RWS besteedt spoedreparaties vorstschade onderhands aan

Rijkswaterstaat herstelt met spoed vorstschade

Rijkswaterstaat gaat de vorstschade aan de wegen met spoed herstellen. Op een aantal van de getroffen wegen zijn inmiddels spoedreparaties uitgevoerd. Bovendien worden er aanvullende reparatiewerkzaamheden uitgevoerd. In totaal worden deze werkzaamheden begroot op 20 miljoen euro. Hierbij worden ook aangrenzende wegvakken van de beschadigde locaties meegenomen in het onderhoud.

In verband met het spoedeisende karakter van de reparatiewerkzaamheden is contact geweest met Bouwend Nederland. Rijkswaterstaat hanteert namelijk de uitzonderingsclausule van de Europese aanbestedingsregels en zal onderhands aanbesteden.

20 kilometer spoedreparatie
De wegvakken waar de veiligheid en doorstroming in het geding komen, zijn direct aangepakt.

Er hebben inmiddels al spoedreparaties plaatsgevonden over een totale lengte van 20 kilometer. Dit betreft veelal de kleinere gaten en asfaltnaden. Ook is inmiddels op 3 plekken over een lengte van 2,5 km nieuw asfalt aangelegd. Resteert momenteel nog ca. 26 km rijstroken waar het asfalt nog vernieuwd moet worden de komende tijd.

De komende maand worden de spoedreparaties afgerond en worden langere wegvakken ook duurzaam gerepareerd en geasfalteerd. Het moment waarop dit kan plaatsvinden hangt af van de technische uitvoerbaarheid door de markt, het moment dat de verkeershinder beperkt is en de weersomstandigheden (temperatuur, neerslag).

Het betreft vooralsnog navolgende wegvakken:
A1 Eemnes
A4 bij Delft
A4 ter hoogte van Prins Clausplein
A6 tussen Hollandse brug en knooppunt Muiderberg
A6 tussen Lelystad en Lelystad-Noord
A7 tussen Scheemda en Winschoten
A7 bij Bolsward
A7 tussen Drachten en Marum
A7 tussen Heereveen-Joure-Drachten
A9 tussen Wijkertunnel en krommenie
A10 bij Zeeburgertunnel
A15 zuidelijke ring Rotterdam
A16 Zuidzijde bij Rotterdam
A28 tussen Meppel en Hoogeveen
A32 bij aquaduct Akkrum

Vorstschade
Op ongeveer 0,2 procent van het hoofdwegennet is vorstschade ontstaan. De schade treedt vooral op bij oudere wegdekken.

Het asfalt op de snelwegen ondervindt elk jaar zogeheten winterschade. Door vorst raken er meer steentjes los van het wegdek dan normaal. Lange periodes van (extreme) vorst komt maar heel weinig voor en veroorzaken grotere schade. Hoe ouder het wegdek, hoe gevoeliger het is voor vorstschade

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat

RWS besteedt spoedreparaties vorstschade onderhands aan | Infrasite

RWS besteedt spoedreparaties vorstschade onderhands aan

Rijkswaterstaat herstelt met spoed vorstschade

Rijkswaterstaat gaat de vorstschade aan de wegen met spoed herstellen. Op een aantal van de getroffen wegen zijn inmiddels spoedreparaties uitgevoerd. Bovendien worden er aanvullende reparatiewerkzaamheden uitgevoerd. In totaal worden deze werkzaamheden begroot op 20 miljoen euro. Hierbij worden ook aangrenzende wegvakken van de beschadigde locaties meegenomen in het onderhoud.

In verband met het spoedeisende karakter van de reparatiewerkzaamheden is contact geweest met Bouwend Nederland. Rijkswaterstaat hanteert namelijk de uitzonderingsclausule van de Europese aanbestedingsregels en zal onderhands aanbesteden.

20 kilometer spoedreparatie
De wegvakken waar de veiligheid en doorstroming in het geding komen, zijn direct aangepakt.

Er hebben inmiddels al spoedreparaties plaatsgevonden over een totale lengte van 20 kilometer. Dit betreft veelal de kleinere gaten en asfaltnaden. Ook is inmiddels op 3 plekken over een lengte van 2,5 km nieuw asfalt aangelegd. Resteert momenteel nog ca. 26 km rijstroken waar het asfalt nog vernieuwd moet worden de komende tijd.

De komende maand worden de spoedreparaties afgerond en worden langere wegvakken ook duurzaam gerepareerd en geasfalteerd. Het moment waarop dit kan plaatsvinden hangt af van de technische uitvoerbaarheid door de markt, het moment dat de verkeershinder beperkt is en de weersomstandigheden (temperatuur, neerslag).

Het betreft vooralsnog navolgende wegvakken:
A1 Eemnes
A4 bij Delft
A4 ter hoogte van Prins Clausplein
A6 tussen Hollandse brug en knooppunt Muiderberg
A6 tussen Lelystad en Lelystad-Noord
A7 tussen Scheemda en Winschoten
A7 bij Bolsward
A7 tussen Drachten en Marum
A7 tussen Heereveen-Joure-Drachten
A9 tussen Wijkertunnel en krommenie
A10 bij Zeeburgertunnel
A15 zuidelijke ring Rotterdam
A16 Zuidzijde bij Rotterdam
A28 tussen Meppel en Hoogeveen
A32 bij aquaduct Akkrum

Vorstschade
Op ongeveer 0,2 procent van het hoofdwegennet is vorstschade ontstaan. De schade treedt vooral op bij oudere wegdekken.

Het asfalt op de snelwegen ondervindt elk jaar zogeheten winterschade. Door vorst raken er meer steentjes los van het wegdek dan normaal. Lange periodes van (extreme) vorst komt maar heel weinig voor en veroorzaken grotere schade. Hoe ouder het wegdek, hoe gevoeliger het is voor vorstschade

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat