Definitie


Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid





In de Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid (SAS) werken werkgevers- en werknemersorganisaties uit de railinfrasector samen.

Zij spannen zich binnen de SAS in om de arbeidsomstandigheden van railinframedewerkers te verbeteren.

Werkwijze

De SAS streeft naar een verbetering van de arbeidsomstandigheden door:
  • Adviezen op te stellen om werkmethoden te verbeteren, met bijbehorende technologie.
  • Implementatieadviezen op te stellen voor nieuwe of veranderde wet- en regelgeving.
  • Concrete richtlijnen en werkinstructies op te stellen en uit te werken van. Zo heeft de SAS bijvoorbeeld het 'gele boekje' voor de Leider Werkplek Beveiliging (LWB) uitgegeven. Het 'gele boekje' is zeer gebruiksvriendelijk, mede doordat het met symbolen werkt. Voor de werktreinbegeleider en de voorbereider werkplekbeveiliging zijn vergelijkbare boekjes verschenen met richtlijnen over hoe te handelen in soms lastige situaties.
  • SAS is ook overlegpartner tussen overheid en de railinfraorganisaties. De SAS kan dit doen omdat zij zowel alle vakbonden van de CAO Railinfrastructuur vertegenwoordigt, als de bedrijven van Bouwend Nederland; vakgroep Railinfrastructuur. Het onderlinge overleg wordt steeds belangrijker omdat de moderne wetgeving 'slechts' kaders biedt die door de bedrijven (branche) zelf nader moeten worden ingevuld. De 'Doe'-regelgeving uit het verleden is plaats aan het maken voor 'Doel'-regelgeving.
Intentieovereenkomst verbeteren veiligheid

In het voorjaar van 2000 hebben ProRail (toenmalig Railinfrabeheer) en de SAS besloten om bij de implementatie van risicomanagement nauwer te gaan samenwerken. Hiermee hebben opdrachtgever en opdrachtnemers de handen ineen geslagen om te komen tot verbetering van de veiligheid. Formeel is dit vastgelegd in een intentieovereenkomst.

Zie ook

Arbocatalogi

Link

SAS

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]