Rijk en regio starten uitwerking groei Almere

Kabinet besluit in 2012 over aanleg IJmeerverbinding

Ministers Cramer (Ruimte en Milieu) en Eurlings (Verkeer en Waterstaat), de Almeerse wethouder Duivesteijn en de Flevolandse gedeputeerde Bliek, hebben vrijdag 29 januari 2010 hun handtekening gezet onder het Integraal Afsprakenkader Almere 2.0 (IAK), een contract voor de ontwikkeling van Almere.

Dit contract bevat werkafspraken over de verdere groei van de stad, op het gebied van woningbouw, infrastructuur, werkgelegenheid, cultuur, ecologie, onderwijs, sport en financiën. In een drietal werkmaatschappijen wordt gestart met de gebiedsontwikkelingen van Almere-Amsterdam, Almere Centrum-Weerwater en Almere Oosterwold.

Met de ondertekening van het IAK wordt het Rijksbesluit Amsterdam Almere Markermeer van 6 november 2009 vertaald in een contract met wederzijdse afspraken. De gemeenteraad van Almere en Provinciale Staten van Flevoland zullen in februari over het IAK besluiten. Omdat de groei van Almere vérder strekt dan afspraken over de ruimtelijke inrichting van de stad, zijn vrijwel alle departementen bij het project betrokken. Twaalf bewindspersonen hebben hun handtekening onder het IAK gezet.

Cramer onderstreepte de ambitie om van Almere een ‘icoon van duurzaamheid’ te maken: “Ook dát is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Net als het zekerstellen van de actieve betrokkenheid van burgers en maatschappelijke organisaties bij de verdere uitwerking en uitvoering van de plannen.”

Het IAK voorziet in de oprichting van een drietal werkmaatschappijen (Almere-Amsterdam, Almere Centrum-Weerwater en Almere Oosterwold), die de gebiedsontwikkelingen zullen operationaliseren. Zo wordt nog deze kabinetsperiode begonnen met de verdubbeling van de A6/A1/A9, en wordt de Flevolijn partieel viersporig. Tegelijkertijd wordt het centrumgebied met de aanpassing van de A6 op een unieke wijze ontwikkeld. Het centrum zal daarmee ook een regionale functie vervullen. Almere krijgt een eigen Hogeschool. En om te garanderen dat de bestaande stad gelijk oploopt met de nieuwe gebieden, wordt een ‘Almere Tafel’ opgericht, die in overleg met de minister van Wonen, Wijken en Integratie de kwalitatieve ontwikkeling van de bestaande stad nauwlettend in de gaten houdt.

De komende jaren zullen nadere uitvoeringsafspraken worden gemaakt op verschillende gebieden, zoals economie, het provincie- en gemeentefonds en de groenblauwe-structuur. Gedeputeerde Bliek: “De afspraken in het IAK en de uitwerking daarvan leiden tot een kwalitatieve schaalsprong voor de hele regio door bijvoorbeeld het realiseren van Hoger Onderwijs en topvoorzieningen in Almere. Maar ook ontwikkelingen in de regio nabij Almere, zoals het Oostvaarderswold en de Luchthaven Lelystad leveren een belangrijke bijdrage aan Almere als aantrekkelijke woon- en werkstad.”

De groei van Almere kan niet zonder een betere bereikbaarheid. Daarom is in het IAK vastgelegd dat de werkmaatschappij Almere-Amsterdam de verhouding tussen de kosten en baten van een westelijke ontwikkeling optimaliseert. Deze optimalisatie richt zich op de IJmeerlijn, de gebiedsontwikkelingen aan Amsterdamse en Almeerse zijde en natuurontwikkeling. Wethouder Adri Duivesteijn: “Rijk en regio werken samen in deze werkmaatschappij. Het is de inzet om te komen tot een haalbaar plan voor de IJmeerverbinding, in combinatie met de ecologische Schaalsprong van het Markermeer en IJmeer, en een uitdaging om de markt daar op een goede manier bij te betrekken.” Het Kabinet besluit in 2012 over het al dan niet aanleggen van een IJmeerverbinding.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
In Infrasite Projecten vindt u meer informatie over
Natuurpilot IJmeer/Markermeer

A1/A6/A9 CRAAG, benutting

OV Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (OV SAAL)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie VROM

Rijk en regio starten uitwerking groei Almere | Infrasite

Rijk en regio starten uitwerking groei Almere

Kabinet besluit in 2012 over aanleg IJmeerverbinding

Ministers Cramer (Ruimte en Milieu) en Eurlings (Verkeer en Waterstaat), de Almeerse wethouder Duivesteijn en de Flevolandse gedeputeerde Bliek, hebben vrijdag 29 januari 2010 hun handtekening gezet onder het Integraal Afsprakenkader Almere 2.0 (IAK), een contract voor de ontwikkeling van Almere.

Dit contract bevat werkafspraken over de verdere groei van de stad, op het gebied van woningbouw, infrastructuur, werkgelegenheid, cultuur, ecologie, onderwijs, sport en financiën. In een drietal werkmaatschappijen wordt gestart met de gebiedsontwikkelingen van Almere-Amsterdam, Almere Centrum-Weerwater en Almere Oosterwold.

Met de ondertekening van het IAK wordt het Rijksbesluit Amsterdam Almere Markermeer van 6 november 2009 vertaald in een contract met wederzijdse afspraken. De gemeenteraad van Almere en Provinciale Staten van Flevoland zullen in februari over het IAK besluiten. Omdat de groei van Almere vérder strekt dan afspraken over de ruimtelijke inrichting van de stad, zijn vrijwel alle departementen bij het project betrokken. Twaalf bewindspersonen hebben hun handtekening onder het IAK gezet.

Cramer onderstreepte de ambitie om van Almere een ‘icoon van duurzaamheid’ te maken: “Ook dát is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Net als het zekerstellen van de actieve betrokkenheid van burgers en maatschappelijke organisaties bij de verdere uitwerking en uitvoering van de plannen.”

Het IAK voorziet in de oprichting van een drietal werkmaatschappijen (Almere-Amsterdam, Almere Centrum-Weerwater en Almere Oosterwold), die de gebiedsontwikkelingen zullen operationaliseren. Zo wordt nog deze kabinetsperiode begonnen met de verdubbeling van de A6/A1/A9, en wordt de Flevolijn partieel viersporig. Tegelijkertijd wordt het centrumgebied met de aanpassing van de A6 op een unieke wijze ontwikkeld. Het centrum zal daarmee ook een regionale functie vervullen. Almere krijgt een eigen Hogeschool. En om te garanderen dat de bestaande stad gelijk oploopt met de nieuwe gebieden, wordt een ‘Almere Tafel’ opgericht, die in overleg met de minister van Wonen, Wijken en Integratie de kwalitatieve ontwikkeling van de bestaande stad nauwlettend in de gaten houdt.

De komende jaren zullen nadere uitvoeringsafspraken worden gemaakt op verschillende gebieden, zoals economie, het provincie- en gemeentefonds en de groenblauwe-structuur. Gedeputeerde Bliek: “De afspraken in het IAK en de uitwerking daarvan leiden tot een kwalitatieve schaalsprong voor de hele regio door bijvoorbeeld het realiseren van Hoger Onderwijs en topvoorzieningen in Almere. Maar ook ontwikkelingen in de regio nabij Almere, zoals het Oostvaarderswold en de Luchthaven Lelystad leveren een belangrijke bijdrage aan Almere als aantrekkelijke woon- en werkstad.”

De groei van Almere kan niet zonder een betere bereikbaarheid. Daarom is in het IAK vastgelegd dat de werkmaatschappij Almere-Amsterdam de verhouding tussen de kosten en baten van een westelijke ontwikkeling optimaliseert. Deze optimalisatie richt zich op de IJmeerlijn, de gebiedsontwikkelingen aan Amsterdamse en Almeerse zijde en natuurontwikkeling. Wethouder Adri Duivesteijn: “Rijk en regio werken samen in deze werkmaatschappij. Het is de inzet om te komen tot een haalbaar plan voor de IJmeerverbinding, in combinatie met de ecologische Schaalsprong van het Markermeer en IJmeer, en een uitdaging om de markt daar op een goede manier bij te betrekken.” Het Kabinet besluit in 2012 over het al dan niet aanleggen van een IJmeerverbinding.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
In Infrasite Projecten vindt u meer informatie over
Natuurpilot IJmeer/Markermeer

A1/A6/A9 CRAAG, benutting

OV Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (OV SAAL)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie VROM