500.000 euro voor beste idee renovatie stalen bruggen

Prijsvraag minder verkeershinder bij renovatie stalen bruggen

Rijkswaterstaat is op zoek naar slimme ideeën om bruggen te renoveren met zo min mogelijk verkeershinder. Het beste idee wint 500.000 euro. Een innovatieprijs als deze is een beproefd middel voor Rijkswaterstaat om samen met de markt tot nieuwe ideeën en werkwijzen te komen.

Nederland heeft in het hoofdwegennet een groot aantal bruggen. Om ook in de toekomst vlot en veilig van A naar B te reizen, moet in de komende jaren een groot aantal vaste stalen bruggen worden versterkt en gerenoveerd. Bij recente renovaties bleek een nieuw ontwikkelde werkwijze technisch goed. Toch gaat Rijkswaterstaat op zoek naar een methode die minder verkeershinder tot gevolg heeft.

De kosten van files en het aanpakken van één brug zijn aanmerkelijk hoger dan het te winnen bedrag van een half miljoen euro. Rijkswaterstaat wil de totale kosten omlaag brengen door middel van een creatief idee. Hierdoor wordt geld bespaard én verkeershinder beperkt.

Toepassing nieuwe techniek
De nieuw ontwikkelde techniek, Hoogsterkte Beton (HSB), is recent toegepast bij de renovatie van twee stalen bruggen: de A16 Moerdijkbrug en de A27 Brug bij Hagestein. Hierbij werd de asfaltlaag van de brug verwijderd, waarna de staalconstructie is gerepareerd. Dit is een techniek met een duurzaam resultaat. Wel is de uitvoering is complex en ondervindt de weggebruiker veel hinder tijdens de werkzaamheden. HSB is namelijk arbeidsintensief. Ook mogen er nauwelijks trillingen tijdens de verwerking in het brugdeel zijn, waardoor een compleet brugdeel moet worden afgesloten tijdens de renovatie.

Innovatieprijs: markt stimuleren
De innovatieprijs is bedoeld om de markt te stimuleren met nieuwe methoden voor de renovatie te komen. Daarbij kunnen ideeën ingediend worden in drie richtingen:

  • Een manier waarop sneller met HSB kan worden gewerkt;
  • Een geheel nieuwe technologie om een stalen brug te versterken;
  • Een verkeerskundige oplossing, waardoor het verkeer minder last heeft van langdurige werkzaamheden aan een brug.

De inzendingen kunnen tot 10 april 2009 ingediend worden.

Deelnemen aan de prijsvraag staat open voor iedereen. Met uitzondering van juryleden en bedrijven en/of organisaties waarvoor zij werken.

De jury
Een jury, onder voorzitterschap van mevrouw J. van Nieuwenhoven, zal de inzendingen beoordelen. De jury bestaat uit:

  • Dhr. E. Brinkman (Bouwend Nederland)
  • Mevr. A. Jorritsma (Schuttevaer)
  • Dhr. T. Hendriks (ANWB)
  • Dhr. E. Horvat (Technische Universiteit Delft)
  • Dhr. E. Nijpels (ONRI: brancheorganisatie voor ingenieur- en adviesbureaus)
  • Dhr. P. Rietveld (Vrije Universiteit)
  • Dhr. A. Toet (Koninklijk Nederlands Vervoer)

Informatie
Rijkswaterstaat organiseert twee informatiebijeenkomsten in Utrecht op:

  • Woensdag 11 februari van 19.00 uur tot 21.00 uur’
  • Donderdag 12 februari van 10.00 uur tot 12.00 uur.

Aanmelden kan via studiownt@rws.nl

Meer informatie over deze innovatieprijs vindt u op de website: www.wegennaardetoekomst.nl/prijsvraag

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Project Renovatie Bruggen: onderzoek kunstwerken (19-09-2008)

Voor 10 stalen bruggen binnen vijf jaar maatregelen nodig (02-04-2008)

Bruggen en viaducten nader onderzocht (03-10-2007)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart