Akkoord over Ruit Eindhoven

Minister noemt regio Eindhoven-Helmond nationaal speerpunt

De Ruit rond Eindhoven komt er. De verkenning, waarin nut en noodzaak uitgebreid is beschreven, is vastgesteld. Verkeersminister C. Eurlings noemt de komst van een Ruit rond Eindhoven ‘een nationaal speerpunt’.

Dit bleek tijdens het halfjaarlijkse bestuurlijk overleg met verkeersgedeputeerde C. van Nieuwenhuizen en de wethouders E. van Merrienboer (Eindhoven/SRE) en W. Willems (Breda, namens BrabantStad).

Als er in de regio Eindhoven-Helmond geen maatregelen worden genomen om de bereikbaarheid en leefbaarheid te verbeteren, nemen de problemen in de periode naar 2020 fors toe. Dit betekent dat de regio slechter bereikbaar wordt en daarmee ook de rest van Nederland. Dit leidt tot economische schade en een slechte concurrentiepositie.

De verkeersproblematiek rond Eindhoven-Helmond staat al jaren op de agenda. Verkeersgedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen: “Met het vaststellen van de verkenning hebben we een mijlpaal bereikt: het voltooien van de Ruit is een stuk dichterbij. Naast opwaardering van de N279 komt er ook een nieuwe oost-westverbinding. Hoe deze nieuwe verbinding er exact uit komt te zien, moet nog worden bepaald”.

Bereikbaarheidsprogramma

De ruit is onderdeel van een compleet ruimtelijk en bereikbaarheidsprogramma voor de regio. Zo komen er nieuwe HOV (hoogwaardig openbaar vervoer)- lijnen en wordt er gewerkt aan een nieuw NS-station in Eindhoven (nabij Eindhoven Airport). In samenhang met de versterking van de bufferfunctie van het gebied tussen Eindhoven en Helmond, komen er twee ‘natuurbruggen’ (verbinding Strabrechtseheide en over de nieuwe oostwestverbinding). Ook wordt er gewerkt het verbeteren van snelle treinverbindingen richting Aken, Düsseldorf en in de richting Breda-Antwerpen (aanhaken op HSL-zuid).

Prioriteiten

Bij de uitwerking krijgen de volgende projecten prioriteit:

1. een verdere concretisering van de plannen voor de Ruit (N279, oost-westverbinding als de oplossing van de bereikbaarheidsproblemen aan de oostkant van Eindhoven);

2. een samenhangende, ruimtelijke aanpak van het middengebied Eindhoven en Helmond, waarin bescherming en uitbreiding van de groene en blauwe infrastructuur voorrang krijgen;

3. een samenhangende ruimtelijke aanpak van de A2-ontwikkelingszone, de stedelijke centra en de verstedelijkingsopgaven.

Totale kosten bedragen € 2,3 miljard. Dit moet via reguliere middelen en aanvullende oplossingen bijeen worden gebracht, zoals gebiedsontwikkeling, PPS-constructies, private bijdragen voor concrete investeringen en het genereren van regionale inkomsten. In de MobiliteitsAanpak heeft de minister

€ 1,37 miljard gereserveerd (voor de periode tot 2020) voor vergroting van de capaciteit en de robuustheid van het totale wegennet waaronder ook de regio Eindhoven. Hoe groot dat deel is, wordt waarschijnlijk dit voorjaar bekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant

Akkoord over Ruit Eindhoven | Infrasite

Akkoord over Ruit Eindhoven

Minister noemt regio Eindhoven-Helmond nationaal speerpunt

De Ruit rond Eindhoven komt er. De verkenning, waarin nut en noodzaak uitgebreid is beschreven, is vastgesteld. Verkeersminister C. Eurlings noemt de komst van een Ruit rond Eindhoven ‘een nationaal speerpunt’.

Dit bleek tijdens het halfjaarlijkse bestuurlijk overleg met verkeersgedeputeerde C. van Nieuwenhuizen en de wethouders E. van Merrienboer (Eindhoven/SRE) en W. Willems (Breda, namens BrabantStad).

Als er in de regio Eindhoven-Helmond geen maatregelen worden genomen om de bereikbaarheid en leefbaarheid te verbeteren, nemen de problemen in de periode naar 2020 fors toe. Dit betekent dat de regio slechter bereikbaar wordt en daarmee ook de rest van Nederland. Dit leidt tot economische schade en een slechte concurrentiepositie.

De verkeersproblematiek rond Eindhoven-Helmond staat al jaren op de agenda. Verkeersgedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen: “Met het vaststellen van de verkenning hebben we een mijlpaal bereikt: het voltooien van de Ruit is een stuk dichterbij. Naast opwaardering van de N279 komt er ook een nieuwe oost-westverbinding. Hoe deze nieuwe verbinding er exact uit komt te zien, moet nog worden bepaald”.

Bereikbaarheidsprogramma

De ruit is onderdeel van een compleet ruimtelijk en bereikbaarheidsprogramma voor de regio. Zo komen er nieuwe HOV (hoogwaardig openbaar vervoer)- lijnen en wordt er gewerkt aan een nieuw NS-station in Eindhoven (nabij Eindhoven Airport). In samenhang met de versterking van de bufferfunctie van het gebied tussen Eindhoven en Helmond, komen er twee ‘natuurbruggen’ (verbinding Strabrechtseheide en over de nieuwe oostwestverbinding). Ook wordt er gewerkt het verbeteren van snelle treinverbindingen richting Aken, Düsseldorf en in de richting Breda-Antwerpen (aanhaken op HSL-zuid).

Prioriteiten

Bij de uitwerking krijgen de volgende projecten prioriteit:

1. een verdere concretisering van de plannen voor de Ruit (N279, oost-westverbinding als de oplossing van de bereikbaarheidsproblemen aan de oostkant van Eindhoven);

2. een samenhangende, ruimtelijke aanpak van het middengebied Eindhoven en Helmond, waarin bescherming en uitbreiding van de groene en blauwe infrastructuur voorrang krijgen;

3. een samenhangende ruimtelijke aanpak van de A2-ontwikkelingszone, de stedelijke centra en de verstedelijkingsopgaven.

Totale kosten bedragen € 2,3 miljard. Dit moet via reguliere middelen en aanvullende oplossingen bijeen worden gebracht, zoals gebiedsontwikkeling, PPS-constructies, private bijdragen voor concrete investeringen en het genereren van regionale inkomsten. In de MobiliteitsAanpak heeft de minister

€ 1,37 miljard gereserveerd (voor de periode tot 2020) voor vergroting van de capaciteit en de robuustheid van het totale wegennet waaronder ook de regio Eindhoven. Hoe groot dat deel is, wordt waarschijnlijk dit voorjaar bekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant