€ 43 miljoen voor wegen Brabant

Lobby voor aanpak A58-A67 succesvol

De doorstroming op delen van zowel de A67 als de A58 wordt verbeterd. Hierdoor wordt het verkeersveiliger. De provincie, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en de vijf grote steden in Noord-Brabant zijn tevreden met de € 43 miljoen die minister C. Eurlings hiervoor ter beschikking stelt. De lobby heeft zijn nut bewezen.

Het totale budget van het Actieprogramma Wegen, waar de plannen in benoemd zijn, bedraagt € 200 miljoen. Brabant ontvangt dus een aanzienlijk deel. Het geld is bedoeld voor knelpunten die snel (uiterlijk 2012) opgelost kunnen worden.

A67

Op de A67 wordt een pakket maatregelen uitgevoerd dat is gericht op het verbeteren van de doorstroming voor het vrachtverkeer. Zo worden de viaducten bij Geldrop en Someren verbreed waardoor in- en uitvoegstroken verlengd kunnen worden. De verkeerssignalering op de A67 wordt uitgebreid met het traject Asten – Someren (in beide richtingen) zodat automobilisten tijdig kunnen anticiperen op files. Enkele aansluitingen worden aangepast. De totale kosten bedragen € 18,6 miljoen. Om de problemen op de lange termijn aan te pakken is een verkenning gestart voor het traject Belgische grens – Eindhoven – Venlo – Duitse grens.

A58

Bij de A58 wordt onder meer een derde rijstrook aangelegd tussen de knooppunten Galder en Sint Annabosch, wordt de aansluiting Etten-Leur/Vosdonk aangepast en komt er een calamiteitendoorsteek bij het viaduct Oirschot. De totale kosten A58 bedragen ruim € 19 miljoen. Ook voor deze rijksweg loopt er een verkenning tussen de Zeeuwse grens-Eindhoven om de problematiek op de lange termijn duurzaam op te lossen.

Verkeersgedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen: “Het aandeel vrachtverkeer op de A67 is gigantisch. Het is een muur van vrachtwagens. Ondertussen is de aanleg van de Tweede Maasvlakte begonnen en zal de groei van goederen door Brabant de komende jaren alleen maar toenemen. Voordat de Ruit rond Eindhoven gereed is, zijn we jaren verder; vandaar dat deze maatregelen die op relatief korte termijn uitgevoerd kunnen worden, heel belangrijk zijn”.

Brabant krijgt, naast de bijdragen voor de A67- en de A58, ook circa € 5 miljoen voor een aantal generieke maatregelen waarmee menskracht betaald kan worden om de verkeerscentrale Zuid-Nederland uit te breiden en incidentmanagement in te voeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Noord-Brabant

€ 43 miljoen voor wegen Brabant | Infrasite

€ 43 miljoen voor wegen Brabant

Lobby voor aanpak A58-A67 succesvol

De doorstroming op delen van zowel de A67 als de A58 wordt verbeterd. Hierdoor wordt het verkeersveiliger. De provincie, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en de vijf grote steden in Noord-Brabant zijn tevreden met de € 43 miljoen die minister C. Eurlings hiervoor ter beschikking stelt. De lobby heeft zijn nut bewezen.

Het totale budget van het Actieprogramma Wegen, waar de plannen in benoemd zijn, bedraagt € 200 miljoen. Brabant ontvangt dus een aanzienlijk deel. Het geld is bedoeld voor knelpunten die snel (uiterlijk 2012) opgelost kunnen worden.

A67

Op de A67 wordt een pakket maatregelen uitgevoerd dat is gericht op het verbeteren van de doorstroming voor het vrachtverkeer. Zo worden de viaducten bij Geldrop en Someren verbreed waardoor in- en uitvoegstroken verlengd kunnen worden. De verkeerssignalering op de A67 wordt uitgebreid met het traject Asten – Someren (in beide richtingen) zodat automobilisten tijdig kunnen anticiperen op files. Enkele aansluitingen worden aangepast. De totale kosten bedragen € 18,6 miljoen. Om de problemen op de lange termijn aan te pakken is een verkenning gestart voor het traject Belgische grens – Eindhoven – Venlo – Duitse grens.

A58

Bij de A58 wordt onder meer een derde rijstrook aangelegd tussen de knooppunten Galder en Sint Annabosch, wordt de aansluiting Etten-Leur/Vosdonk aangepast en komt er een calamiteitendoorsteek bij het viaduct Oirschot. De totale kosten A58 bedragen ruim € 19 miljoen. Ook voor deze rijksweg loopt er een verkenning tussen de Zeeuwse grens-Eindhoven om de problematiek op de lange termijn duurzaam op te lossen.

Verkeersgedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen: “Het aandeel vrachtverkeer op de A67 is gigantisch. Het is een muur van vrachtwagens. Ondertussen is de aanleg van de Tweede Maasvlakte begonnen en zal de groei van goederen door Brabant de komende jaren alleen maar toenemen. Voordat de Ruit rond Eindhoven gereed is, zijn we jaren verder; vandaar dat deze maatregelen die op relatief korte termijn uitgevoerd kunnen worden, heel belangrijk zijn”.

Brabant krijgt, naast de bijdragen voor de A67- en de A58, ook circa € 5 miljoen voor een aantal generieke maatregelen waarmee menskracht betaald kan worden om de verkeerscentrale Zuid-Nederland uit te breiden en incidentmanagement in te voeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Noord-Brabant