Nieuwsbericht | Datum: 07-09-2009



Start bouw Tweede Coentunnel en aanleg Westrandweg




Met het aanbrengen van zand langs de A10 West in Amsterdam, heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat op maandag 7 september 2009 het startsein gegeven voor de bouw van de Tweede Coentunnel en de aanleg van de Westrandweg. “Na jaren praten beginnen we aan een indrukwekkend en omvangrijk project”, sprak de minister. De Tweede Coentunnel en de Westrandweg zijn in 2012 gereed.

De Coentunnel
De Coentunnel is de belangrijkste verbinding onder het Noordzeekanaal. Dagelijks rijden er 120.000 voertuigen doorheen. Doordat de tunnel een ‘flessenhals’ vormt voor het verkeer staan er dagelijks lange files. Om de doorstroming in de toekomst te garanderen, komt er naast de bestaande Coentunnel een tweede tunnel. Deze komt te liggen ten oosten van de bestaande Coentunnel en verbindt de A8 met de A10. De twee tunnels krijgen samen acht rijstroken, drie rijstroken in noordelijke richting, drie rijstroken in zuidelijke richting en twee wisselstroken. Een wisselstrook is een tijdelijke rijstrook die – afhankelijk van de drukte - in één van de richtingen kan worden ingezet.

infrasite_insert_image_1 Westrandweg
De aanleg van de Tweede Coentunnel alléén is niet voldoende. Dan zouden de files zich naar de A10-West verplaatsen. Daarom wordt tussen de Coentunnel en knooppunt Raasdorp de Westrandweg aangelegd. De aanleg van de Westrandweg is een belangrijke impuls voor regionale economische ontwikkeling van het Westelijk havengebied van Amsterdam. Er komen twee aansluitingen in het havengebied zelf. De Westrandweg komt grotendeels verhoogd te liggen. De hoogte varieert van ongeveer 1,5 meter in de Haarlemmermeer tot 12 meter langs de Basisweg. In de bedrijvenzone Westpoort verandert de Westrandweg in het langste viaduct van Nederland met een lengte van 3,3 km. De snelweg kan zo ongehinderd verschillende andere wegen en spoorlijnen kruisen.

infrasite_insert_image_2

Uitvoering
De werkzaamheden voor de bouw van de Tweede Coentunnel worden uitgevoerd door Coentunnel Company, een combinatie van een aantal bouwbedrijven. Het werk is door Rijkswaterstaat uitbesteed via een zogenaamd DBFM-contract (Design, Build, Finance, Maintain) met een looptijd van 30 jaar. De opdrachtnemer verzorgt niet alleen het ontwerp en realisatie van de tunnel, maar ook de financiering en onderhoud. Coentunnel Company financiert de werkzaamheden voor eigen rekening en krijgt haar inkomsten uit de toekomstige beschikbaarheidsvergoeding voor het wegstelsel en een eenmalige betaling bij oplevering. Door deze contractvorm wordt de Coentunnel Company gestimuleerd een zo goed mogelijke prestatie te leveren. Met andere woorden: hoe minder opstoppingen door bijvoorbeeld onderhoud, hoe beter de doorstroming, hoe hoger de vergoeding. Ook de huidige Coentunnel valt onder het contract.

De aanleg van de Westrandweg is volgens een Design en Build contract gegund aan de Combinatie Westpoort. Het bedrijf Cofely verzorgt de verkeerstechnische installaties.

De Tweede Coentunnel en de Westrandweg kunnen in 2012 worden opengesteld voor het verkeer.Vervolgens wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd.



Deel dit artikel:                   





Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]