Stootjuk

Een stootblok of stootjuk is een spoorbeëindigingsconstructie welke geplaatst wordt aan het einde van sporen. Stootjukken zijn meestal vastgeklemd aan de rails en zijn gemaakt van een combinatie van hout en ijzer (staal) of alleen staal. Tijdelijke blokkades bij werkzaamheden aan spoorlijnen bestaan stootjukken uit twee ijzeren staven welke in een kruis zijn gezet. Het is niet de bedoeling van stootjukken om daadwerkelijk in aanraking met een trein te komen, net zoals het niet de bedoeling is dat de kreukelzone van een auto vaak gebruikt wordt.

We ondersteinden twee soorten stootjukken:

  • Vaste stootjukken
  • Remstootjukken (energie absorberend)

Beide soorten kunnen worden uitgerust met een hydraulische buffer om een langzaam rijdende trein te laten stoppen, zonder daarbij schade aan de infra of het materieel te veroorzaken.

Vaste stootjukken kunnen een zeer kleine botskracht opnemen waardoor schade aan infra en materieel bijna altijd het geval is.

Het Rawie remstootjuk is een energie absorberende spoorbeëindigingsconstructie die de kinetische energie, die bij aanrijding ontstaat, van locomotieven en wagons middels wrijving omzet in warmte en hierdoor de trein tot stilstand brengt. Hierdoor kan men het gevaar voor reizigers en schade aan de treinen, perrons, gebouwen en het spoor aanzienlijk beperken.

Rawie remstootjuk type 12EB

Vast stootjuk

Stootjuk | Infrasite

Stootjuk

Een stootblok of stootjuk is een spoorbeëindigingsconstructie welke geplaatst wordt aan het einde van sporen. Stootjukken zijn meestal vastgeklemd aan de rails en zijn gemaakt van een combinatie van hout en ijzer (staal) of alleen staal. Tijdelijke blokkades bij werkzaamheden aan spoorlijnen bestaan stootjukken uit twee ijzeren staven welke in een kruis zijn gezet. Het is niet de bedoeling van stootjukken om daadwerkelijk in aanraking met een trein te komen, net zoals het niet de bedoeling is dat de kreukelzone van een auto vaak gebruikt wordt.

We ondersteinden twee soorten stootjukken:

  • Vaste stootjukken
  • Remstootjukken (energie absorberend)

Beide soorten kunnen worden uitgerust met een hydraulische buffer om een langzaam rijdende trein te laten stoppen, zonder daarbij schade aan de infra of het materieel te veroorzaken.

Vaste stootjukken kunnen een zeer kleine botskracht opnemen waardoor schade aan infra en materieel bijna altijd het geval is.

Het Rawie remstootjuk is een energie absorberende spoorbeëindigingsconstructie die de kinetische energie, die bij aanrijding ontstaat, van locomotieven en wagons middels wrijving omzet in warmte en hierdoor de trein tot stilstand brengt. Hierdoor kan men het gevaar voor reizigers en schade aan de treinen, perrons, gebouwen en het spoor aanzienlijk beperken.

Rawie remstootjuk type 12EB

Vast stootjuk