Bevredigend eerste halfjaar voor DHV

  • Netto-omzet stijgt met 8% naar 235 miljoen euro ten opzichte eerste
    halfjaar 2008
  • Stimuleringsmaatregelen verzachten de pijn
  • Resultaatontwikkeling onder druk

Effect economische crisis zichtbaar
De DHV Groep, wereldwijd leverancier van advies- en ingenieursdiensten, heeft het eerste halfjaar van 2009 een omzetstijging gerealiseerd van 8% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2008. De positieve effecten van de stimuleringsmaatregelen zijn met name in de infrastructuurmarkt merkbaar. Over de hele linie is de marktvraag iets teruggelopen, wat vooral resulteerde in overcapaciteit bij de business groups Bouw & Industrie en Aviation. Het totale bedrijfsresultaat van de DHV Groep is afgenomen met 15%. De gerealiseerde omzet is in lijn met de verwachtingen. De hogere financieringslasten vanwege recente acquisities hebben een drukkend effect op het nettoresultaat. De verwachting is dat de omzet over heel 2009 in lijn zal zijn met de omzet van geheel 2008, maar dat het bedrijfsresultaat zal achterblijven.

Kansen Infrastructuur en Milieu, bedreigingen Bouw & Industrie
De stimuleringsmaatregelen hebben een positief effect op de infrastructurele markt. Dat geldt voor alle landen waar DHV actief is. De business groups Ruimte & Mobiliteit en Water profiteren daar het meeste van. Daarnaast groeit de vraag naar milieu- en duurzaamheidsadvisering verder op het gebied van leefomgevingskwaliteit, klimaat en energie. Bij Bouw & Industrie en Aviation is sprake van vraaguitval en uitstel van projecten. In deze bedrijfsonderdelen wordt de capaciteit gericht teruggebracht. SSI, de Zuid-Afrikaanse dochter van DHV, ziet nog altijd de positieve effecten van het WK 2010. In Polen zijn de voorbereidingen voor het EK 2012 al duidelijk merkbaar. In Portugal zijn herstructureringsmaatregelen genomen waarmee het bedrijfsprofiel en omvang zijn aangepast aan de marktontwikkelingen.
De mix van klanten, 70% publiek en 30% privaat, en de regionale spreiding hebben een dempend effect op de gevolgen van de crisis.

Verdere versterking bedrijfsprofiel
In 2009 heeft de DHV Groep zich versterkt door de uitbreiding van het belang in de Noord-Amerikaanse luchtvaartconsultant Innova. Consultancy- en projectmanagementbureau NPC, voorheen onderdeel van NS, is vanaf maart onderdeel van de DHV Groep. Voor DHV betekent dit een aanmerkelijke versterking van haar positie in de (inter)nationale stations- en railmarkt.

Toonaangevende projecten
De DHV Groep heeft het afgelopen halfjaar spraakmakende projecten aan de orderportefeuille toegevoegd. In Nederland profiteert DHV van de toegenomen vraag naar complexe planstudies, zoals de trajectnota/MER voor de verbinding tussen de A12 en de A15 in de regio Arnhem-Nijmegen en de studie naar de mogelijkheid van waterberging in het Volkerak-Zoommeer. De TU Delft schakelde DHV in voor de herontwikkeling van de gebouwen van de faculteiten Bouwkunde en Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG). Voor de NS verzorgt DHV-NPC het programmamanagement voor de invoering van de OV-chipkaart op alle Nederlandse treinstations. DHV adviseert KPN bij de realisatie van haar ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. De internationale milieuexpertise van DHV is cruciaal geweest bij de verwerving van de MER-studie voor de nieuwe luchthaven van Lissabon, de grootste milieueffectstudie die ooit in Portugal is uitgevoerd. In Polen heeft DHV de opdracht verworven voor de aanleg van 180 km snelweg. DHV heeft (in permanent samenwerkingsverband TEC) het ontwerp gewonnen voor de tunnels die Hongkong met het vaste land zullen verbinden. Daarnaast was DHV succesvol met het binnenhalen van de uitbreiding van de haven van Ashdod in Israël. DHV-dochter NACO heeft van de Saoedische overheid opdracht gekregen om strategische ontwikkelingsplannen op te stellen voor dertien regionale en lokale luchthavens.

Vooruitzichten
De DHV Groep concentreert zich in de aankomende periode nog meer op kwalitatief hoogwaardige en duurzame dienstverlening, en de veranderende vraag van haar klanten. Intern stuurt de organisatie verder aan op kostenbesparingen, verbetering van de kasstromen, verdere integratie van recentelijk aangesloten bedrijven en kritische beoordeling van haar portfolio. De capaciteit zal worden aangepast aan de marktvraag. Een aantal medewerkers van minder goed draaiende bedrijfsonderdelen wordt herplaatst of tijdelijke contracten worden niet verlengd. Het aantal medewerkers in groeimarkten neemt toe. De Groep verwacht ook in de toekomst haar marktaandeel te kunnen vergroten. De werkvoorraad is voldoende om met vertrouwen de tweede helft van het jaar tegemoet te zien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV Holding BV

Bevredigend eerste halfjaar voor DHV | Infrasite

Bevredigend eerste halfjaar voor DHV

  • Netto-omzet stijgt met 8% naar 235 miljoen euro ten opzichte eerste
    halfjaar 2008
  • Stimuleringsmaatregelen verzachten de pijn
  • Resultaatontwikkeling onder druk

Effect economische crisis zichtbaar
De DHV Groep, wereldwijd leverancier van advies- en ingenieursdiensten, heeft het eerste halfjaar van 2009 een omzetstijging gerealiseerd van 8% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2008. De positieve effecten van de stimuleringsmaatregelen zijn met name in de infrastructuurmarkt merkbaar. Over de hele linie is de marktvraag iets teruggelopen, wat vooral resulteerde in overcapaciteit bij de business groups Bouw & Industrie en Aviation. Het totale bedrijfsresultaat van de DHV Groep is afgenomen met 15%. De gerealiseerde omzet is in lijn met de verwachtingen. De hogere financieringslasten vanwege recente acquisities hebben een drukkend effect op het nettoresultaat. De verwachting is dat de omzet over heel 2009 in lijn zal zijn met de omzet van geheel 2008, maar dat het bedrijfsresultaat zal achterblijven.

Kansen Infrastructuur en Milieu, bedreigingen Bouw & Industrie
De stimuleringsmaatregelen hebben een positief effect op de infrastructurele markt. Dat geldt voor alle landen waar DHV actief is. De business groups Ruimte & Mobiliteit en Water profiteren daar het meeste van. Daarnaast groeit de vraag naar milieu- en duurzaamheidsadvisering verder op het gebied van leefomgevingskwaliteit, klimaat en energie. Bij Bouw & Industrie en Aviation is sprake van vraaguitval en uitstel van projecten. In deze bedrijfsonderdelen wordt de capaciteit gericht teruggebracht. SSI, de Zuid-Afrikaanse dochter van DHV, ziet nog altijd de positieve effecten van het WK 2010. In Polen zijn de voorbereidingen voor het EK 2012 al duidelijk merkbaar. In Portugal zijn herstructureringsmaatregelen genomen waarmee het bedrijfsprofiel en omvang zijn aangepast aan de marktontwikkelingen.
De mix van klanten, 70% publiek en 30% privaat, en de regionale spreiding hebben een dempend effect op de gevolgen van de crisis.

Verdere versterking bedrijfsprofiel
In 2009 heeft de DHV Groep zich versterkt door de uitbreiding van het belang in de Noord-Amerikaanse luchtvaartconsultant Innova. Consultancy- en projectmanagementbureau NPC, voorheen onderdeel van NS, is vanaf maart onderdeel van de DHV Groep. Voor DHV betekent dit een aanmerkelijke versterking van haar positie in de (inter)nationale stations- en railmarkt.

Toonaangevende projecten
De DHV Groep heeft het afgelopen halfjaar spraakmakende projecten aan de orderportefeuille toegevoegd. In Nederland profiteert DHV van de toegenomen vraag naar complexe planstudies, zoals de trajectnota/MER voor de verbinding tussen de A12 en de A15 in de regio Arnhem-Nijmegen en de studie naar de mogelijkheid van waterberging in het Volkerak-Zoommeer. De TU Delft schakelde DHV in voor de herontwikkeling van de gebouwen van de faculteiten Bouwkunde en Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG). Voor de NS verzorgt DHV-NPC het programmamanagement voor de invoering van de OV-chipkaart op alle Nederlandse treinstations. DHV adviseert KPN bij de realisatie van haar ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. De internationale milieuexpertise van DHV is cruciaal geweest bij de verwerving van de MER-studie voor de nieuwe luchthaven van Lissabon, de grootste milieueffectstudie die ooit in Portugal is uitgevoerd. In Polen heeft DHV de opdracht verworven voor de aanleg van 180 km snelweg. DHV heeft (in permanent samenwerkingsverband TEC) het ontwerp gewonnen voor de tunnels die Hongkong met het vaste land zullen verbinden. Daarnaast was DHV succesvol met het binnenhalen van de uitbreiding van de haven van Ashdod in Israël. DHV-dochter NACO heeft van de Saoedische overheid opdracht gekregen om strategische ontwikkelingsplannen op te stellen voor dertien regionale en lokale luchthavens.

Vooruitzichten
De DHV Groep concentreert zich in de aankomende periode nog meer op kwalitatief hoogwaardige en duurzame dienstverlening, en de veranderende vraag van haar klanten. Intern stuurt de organisatie verder aan op kostenbesparingen, verbetering van de kasstromen, verdere integratie van recentelijk aangesloten bedrijven en kritische beoordeling van haar portfolio. De capaciteit zal worden aangepast aan de marktvraag. Een aantal medewerkers van minder goed draaiende bedrijfsonderdelen wordt herplaatst of tijdelijke contracten worden niet verlengd. Het aantal medewerkers in groeimarkten neemt toe. De Groep verwacht ook in de toekomst haar marktaandeel te kunnen vergroten. De werkvoorraad is voldoende om met vertrouwen de tweede helft van het jaar tegemoet te zien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV Holding BV