Groeicontract Hansweert-Krammersluizen gegund

Innovatief contract van start

Rijkswaterstaat besteedt onderhoud belangrijke vaarroute uit

Rijkswaterstaat Zeeland geeft GTI Energy & Infra opdracht om de vaarweg Hansweert-Krammersluizen te gaan beheren en onderhouden. In plaats van tientallen contracten met verschillende aannemers is nu één contract met één leverancier gesloten. Deze marktpartij coördineert ook de uitvoering. Uniek is bovendien dat beide partijen samen één kantoor betrekken. Dit zogenaamde groeicontract is de eerste stap naar een lange termijn Service Provider Contract. Het centraal stellen van ‘service’ past in de toekomstvisie van Rijkswaterstaat. Marktwerking en tevredenheid van de gebruiker nemen daarbij een belangrijke plaats in.

Groeimodel

Vijfenveertig kilometer lang is de vaarroute tussen de sluizen van Hansweert (Kanaal van Zuid-Beveland) noordwaarts tot en met de Krammersluizen. Een traject met veel beroeps- en pleziervaart. De route doorkruist onder meer het belangrijke natuurgebied de Oosterschelde. Tot 2011 zorgt GTI Energy & Infra voor het beheer en het onderhoud van alle elektromechanische en werktuigbouwkundige installaties. Dan zal de nu in gang gezette ontwikkeling leiden tot de gunning van een voldragen Service Provider Contract waar ook civiele werkzaamheden onderdeel van uit gaan maken. Daarmee moeten zowel Rijkswaterstaat als markt goed uit de voeten kunnen. Tot die tijd volgen opdrachtgever en opdrachtnemer een groeimodel op weg daarheen. Het contract, 23,3 miljoen euro groot, betreft het vast en variabel onderhoud. Bij deze nieuwe vorm van aanbesteden heeft Rijkswaterstaat goed geluisterd naar marktpartijen. Ook is gekozen voor kwaliteit (60%) boven de laagste prijs (40%).

Samen zoeken naar de beste manieren

Rijkswaterstaat kan leren van de proef en wil ervaring delen. De corridor is representatief voor alle ‘natte’ installaties van de organisatie: bruggen, maritieme signalering, een verkeersleidingpost en sluizen.. De proef maakt deel uit van PIM: het Partnerprogramma Infrastructuur Management. Hierin zoeken Rijkswaterstaat en zusterorganisaties uit Engeland en Vlaanderen, samen met marktpartijen, naar de beste manieren om beheer en onderhoud te doen. Wetenschappers en andere marktpartijen volgen de proeven en denken mee over de experimenten in Zeeland. Een aantal organisaties uit de bouw en universiteiten zijn aangesloten.

Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, werkt voor u aan droge voeten, voldoende en schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Zeeland

Groeicontract Hansweert-Krammersluizen gegund | Infrasite

Groeicontract Hansweert-Krammersluizen gegund

Innovatief contract van start

Rijkswaterstaat besteedt onderhoud belangrijke vaarroute uit

Rijkswaterstaat Zeeland geeft GTI Energy & Infra opdracht om de vaarweg Hansweert-Krammersluizen te gaan beheren en onderhouden. In plaats van tientallen contracten met verschillende aannemers is nu één contract met één leverancier gesloten. Deze marktpartij coördineert ook de uitvoering. Uniek is bovendien dat beide partijen samen één kantoor betrekken. Dit zogenaamde groeicontract is de eerste stap naar een lange termijn Service Provider Contract. Het centraal stellen van ‘service’ past in de toekomstvisie van Rijkswaterstaat. Marktwerking en tevredenheid van de gebruiker nemen daarbij een belangrijke plaats in.

Groeimodel

Vijfenveertig kilometer lang is de vaarroute tussen de sluizen van Hansweert (Kanaal van Zuid-Beveland) noordwaarts tot en met de Krammersluizen. Een traject met veel beroeps- en pleziervaart. De route doorkruist onder meer het belangrijke natuurgebied de Oosterschelde. Tot 2011 zorgt GTI Energy & Infra voor het beheer en het onderhoud van alle elektromechanische en werktuigbouwkundige installaties. Dan zal de nu in gang gezette ontwikkeling leiden tot de gunning van een voldragen Service Provider Contract waar ook civiele werkzaamheden onderdeel van uit gaan maken. Daarmee moeten zowel Rijkswaterstaat als markt goed uit de voeten kunnen. Tot die tijd volgen opdrachtgever en opdrachtnemer een groeimodel op weg daarheen. Het contract, 23,3 miljoen euro groot, betreft het vast en variabel onderhoud. Bij deze nieuwe vorm van aanbesteden heeft Rijkswaterstaat goed geluisterd naar marktpartijen. Ook is gekozen voor kwaliteit (60%) boven de laagste prijs (40%).

Samen zoeken naar de beste manieren

Rijkswaterstaat kan leren van de proef en wil ervaring delen. De corridor is representatief voor alle ‘natte’ installaties van de organisatie: bruggen, maritieme signalering, een verkeersleidingpost en sluizen.. De proef maakt deel uit van PIM: het Partnerprogramma Infrastructuur Management. Hierin zoeken Rijkswaterstaat en zusterorganisaties uit Engeland en Vlaanderen, samen met marktpartijen, naar de beste manieren om beheer en onderhoud te doen. Wetenschappers en andere marktpartijen volgen de proeven en denken mee over de experimenten in Zeeland. Een aantal organisaties uit de bouw en universiteiten zijn aangesloten.

Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, werkt voor u aan droge voeten, voldoende en schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Zeeland