Veel inzendingen op prijsvraag renovatie stalen bruggen

Prijsvraag minder verkeershinder bij renovatie stalen bruggen

De prijsvraag ‘Minder verkeershinder bij renovatie stalen bruggen’ heeft 165 inzendingen opgeleverd van nationale en internationale bedrijven, advies- en ingenieursbureau’s, aannemers, productontwikkelaars, automatiseringsbedrijven en particulierenof combinaties hiervan. Rijkswaterstaat zoekt in deze prijsvraag naar ideeën voor de aanpak van renovatie van stalen bruggen met zo weinig mogelijk verkeershinder. Hierbij wordt gezocht naar alternatieven voor Hoge Sterkte Beton (HSB), logistieke uitvoeringswijzen en verkeerskundige en technische oplossingen. Nog niet t eerder is er zoveel belangstelling voor een prijsvraag geweest vanuit zoveel verschillende disciplines en invalshoeken.

Selectie
De ideeën zijn te verdelen in oplossingen die:

  • een alternatief zijn voor HSB;
  • de werkwijze om HSB aan te brengen verbeteren;
  • brugvarianten (zoals een brug over de brug of een brug over het werk);
  • verkeerskundige oplossingen.

Een deskundigenpanel heeft de ideeën vervolgens voorzien van commentaar op de selectiecriteria zoals:

  • verwachte verkeershinder van de oplossing;
  • kosten (zowel investerings- als vervolgkosten);
  • de generieke toepasbaarheid van het idee;
  • de licentiekosten.

Vervolgens heeft een onafhankelijke jury, onder voorzitterschap van mevrouw J. van Nieuwenhoven, mede op basis van het commentaar van de deskundigen en afweging met soortgelijke ideeën een oordeel gegeven.
De jury heeft tien finalisten aangewezen, die 100.000 euro krijgen om hun idee verder uit te werken.

De jury bestaat naast de voorzitter mevrouw J. van Nieuwenhoven
uit de volgende leden:
Dhr. L. Bouter (oud-directeur Rijkswaterstaat)
Dhr. E. Brinkman (Bouwend Nederland)
Dhr. Y. Dijkstra (Schuttevaer)
Dhr. T. Hendriks (ANWB)
Dhr. E. Horvat (oud-hoogleraar Technische Universiteit Delft)
Dhr. P. Oortwijn (ONRI: brancheorganisatie voor ingenieurs- en adviesbureaus)
Dhr. P. Rietveld (Vrije Universiteit)
Dhr. A. Toet (Koninklijk Nederlands Vervoer)

Vervolgtraject
De winnaars hebben tot 28 september 2009 de tijd om hun idee verder uit te werken. Dinsdag 13 oktober wordt de prijswinnaar bekend gemaakt. Het beste idee wint 500.000 euro. Als Rijkswaterstaat binnen vijf jaar één van deze ideeën toepast, dan ontvangt ook dit idee 500.000 euro. Dit laatste geldt ook voor het winnende idee.

Aanleiding prijsvraag
Nederland heeft in het hoofdwegennet een groot aantal bruggen. Om ook in de toekomst vlot en veilig van A naar B te kunnen reizen, moet in de komende jaren een groot aantal vaste stalen bruggen worden versterkt en gerenoveerd. Bij recente renovaties bleek de nieuw ontwikkelde werkwijze met het Hoge Sterkte Beton technisch een goed en duurzaam resultaat te garanderen. De werkwijze is echter complex en veroorzaakt veel verkeershinder.

Rijkswaterstaat is daarom vanuit het innovatieprogramma Wegen naar de Toekomst op zoek naar slimme ideeën om deze bruggen te kunnen renoveren met zo min mogelijk verkeershinder. Een innovatieprijs is een beproefd middel voor Rijkswaterstaat om samen met de markt tot nieuwe ideeën en werkwijzen te komen.

Meer informatie over de prijsvraag vindt u op: www.wegennaardetoekomst.nl/prijsvraag

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
In dit persbericht worden geen namen genoemd.
1) RWS wil de partijen de kans geven om octrooi aan te vragen. Dat impliceert geheimhoudingsplicht en anonimiteit.
2) Volgens de spelregels van de Europese aanbesteding mag je de jury niet beinvloeden door namen te noemen.
Op 13 oktober zijn de namen bekend.

Lees ook in Infrasite Nieuws: 500.000 euro voor beste idee renovatie stalen bruggen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart

Veel inzendingen op prijsvraag renovatie stalen bruggen | Infrasite

Veel inzendingen op prijsvraag renovatie stalen bruggen

Prijsvraag minder verkeershinder bij renovatie stalen bruggen

De prijsvraag ‘Minder verkeershinder bij renovatie stalen bruggen’ heeft 165 inzendingen opgeleverd van nationale en internationale bedrijven, advies- en ingenieursbureau’s, aannemers, productontwikkelaars, automatiseringsbedrijven en particulierenof combinaties hiervan. Rijkswaterstaat zoekt in deze prijsvraag naar ideeën voor de aanpak van renovatie van stalen bruggen met zo weinig mogelijk verkeershinder. Hierbij wordt gezocht naar alternatieven voor Hoge Sterkte Beton (HSB), logistieke uitvoeringswijzen en verkeerskundige en technische oplossingen. Nog niet t eerder is er zoveel belangstelling voor een prijsvraag geweest vanuit zoveel verschillende disciplines en invalshoeken.

Selectie
De ideeën zijn te verdelen in oplossingen die:

  • een alternatief zijn voor HSB;
  • de werkwijze om HSB aan te brengen verbeteren;
  • brugvarianten (zoals een brug over de brug of een brug over het werk);
  • verkeerskundige oplossingen.

Een deskundigenpanel heeft de ideeën vervolgens voorzien van commentaar op de selectiecriteria zoals:

  • verwachte verkeershinder van de oplossing;
  • kosten (zowel investerings- als vervolgkosten);
  • de generieke toepasbaarheid van het idee;
  • de licentiekosten.

Vervolgens heeft een onafhankelijke jury, onder voorzitterschap van mevrouw J. van Nieuwenhoven, mede op basis van het commentaar van de deskundigen en afweging met soortgelijke ideeën een oordeel gegeven.
De jury heeft tien finalisten aangewezen, die 100.000 euro krijgen om hun idee verder uit te werken.

De jury bestaat naast de voorzitter mevrouw J. van Nieuwenhoven
uit de volgende leden:
Dhr. L. Bouter (oud-directeur Rijkswaterstaat)
Dhr. E. Brinkman (Bouwend Nederland)
Dhr. Y. Dijkstra (Schuttevaer)
Dhr. T. Hendriks (ANWB)
Dhr. E. Horvat (oud-hoogleraar Technische Universiteit Delft)
Dhr. P. Oortwijn (ONRI: brancheorganisatie voor ingenieurs- en adviesbureaus)
Dhr. P. Rietveld (Vrije Universiteit)
Dhr. A. Toet (Koninklijk Nederlands Vervoer)

Vervolgtraject
De winnaars hebben tot 28 september 2009 de tijd om hun idee verder uit te werken. Dinsdag 13 oktober wordt de prijswinnaar bekend gemaakt. Het beste idee wint 500.000 euro. Als Rijkswaterstaat binnen vijf jaar één van deze ideeën toepast, dan ontvangt ook dit idee 500.000 euro. Dit laatste geldt ook voor het winnende idee.

Aanleiding prijsvraag
Nederland heeft in het hoofdwegennet een groot aantal bruggen. Om ook in de toekomst vlot en veilig van A naar B te kunnen reizen, moet in de komende jaren een groot aantal vaste stalen bruggen worden versterkt en gerenoveerd. Bij recente renovaties bleek de nieuw ontwikkelde werkwijze met het Hoge Sterkte Beton technisch een goed en duurzaam resultaat te garanderen. De werkwijze is echter complex en veroorzaakt veel verkeershinder.

Rijkswaterstaat is daarom vanuit het innovatieprogramma Wegen naar de Toekomst op zoek naar slimme ideeën om deze bruggen te kunnen renoveren met zo min mogelijk verkeershinder. Een innovatieprijs is een beproefd middel voor Rijkswaterstaat om samen met de markt tot nieuwe ideeën en werkwijzen te komen.

Meer informatie over de prijsvraag vindt u op: www.wegennaardetoekomst.nl/prijsvraag

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
In dit persbericht worden geen namen genoemd.
1) RWS wil de partijen de kans geven om octrooi aan te vragen. Dat impliceert geheimhoudingsplicht en anonimiteit.
2) Volgens de spelregels van de Europese aanbesteding mag je de jury niet beinvloeden door namen te noemen.
Op 13 oktober zijn de namen bekend.

Lees ook in Infrasite Nieuws: 500.000 euro voor beste idee renovatie stalen bruggen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart