Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid

In de Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid (SAS) werken werkgevers- en werknemersorganisaties uit de railinfrasector samen.

Zij spannen zich binnen de SAS in om de arbeidsomstandigheden van railinframedewerkers te verbeteren.

Werkwijze

De SAS streeft naar een verbetering van de arbeidsomstandigheden door:

  • Adviezen op te stellen om werkmethoden te verbeteren, met bijbehorende technologie.
  • Implementatieadviezen op te stellen voor nieuwe of veranderde wet- en regelgeving.
  • Concrete richtlijnen en werkinstructies op te stellen en uit te werken van. Zo heeft de SAS bijvoorbeeld het ‘gele boekje’ voor de Leider Werkplek Beveiliging (LWB) uitgegeven. Het ‘gele boekje’ is zeer gebruiksvriendelijk, mede doordat het met symbolen werkt. Voor de werktreinbegeleider en de voorbereider werkplekbeveiliging zijn vergelijkbare boekjes verschenen met richtlijnen over hoe te handelen in soms lastige situaties.
  • SAS is ook overlegpartner tussen overheid en de railinfraorganisaties. De SAS kan dit doen omdat zij zowel alle vakbonden van de CAO Railinfrastructuur vertegenwoordigt, als de bedrijven van Bouwend Nederland; vakgroep Railinfrastructuur. Het onderlinge overleg wordt steeds belangrijker omdat de moderne wetgeving ‘slechts’ kaders biedt die door de bedrijven (branche) zelf nader moeten worden ingevuld. De ‘Doe’-regelgeving uit het verleden is plaats aan het maken voor ‘Doel’-regelgeving.

Intentieovereenkomst verbeteren veiligheid

In het voorjaar van 2000 hebben ProRail (toenmalig Railinfrabeheer) en de SAS besloten om bij de implementatie van risicomanagement nauwer te gaan samenwerken. Hiermee hebben opdrachtgever en opdrachtnemers de handen ineen geslagen om te komen tot verbetering van de veiligheid. Formeel is dit vastgelegd in een intentieovereenkomst.

Zie ook

Arbocatalogi

Link

SAS

Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid | Infrasite

Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid

In de Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid (SAS) werken werkgevers- en werknemersorganisaties uit de railinfrasector samen.

Zij spannen zich binnen de SAS in om de arbeidsomstandigheden van railinframedewerkers te verbeteren.

Werkwijze

De SAS streeft naar een verbetering van de arbeidsomstandigheden door:

  • Adviezen op te stellen om werkmethoden te verbeteren, met bijbehorende technologie.
  • Implementatieadviezen op te stellen voor nieuwe of veranderde wet- en regelgeving.
  • Concrete richtlijnen en werkinstructies op te stellen en uit te werken van. Zo heeft de SAS bijvoorbeeld het ‘gele boekje’ voor de Leider Werkplek Beveiliging (LWB) uitgegeven. Het ‘gele boekje’ is zeer gebruiksvriendelijk, mede doordat het met symbolen werkt. Voor de werktreinbegeleider en de voorbereider werkplekbeveiliging zijn vergelijkbare boekjes verschenen met richtlijnen over hoe te handelen in soms lastige situaties.
  • SAS is ook overlegpartner tussen overheid en de railinfraorganisaties. De SAS kan dit doen omdat zij zowel alle vakbonden van de CAO Railinfrastructuur vertegenwoordigt, als de bedrijven van Bouwend Nederland; vakgroep Railinfrastructuur. Het onderlinge overleg wordt steeds belangrijker omdat de moderne wetgeving ‘slechts’ kaders biedt die door de bedrijven (branche) zelf nader moeten worden ingevuld. De ‘Doe’-regelgeving uit het verleden is plaats aan het maken voor ‘Doel’-regelgeving.

Intentieovereenkomst verbeteren veiligheid

In het voorjaar van 2000 hebben ProRail (toenmalig Railinfrabeheer) en de SAS besloten om bij de implementatie van risicomanagement nauwer te gaan samenwerken. Hiermee hebben opdrachtgever en opdrachtnemers de handen ineen geslagen om te komen tot verbetering van de veiligheid. Formeel is dit vastgelegd in een intentieovereenkomst.

Zie ook

Arbocatalogi

Link

SAS