsbeperking of wegtype;
  • Potters Europe, C-Me-2 (Frankrijk – Stand 05.220)
    In het C-Me-2 project worden de retro-reflectieve voordelen van goed zichtbare glasparels voor wegmarkeringen gebruikt in een verf die speciaal is ontworpen voor gebruik op fietsen. Net als de wegmarkeringen, zullen fietsers nachts en in natte omstandigheden veel beter zichtbaar zijn en dit zijn de meest risicovolle omstandigheden voor deze kwetsbare weggebruikers;
  • Transpo Industries, Sonoblaster (Verenigde Staten – Stand 04.410)
    Geplaatst op wegversperringen, pylonen, verkeerscilinders en kantaanduidingen laat deze simpele doch ingenieuze veiligheidsoplossing een alarm horen van 125 dB wanneer voertuigen vanaf de weg in werkzones terechtkomen. Door deze waarschuwing kunnen wegwerkers zich tijdig uit de voeten te maken. Maar ook voor de bestuurder biedt de Sonoblaster veiligheidsvoordelen: deze kan proberen bij te sturen.

Nominaties in de categorie ‘Parkeren’

  • Circontrol SA, CirCarLife (Spanje – Stand 03.203)
    CirCarLife pakt een aantal problemen aan die zich voordoen bij het implementeren van elektrische oplaadpunten in parkeergarages. Het product kent een veelvoud aan functies zoals het beheer van de verschillende parameters van het elektriciteitsnet en het KWh-verbruik, management van RFID-gebruikers, het koppelen van betaalpunten en/of P&D systemen, het gelijkmatig verdelen van energie over een groot aantal oplaadpunten en het filteren van geluiden die worden veroorzaakt door de EV’s, etc.;
  • Lidror, Biopark (Israël – Stand 02.115)
    Parkeerplaatsen die zijn gereserveerd voor gehandicapten worden vaak bezet door foutparkeerders. Biopark is een mobiele parkeervergunning met elektronische vingerafdrukidentificatie en is ontworpen om misbruik van en/of fraude met gehandicaptenvergunningen tegen te gaan. Door deze innovatie kunnen de bevoegde instanties verloren omzet terughalen en tegelijkertijd de gehandicaptenparkeerplaatsen vrijhouden voor de mensen die ze echt nodig hebben;
  • WPS Worldwide Parking, WPS Park & Recharge (Nederland, Stand 03.102)
    Door het gebruik van een intelligente energie-infrastructuur verdeelt de WPS Park & Recharge oplossing de benodigde energie over verschillende oplaadpunten gebaseerd op capaciteit. Hierdoor kan het elektriciteitsnet van de parkeervoorziening niet worden overbelast, zelfs niet als alle oplaadpunten tegelijkertijd worden gebruikt.

Nominaties in de categorie ‘ITS Verkeersmanagement’

  • Skymeter Corporation, Skymeter (Canada – Stand 09.216)
    Deze kosteneffectieve onboard unit gebruikt GNSS technologie en kan worden gebruikt voor het meten van weggebruik, verzekeringen, parkeren en zelfs het monitoren van uitlaatgassen. De Skymeter is in Seoel, Korea en Californië, VS al succesvol gebleken wat betreft nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en privacy. De unit biedt zelfs oplossingen voor problemen geassocieerd met satellietdekking in dichtbebouwde gebieden (zogenaamde urban canyons);
  • TomTom International, TomTom HD Flow (Nederland – Stand 09.212)
    Het vervolg op TomTom’s introductie van High Definition Traffic voor de consumentenmarkt in 2007 is de TomTom HD Flow. Deze innovatie, bedoeld voor de B2B en B2G markt, biedt vergelijkbare voordelen en meer. De TomTom HD Flow optimaliseert dekking door een verbeterde penetratiegraad het combineert informatie van GSM en GPS apparatuur. Deze data worden weer op een intelligente wijze gecombineerd met fusion logic om zo meer accurate reistijdinformatie te kunnen leveren. Zodra het aantal detectoren toeneemt, verwacht men dat de beschikbaarheid en kwaliteit van verkeersinformatie verder zal verbeteren;
  • Trinité, BlueTracking (Nederland – Stand 10.322)
    Gebaseerd op de vooronderstelling dat de meeste mobiele telefoons beschikken over Bluetooth-technologie, kunnen de signalen die door dit apparaat worden uitgezonden, worden toegepast om data te verzamelen die gebruikt kunnen worden voor accurate en real-time verkeersinformatie. BlueTracking beroemt zich op voordelen zoals massabereik, anonimiteit, minimaal onderhoud en nauwkeurigheid.

Nominaties in de categorie ‘Coöperatieve Systemen’

  • DTV Consultants, Odysa In-car (Nederland – Stand 11.126)
    Optimalisatie door Dynamische SnelheidsAdvisering (Odysa) beoogt het functioneren van het verkeersnetwerk over de hele lijn te verbeteren door het aantal stops bij verkeerslichten te minimaliseren via dynamische in-car snelheidadvisering aan bestuurders. Als de weggebruiker zich aan de adviezen houdt, wordt hij/zij beloond met groen licht bij het eerstvolgende verkeerslicht;
  • Gevas Software, Travolution (Duitsland – Stand 11.717)
    Het Travolution systeem verbetert de synchronisatie en fasering van verkeerslichten om stoptijden te verminderen en het biedt de mogelijkheid om het aantal daadwerkelijke stops te reduceren door een communicatieverbinding te creëren tussen auto’s en het netwerk van verkeerslichten. De genetische algoritmes zijn ontwikkeld door Gevas software in samenwerking met de Technische Universiteit München.

Nominaties in de categorie ‘Duurzaamheid’

  • Gatsometer BV, Amsterdam Milieuzone Project (Nederland – Stand 01.314)
    Dit op ALPR gebaseerde handhavingssysteem zorgt ervoor dat de gemeente Amsterdam de meest vervuilende vrachtwagens buiten het stadscentrum kan houden, of boetes kan uitdelen aan de vervuilende vrachtwagens die toch het centrum inrijden. Zo wordt de stad geholpen in het behalen van de Europese normen op het gebied van NO2 en fijnstof. Het slagingspercentage van 95% en de maximale foutmarge van 0,02% zijn gemakkelijk behaald;
  • Open Traffic, OTS Open Parking System (Spanje – Stand 01.133)
    Dit papierloze systeem is opgebouwd rondom een gecentraliseerd beheer van kentekens en vermindert vervuiling door de tijd te reduceren die nodig is om een parkeerplaats te zoeken. Het gebruik van zonne-energie, deelfietsen en oplaadstations voor elektrische voertuigen draagt bij aan het milieuvriendelijke karakter van dit systeem;
  • SES, Optima Variable Message Sign (Frankrijk – Stand 11.517)
    Aangedreven door zowel zonne-energie als brandstof, combineert de Optima energievrije DMS de voordelen van dynamische verkeersinformatiesystemen in gebieden die zich niet bevinden nabij elektriciteitsvoorzieningen. Naast de mogelijke besparing ten opzichte van de aanleg van bekabeling is deze oplossing ook milieuvriendelijk.

De jury
De jury voor de Intertraffic Innovation Awards 2010 bestaat uit:

  • Fred Wegman (voorzitter), directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Nederland;
  • Christophe Desnouailles, ITS projectmanager bij SETRA, Frankrijk;
  • Helen Riddervold, vicevoorzitter van het Forum of European National Highway Research Laboratories (FEHRL), Noorwegen;
  • Peter Martens, algemeen directeur R&D van Q-Park; ook voorzitter van de commissie voor Beleid & Strategie van de European Parking Association (EPA), Nederland;
  • Rainer-Michael Rudolph, directeur van Park-Bau-Gruppe, Duitsland;
  • David Crawford, contributing editor van ITS International, GB;
  • Nick Bradley, editor van Intertraffic World/Traffic Technology International, GB;

AMREF (African Medical & Research Foundation) Flying Doctors
De verkeers- en transportwereld is altijd op zoek naar nieuwe kansen. Omdat innovaties daarbij van cruciaal belang zijn, steunt Intertraffic deze door middel van de Innovation Award. Als bijdrage aan een betere wereld doneren de organisatoren van Intertraffic een substantieel deel van de inschrijfgelden voor de Innovation Award aan AMREF Flying Doctors.

Over Intertraffic
Intertraffic is mondiaal het grootste en meest toonaangevende vakevenement op het gebied van infrastructuur, ITS verkeersmanagement, veiligheid en parkeren. Intertraffic biedt een compleet overzicht van de meest actuele producten, diensten en oplossingen. Daarnaast worden de laatste trends en ontwikkelingen voor het voetlicht gebracht. Het vakevenement richt zich op beleidsmakers, specialisten en operationeel medewerkers binnen overheden, ingenieurs- en adviesbureaus en het bedrijfsleven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Intertraffic Amsterdam

Intertraffic Innovation Award 2010: Jury selecteert 17 kandidaten | Infrasite

Intertraffic Innovation Award 2010: Jury selecteert 17 kandidaten

winnaar wordt tijdens Intertraffic Amsterdam bekend gemaakt

De internationale vakjury van de Intertraffic Innovation Award heeft 17 kandidaten genomineerd. De winnaar van deze prestigieuze prijs voor het meest innovatieve product in de verkeersindustrie wordt tijdens Intertraffic Amsterdam bekend gemaakt. In lijn met het verrijkte concept van de beurs worden de vakprijzen deze keer toegekend in zes categorieën: ‘Parkeren’, ‘ITS Verkeersmanagement’, ‘Duurzaamheid’, ‘Infrastructuur’, ‘Veiligheid’, en ‘Coöperatieve systemen’. Intertraffic Amsterdam vindt plaats van 23 tot en met 26 maart 2010 in Amsterdam RAI.

Nominaties in de categorie ‘Infrastructuur’

  • HOKA Verkeerstechniek (onderdeel van BAM Wegen), het afschermen van bestemmingen op verkeersborden door middel van lasertechnologie (Nederland – Stand 11.409)
    In plaats van zwarte of gele tape, wordt laserlicht gebruikt om bepaalde bestemmingen op verkeersborden af te schermen bij wegwerkzaamheden of omleidingen. Dit betrekkelijk simpele doch zeer effectieve middel heeft een groot aantal voordelen, in het bijzonder de beperking van verkeershinder doordat er geen rijstroken hoeven te worden afgezet. Daarnaast vergroot het de veiligheid van wegwerkers die niet langer op ladders of hoogwerkers hoeven te klimmen om de bestemmingen handmatig af te plakken;
  • Crown International, VMC Pole (Groot-Brittannië – Stand 11.930)
    Op deze nieuwe paal (instelbaar in een groot aantal maten) kunnen verschillende verkeerscomponenten worden aangebracht zoals VMS, CCTV, snelheidscamera’s etc. Het consolesysteem kan omhoog en omlaag bewegen om de apparatuur te bereiken hetgeen de veiligheid vergroot en de onderhoudskosten vermindert. Daarnaast kan het systeem binnen 90 seconden worden geïnspecteerd zonder overlast voor de verkeersstroom te veroorzaken;
  • Ramböll Sweden AB, Wegmarkeringtester (Zweden – Stand 11.226)
    Met deze real-time analyse-apparatuur kunnen wegbeheerders de kwaliteit van wegmarkering snel meten en tegelijkertijd data verzamelen over retroreflectie in droge en natte omstandigheden, helderheid, frictie, dikte, en breedte/lengte/tussenruimte/ontwerp. Daardoor kunnen er meer kilometers worden afgelegd tegen lagere kosten. Bovendien is er ook geen handmatige – en mogelijk gevaarlijke – dataverzamelmethode meer nodig.

Nominaties in de categorie ‘Veiligheid’

  • Badennova, BIV (Spanje – Stand 11.721)
    In deze verkeersdrempel zit een speciale vloeistof die vervormt als auto’s er met de correcte snelheid overheen rijden, waardoor deze geen weerstand biedt en geen schade aan auto’s veroorzaakt. Aan auto’s die te hard rijden, biedt de drempel dezelfde weerstand als een normale verkeersdrempel. Volgens de producent kunnen de vloeistof en het drempelontwerp worden aangepast aan elke snelheidsbeperking of wegtype;
  • Potters Europe, C-Me-2 (Frankrijk – Stand 05.220)
    In het C-Me-2 project worden de retro-reflectieve voordelen van goed zichtbare glasparels voor wegmarkeringen gebruikt in een verf die speciaal is ontworpen voor gebruik op fietsen. Net als de wegmarkeringen, zullen fietsers nachts en in natte omstandigheden veel beter zichtbaar zijn en dit zijn de meest risicovolle omstandigheden voor deze kwetsbare weggebruikers;
  • Transpo Industries, Sonoblaster (Verenigde Staten – Stand 04.410)
    Geplaatst op wegversperringen, pylonen, verkeerscilinders en kantaanduidingen laat deze simpele doch ingenieuze veiligheidsoplossing een alarm horen van 125 dB wanneer voertuigen vanaf de weg in werkzones terechtkomen. Door deze waarschuwing kunnen wegwerkers zich tijdig uit de voeten te maken. Maar ook voor de bestuurder biedt de Sonoblaster veiligheidsvoordelen: deze kan proberen bij te sturen.

Nominaties in de categorie ‘Parkeren’

  • Circontrol SA, CirCarLife (Spanje – Stand 03.203)
    CirCarLife pakt een aantal problemen aan die zich voordoen bij het implementeren van elektrische oplaadpunten in parkeergarages. Het product kent een veelvoud aan functies zoals het beheer van de verschillende parameters van het elektriciteitsnet en het KWh-verbruik, management van RFID-gebruikers, het koppelen van betaalpunten en/of P&D systemen, het gelijkmatig verdelen van energie over een groot aantal oplaadpunten en het filteren van geluiden die worden veroorzaakt door de EV’s, etc.;
  • Lidror, Biopark (Israël – Stand 02.115)
    Parkeerplaatsen die zijn gereserveerd voor gehandicapten worden vaak bezet door foutparkeerders. Biopark is een mobiele parkeervergunning met elektronische vingerafdrukidentificatie en is ontworpen om misbruik van en/of fraude met gehandicaptenvergunningen tegen te gaan. Door deze innovatie kunnen de bevoegde instanties verloren omzet terughalen en tegelijkertijd de gehandicaptenparkeerplaatsen vrijhouden voor de mensen die ze echt nodig hebben;
  • WPS Worldwide Parking, WPS Park & Recharge (Nederland, Stand 03.102)
    Door het gebruik van een intelligente energie-infrastructuur verdeelt de WPS Park & Recharge oplossing de benodigde energie over verschillende oplaadpunten gebaseerd op capaciteit. Hierdoor kan het elektriciteitsnet van de parkeervoorziening niet worden overbelast, zelfs niet als alle oplaadpunten tegelijkertijd worden gebruikt.

Nominaties in de categorie ‘ITS Verkeersmanagement’

  • Skymeter Corporation, Skymeter (Canada – Stand 09.216)
    Deze kosteneffectieve onboard unit gebruikt GNSS technologie en kan worden gebruikt voor het meten van weggebruik, verzekeringen, parkeren en zelfs het monitoren van uitlaatgassen. De Skymeter is in Seoel, Korea en Californië, VS al succesvol gebleken wat betreft nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en privacy. De unit biedt zelfs oplossingen voor problemen geassocieerd met satellietdekking in dichtbebouwde gebieden (zogenaamde urban canyons);
  • TomTom International, TomTom HD Flow (Nederland – Stand 09.212)
    Het vervolg op TomTom’s introductie van High Definition Traffic voor de consumentenmarkt in 2007 is de TomTom HD Flow. Deze innovatie, bedoeld voor de B2B en B2G markt, biedt vergelijkbare voordelen en meer. De TomTom HD Flow optimaliseert dekking door een verbeterde penetratiegraad het combineert informatie van GSM en GPS apparatuur. Deze data worden weer op een intelligente wijze gecombineerd met fusion logic om zo meer accurate reistijdinformatie te kunnen leveren. Zodra het aantal detectoren toeneemt, verwacht men dat de beschikbaarheid en kwaliteit van verkeersinformatie verder zal verbeteren;
  • Trinité, BlueTracking (Nederland – Stand 10.322)
    Gebaseerd op de vooronderstelling dat de meeste mobiele telefoons beschikken over Bluetooth-technologie, kunnen de signalen die door dit apparaat worden uitgezonden, worden toegepast om data te verzamelen die gebruikt kunnen worden voor accurate en real-time verkeersinformatie. BlueTracking beroemt zich op voordelen zoals massabereik, anonimiteit, minimaal onderhoud en nauwkeurigheid.

Nominaties in de categorie ‘Coöperatieve Systemen’

  • DTV Consultants, Odysa In-car (Nederland – Stand 11.126)
    Optimalisatie door Dynamische SnelheidsAdvisering (Odysa) beoogt het functioneren van het verkeersnetwerk over de hele lijn te verbeteren door het aantal stops bij verkeerslichten te minimaliseren via dynamische in-car snelheidadvisering aan bestuurders. Als de weggebruiker zich aan de adviezen houdt, wordt hij/zij beloond met groen licht bij het eerstvolgende verkeerslicht;
  • Gevas Software, Travolution (Duitsland – Stand 11.717)
    Het Travolution systeem verbetert de synchronisatie en fasering van verkeerslichten om stoptijden te verminderen en het biedt de mogelijkheid om het aantal daadwerkelijke stops te reduceren door een communicatieverbinding te creëren tussen auto’s en het netwerk van verkeerslichten. De genetische algoritmes zijn ontwikkeld door Gevas software in samenwerking met de Technische Universiteit München.

Nominaties in de categorie ‘Duurzaamheid’

  • Gatsometer BV, Amsterdam Milieuzone Project (Nederland – Stand 01.314)
    Dit op ALPR gebaseerde handhavingssysteem zorgt ervoor dat de gemeente Amsterdam de meest vervuilende vrachtwagens buiten het stadscentrum kan houden, of boetes kan uitdelen aan de vervuilende vrachtwagens die toch het centrum inrijden. Zo wordt de stad geholpen in het behalen van de Europese normen op het gebied van NO2 en fijnstof. Het slagingspercentage van 95% en de maximale foutmarge van 0,02% zijn gemakkelijk behaald;
  • Open Traffic, OTS Open Parking System (Spanje – Stand 01.133)
    Dit papierloze systeem is opgebouwd rondom een gecentraliseerd beheer van kentekens en vermindert vervuiling door de tijd te reduceren die nodig is om een parkeerplaats te zoeken. Het gebruik van zonne-energie, deelfietsen en oplaadstations voor elektrische voertuigen draagt bij aan het milieuvriendelijke karakter van dit systeem;
  • SES, Optima Variable Message Sign (Frankrijk – Stand 11.517)
    Aangedreven door zowel zonne-energie als brandstof, combineert de Optima energievrije DMS de voordelen van dynamische verkeersinformatiesystemen in gebieden die zich niet bevinden nabij elektriciteitsvoorzieningen. Naast de mogelijke besparing ten opzichte van de aanleg van bekabeling is deze oplossing ook milieuvriendelijk.

De jury
De jury voor de Intertraffic Innovation Awards 2010 bestaat uit:

  • Fred Wegman (voorzitter), directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Nederland;
  • Christophe Desnouailles, ITS projectmanager bij SETRA, Frankrijk;
  • Helen Riddervold, vicevoorzitter van het Forum of European National Highway Research Laboratories (FEHRL), Noorwegen;
  • Peter Martens, algemeen directeur R&D van Q-Park; ook voorzitter van de commissie voor Beleid & Strategie van de European Parking Association (EPA), Nederland;
  • Rainer-Michael Rudolph, directeur van Park-Bau-Gruppe, Duitsland;
  • David Crawford, contributing editor van ITS International, GB;
  • Nick Bradley, editor van Intertraffic World/Traffic Technology International, GB;

AMREF (African Medical & Research Foundation) Flying Doctors
De verkeers- en transportwereld is altijd op zoek naar nieuwe kansen. Omdat innovaties daarbij van cruciaal belang zijn, steunt Intertraffic deze door middel van de Innovation Award. Als bijdrage aan een betere wereld doneren de organisatoren van Intertraffic een substantieel deel van de inschrijfgelden voor de Innovation Award aan AMREF Flying Doctors.

Over Intertraffic
Intertraffic is mondiaal het grootste en meest toonaangevende vakevenement op het gebied van infrastructuur, ITS verkeersmanagement, veiligheid en parkeren. Intertraffic biedt een compleet overzicht van de meest actuele producten, diensten en oplossingen. Daarnaast worden de laatste trends en ontwikkelingen voor het voetlicht gebracht. Het vakevenement richt zich op beleidsmakers, specialisten en operationeel medewerkers binnen overheden, ingenieurs- en adviesbureaus en het bedrijfsleven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Intertraffic Amsterdam

Een uitgave van ProMedia Group
ProMedia Group
ProMedia Group
Weena 505 B18
3013 AL Rotterdam

Tel: +31 (0)10-280-1024
redactie@infrasite.nl