Groot Onderhoud Hoofdwegennet eerste kwartaal 2008

Den Haag – Op 25 augustus 2008 heeft Minister Eurlings van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een brief gezonden aan de Tweede Kamer over de Voortgangsrapportage Groot Onderhoud Hoofdwegennet eerste kwartaal 2008.

Hieronder leest u de volledig brief 200848668798 voortgangsrapportage Groot Onderhoud Hoofdwegennet eerste kwartaal 2008. Kamerstuk | 2008-08-25.

Geachte voorzitter,

Hierbij stuur ik u de rapportage Groot Onderhoud over het tweede kwartaal van 2008. Aanleiding is de motie ingediend door het kamerlid Van Hijum c.s. (TK, nr 30 300 A 26; begrotingsbehandeling Verkeer en Waterstaat op 7 december 2005). Deze rapportage is een vervolg op de voortgangsrapportages in 2006 en 2007 en op de eerste kwartaalrapportage 2008. Met name wordt de periode 1 april t/m 30 juni 2008 belicht.

Ik ga achtereenvolgens in op de volgende onderwerpen:

• Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden;

• Flankerende maatregelen;

• Beleving door weggebruikers;

• Communicatie.

Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden

In genoemde motie word ik verzocht de extra fileoverlast als gevolg van Groot Onderhoud te beperken tot maximaal 5%, waarmee het aandeel fileoverlast door werkzaamheden in totaal maximaal 10% wordt (dus een verdubbeling van het gemiddelde percentage in voorgaande jaren). De totale filezwaarte bedroeg in het tweede kwartaal van 2008 4,4 miljoen kilometerminuten. Dit is 2,3% lager dan de filezwaarte in dezelfde periode in 2007. Hiermee komt de totale filezwaarte vanaf januari op 8,2 miljoen kilometerminuten waarvan 3,9% wordt veroorzaakt door werkzaamheden.

De zwaarste files door werkzaamheden stonden in het tweede kwartaal van 2008 op de A2 van Utrecht naar ’s Hertogenbosch bij Culemborg, gevolgd door de A16 van Rotterdam naar Breda bij Klaverpolder.

Het aandeel filezwaarte door werkzaamheden ten opzichte van de totale filezwaarte in het tweede kwartaal van 2008 is vergeleken met het overeenkomstige kwartaal van 2007 licht gedaald van 5,9% naar 5,1%. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008 is het percentage in het tweede kwartaal van 2008 gestegen van 2,5% naar 5,1%.

Bovengenoemde cijfers zijn gebaseerd op registratie door het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) alsmede op analyses en onderzoeken door de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat. Inbegrepen zijn alle wegwerkzaamheden in het kader van MIRT, ZSM en Variabel Onderhoud.

In bijlage 1 vindt u de belangrijkste trajecten waarop grootschalige werkzaamheden zijn uitgevoerd in het 2e kwartaal van 2008. Voor een overzicht van de projecten die in 2008 zijn gestart en beëindigd, treft u de stand per 1 juli 2008 in bijlage 2 aan.

Flankerende maatregelen

Er is afgesproken dat bij grootschalige werkzaamheden, waarbij de kans op aanzienlijke hinder aanwezig is, gezocht wordt naar alternatieven op het gebied van mobiliteitsmanagement. Hiermee wordt bereikt dat bij wegwerkzaamheden in het kader van Groot Onderhoud de filedruk vermindert doordat minder automobilisten de weg opgaan. Bovendien heeft de automobilist een keuzemogelijkheid.

Ook in het tweede kwartaal van 2008 is ingezet op het aanbieden van extra openbaar vervoer tegen gereduceerd tarief. De weggebruiker kan tegen gereduceerd tarief gebruik maken van een alternatief vervoermiddel of het risico nemen om in de file terecht te komen. Dit komt neer op het aanbieden van gunstige mogelijkheden per trein, boot of bus. Met de vervoerders NS en Connexxion zijn afspraken gemaakt over de inzet van een zogenaamd vanAnaarBeter-kaartje, waarmee voor een aantrekkelijke prijs per openbaar vervoer langs de wegwerkzaamheden in de weekenden kan worden gereisd. Het vanAnaarBeter-kaartje is verkrijgbaar bij NS-automaten en in de bus.

Dit OV-alternatief is in het tweede kwartaal ingezet op twee trajecten:

Periode: 5/6 en 26/27 april; Regio: Limburg; Locatie: A2 Maasbracht – Kerensheide;

Periode: 4 weekenden eind maart en begin april; Regio: Zuid-Holland; Locatie: A4 Leiden- Burgerveen.

Daarnaast is er in het tweede kwartaal een aantal andere mogelijkheden aangeboden in het kader van mobiliteitsmanagement:

A2-corridor: Het betreft een breed scala aan maatregelen in het kader van het bereikbaar houden van Utrecht en grootschalige werkzaamheden aan de corridor, waaronder:

• Het voorbereiden van “spitsmijden” (de automobilist financieel belonen voor niet reizen in de spits).

• Het in samenwerking met Prorail en NS inrichten van een tijdelijk overstappunt bij station Best om weggebruikers bij het werk langs de A2 in Brabant een goede overstap te bieden. Het overstappunt biedt automobilisten een slim alternatief voor de file als gevolg van de wegwerkzaamheden aan de A2. Automobilisten kunnen de auto gratis parkeren bij Station Best en overstappen op de Intercity richting Utrecht en Schiphol, die tot eind 2010 een extra stop maakt in Best. Op het traject tussen Eindhoven en Utrecht scheelt dat gemiddeld 35 minuten ten opzichte van de weg. Bij het station in Best zijn 475 extra parkeerplaatsen gerealiseerd en automobilisten krijgen reistijdeninformatie aangeboden op borden langs de A2. De informatie wordt voortduren aangepast aan de werkelijke situatie zodat A2 gebruikers een goede vergelijking kunnen maken tussen de duur van hun reis per auto of per trein. De tijdelijke extra voorzieningen zijn op 7 april 2008 in gebruik genomen.

• Het stimuleren van e-werken (telewerken) bij bedrijven in de omgeving van Utrecht in verband met werkzaamheden aan de invalswegen van Utrecht West langs de A2 (Utrecht Bereikbaar, A2 Corridor).

* A1/A6: Het op de agenda plaatsen van e-werken bij bedrijven in de omgeving van Almere en ’t Gooi in verband met werkzaamheden.

* A16 Moerdijkbrug: Inzet Filemijden (= spitsmijden). Automobilisten krijgen in deze proef vier euro bijgeschreven op hun rekening als ze tijdens de avondspits (15.00 uur tot 19.00 uur) niet over de Moerdijkbrug richting Breda rijden. 2700 automobilisten doen mee, waarvan enkele honderden per dag de avondspits op de brug ook daadwerkelijk mijden.

• Voor het sturen van de verkeersstromen rond de A16 Moerdijkbrug zijn tekstkarren met actuele reistijdschattingen ingezet, dat is nog niet eerder op deze schaal gebeurd.

Beleving door weggebruikers

Door middel van belevingsonderzoeken wordt vanaf 2006 ieder kwartaal de mate van tevredenheid van automobilisten en vrachtwagenchauffeurs gemeten over de wijze waarop Rijkswaterstaat werken uitvoert. Ook in het tweede kwartaal van 2008 is er weer een belevingsonderzoek gedaan. De resultaten zijn vergeleken met de overeenkomstige periode van 2007.

Een meerderheid van de weggebruikers is tevreden over de manier waarop hinder door werkzaamheden wordt beperkt (60%). De tevredenheid is daarmee ongeveer gelijk aan de overeenkomstige periode in 2007. Het aandeel ontevreden weggebruikers stijgt ten opzichte van de overeenkomstige periode van vorig jaar in het 2e kwartaal van 10% naar 15%. In vergelijking met 3 maanden geleden is het aantal weggebruikers dat meer last heeft van wegwerkzaamheden gestegen van 12% naar 15% en daalt de tevredenheid van 67% naar 60%.

Aangaande de informatie over werkzaamheden voorafgaand aan het passeren van werkzaamheden is 73% van de weggebruikers tevreden en 16% ontevreden. Vorig jaar in de vergelijkbare periode was 71% van de weggebruikers tevreden en 17% ontevreden. Over informatie ter plaatse van de werkzaamheden is 79% van de weggebruikers tevreden en 7% ontevreden. Dit is ongeveer vergelijkbaar met de overeenkomstige periode van vorig jaar.

De belangrijkste oorzaak voor de ontevredenheid voor de weggebruiker zijn het blijven staan van borden wanneer er niet zichtbaar gewerkt wordt, het te laat of onduidelijk aangeven van wegwerkzaamheden en vervelend rijgedrag van medeweggebruikers. Vrachtwagenchauffeurs zijn met name niet tevreden over de smalle rijstroken.

Communicatie

In het tweede kwartaal zijn er twee top tien advertenties verschenen, die informeerden over de werkzaamheden in de maanden mei en juni. In de tweede helft van juni, is de campagne ‘Ga goed voorbereid op weg’ herhaald. De vele werkzaamheden die van de zomer op stapel staan, waren hiervoor de aanleiding. Daarnaast is eind juni nog een persbericht gestuurd om de zomerwerkzaamheden, met name in Zuid Holland, aan te kondigen.

Sinds dit jaar worden zogeheten “smiley’s” ingezet om de lengte van werkzaamheden aan te geven. Het idee is om bij lange werkzaamheden met borden de lengte van de afzetting aan te geven: hoe dichter de weggebruiker het einde van de afzetting nadert, des te groter wordt de ‘smile’ op het bord langs de weg (nog 5 km, nog 4 km, nog 3 km enz). Aanleiding is een kleine proef die Rijkswaterstaat eind vorig jaar bij werkzaamheden op de A1 in de oosten van het land hield. Daar kwamen positieve reacties op bij de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002 waarna werd besloten de “smiley’s” ook elders in te zetten. De “smiley’s” worden vooral ingezet bij langlopende projecten die over een lang traject plaatsvinden. Overigens worden dergelijke borden ook in Duitsland en Oostenrijk toegepast.

De landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002 kreeg het tweede kwartaal ruim 14.000 meldingen (telefoontjes, e-mail, via Postbus 51, etc). Circa 3000 van deze meldingen hadden betrekking op Groot Onderhoud. De internetsite www.vanAnaarBeter.nl zal een rol blijven spelen in het faciliteren van de weggebruiker om goed voorbereid op reis te gaan.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

Bijlagen

U vindt de bijlagen op www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/kamerstukken

# 200848668798 bijlage 1 voortgangsrapportage Groot Onderhoud Hoofdwegennet eerste kwartaal 2008. Bijlage | 2008-08-25
# 200848668798 bijlage 2 voortgangsrapportage Groot Onderhoud Hoofdwegennet eerste kwartaal 2008. Bijlage | 2008-08-25

Bekijk de grafiek ‘Overzicht ontwikkeling filezwaarte door werkzaamheden’ op InfraWeblogs.nl!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding